صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / هفته سبز بورس زیر سایه سنگین «برجام»
هفته سبز بورس زیر سایه سنگین «برجام»

شاخص کل ۹۷ واحد رشد را تجربه کرد:

هفته سبز بورس زیر سایه سنگین «برجام»

معاملات بورس در هفته ای که تحت تاثیر لغو «برجام» از سوی آمریکا بود، با فراز و نشیب های زیادی مواجه شد اما در نهایت شاخص کل با ۹۷ واحد افزایش، نگرانی های سهامداران را اندکی کاهش داد.

بورس

به گزارش کسب و کار نیوز، آمار و اطلاعات بازار سهام نشان می دهد که در هفته جاری، هر چند نوسان هایی در روند خرید و فروش سهام در تالار شیشه ای وجود داشت و سهامداران در انتظار روشن شدن تکلیف «برجام» بودند اما به هر حال پس از اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از «برجام»، شاهد ریزش های سنگین این بازار نبودیم و در عین حال با رشد زیادی در حجم خرید و فروش اوراق بهادار و افزایش ارزش بازار نیز روبرو نشدیم تا همه چیز حول محور آرامش حداقلی دنبال شود.

تحرک شاخص های اصلی

نگاهی دقیق تر به فرایند رفتار معاملاتی سهامداران حقیق و حقوقی در تالار شیشه ای مشخص می کند که در پایان معاملات هفته منتهی به ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ شاخص کل بورس با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به هفته دوم اردیبهشت ماه، به رقم ۹۳٫۹۶۱ واحد رسیده است.

از سویی دیگر، بر اساس این گزارش، شاخص بازار اول با ۲۳۳ واحد افزایش به رقم ۶۶.۶۹۷ واحد رسید و شاخص بازار دوم با ۷۷۵ واحد کاهش عدد ۱۹۸.۷۵۵ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با  ۰.۳ درصد افزایش و شاخص بازار دوم  با ۰.۴  درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

ارزش کل معاملات

همچنین در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۴.۶۶۳ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۴۱ درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد ۵۶۳۴ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲۳۶ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۱۳۹ درصد و ۵۲ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد ۱۰۹ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۱۲۵ میلیارد ریال مورد معامله  قرار گرفت و به ترتیب با ۱۰۶ درصد و ۱۱۰ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

روزهای ویژه تالار شیشه ای

به هر ترتیب باید منتظر ماند تا با آغاز معاملات در روز آینده «شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه‌» و ادامه داد و ستدهای جدی تر بورس بعد از فروکش کردن تب و تاب های ابتدایی تصمیم آمریکا برای خروج از «برجام»، واکنش دقیق تری را از فعالان حقیقی و حقوقی این بازار شاهد باشیم تا مسیر کوتاه مدت این بازار بعد از فشارهای سیاسی و اقتصادی اخیر آمریکا شفاف تر مشخص شود تا بتوان ارزیابی دقیق تری از آینده بازار سرمایه داشته باشیم.

  • نوسان شاخص کل بورس و ارزش بازار سهام در هفته سوم اردیبهشت ماه ۹۷

همچنین مطالعه کنید:

سود سهام عدالت تا هفته پایانی اسفند پرداخت می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، دولت در سال ‌۱۴۰۱ برای پرداخت به موقع سود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.