صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / فروش کتاب بخش جدایی ناپذیر فعالیت ناشران در نمایشگاه است
فروش کتاب بخش جدایی ناپذیر فعالیت ناشران در نمایشگاه است

فعال عرصه نشر:

فروش کتاب بخش جدایی ناپذیر فعالیت ناشران در نمایشگاه است

مدیرمسئول انتشارات تیمور زاده فروش کتاب را بخش جدایی ناپذیر فعالیت ناشران در نمایشگاه کتاب تهران دانست و گفت: کتاب وقتی خود می نمایاند که خریداری شود و این با نمایش صرف کتاب حاصل نمی شود.

فرهاد تیمورزاده روز جمعه در گفت‌ وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تهران، مهمترین محل تلاقی و رویارویی ناشران با مخاطبان و پدیدآورندگان است و ناشران با تجزیه و تحلیل فروش کتاب های خود به اقبال و سلیقه مخاطب پی می برند.
وی افزود: بازخوردهای مورد نیاز ناشران با عملکرد فعلی کتابفروشان، با صحت و اطمینان کافی به آنان منتقل نمی شود، دلیل ساده آن شاید این است که هیچکس مانند ناشر با هدف و ماموریت کتاب های خود آشنا نیست و آنها را معرفی نمی کند.
این فعال عرصه نشر ادامه داد: کتاب نیاز به معرفی فعال و زنده دارد که نتیجه حاصل این فعالیت در فرایندفروش کسب می شود، دلیل دیگر، محدودیت ویترین کتابفروشان در کشور است. بنابراین به دو جنبه محدودیت فیزیکی و محدودیت اطلاعات کتابفروش، باید نگاه اقتصادی و محدودیت های مالی وی را نیز اضافه کرد.
مدیر مسئول انتشارات تیمورزاده اضافه کرد: کتابفروش به طور طبیعی حوصله کافی برای اکران کتاب در میان این محدودیت ها را ندارد و کتابفروشان معمولا بر روی کتاب هایی، امکانات محدود خود را سرمایه گذاری می کنند که امتحان فروش خود را پس داده باشند و این مساله ای بسیار طبیعی و قابل انتظار است.
وی توضیح داد: ناشر به ویژه اگر وارد عرصه ها و موضوعات نو شده باشد، چاره ای جز حضور مستقیم خود و سازمانش در عرصه های نمایشگاهی توام با فروش برای پرزنت کردن کتاب هایش ندارد.
این فعال عرصه نشر با بیان اینکه هزینه های معرفی کتاب را خود ناشر باید بپردازد و حضور در این نمایشگاه و فروشگاه بزرگ ملی، یکی از آن هزینه هاست گفت: نمونه های بسیاری از کتاب هایی که کتابفروش با توجه به نگاه خود، سفارش نمی دهد یا در ویترین و قفسه خود قرار نمی دهد، در این رویارویی ناشر با مخاطب به گونه واقعی جلوه گر شده و ارزش حقیقی خود را نشان می دهد.
به گفته این ناشر کتاب‌های پزشکی، کتاب وقتی خود می نمایاند که خریداری می شود و این با نمایش صرف کتاب حاصل نمی شود.
وی با بیان اینکه کتاب خریداری شده نمره قبولی اولیه از مخاطب را دریافت کرده است، افزود: از این رو فروش را بخش جدایی ناپذیر فعالیت ناشران در نمایشگاه کتاب تهران می دانم، ناشر برای تولید کتاب خوب نیاز به رویارویی با مخاطبان و حق دارد به دنبال ضعف شدید عملکرد کتابفروشی ها و رفتار گزینشی آنان در انتخاب کتاب که هم حاصل سیاست های نادرست نمایشگحاصل چشم پوشی از تغییرات نوین بازار کسب و کار است با مخاطبانش ارتباط مستقیم برقرار کند.
تیمورزاده ادامه داد: ماموریت تولید کتاب ناشران نیز ایجاب می کند که برای دریافت نیاز و سلیقه و احساس مخاطب، از وی بازخورد بگیرند، مراجعه مخاطب به ناشر در نمایشگاه فروشگاهی و بررسی اجمالی و خرید کتاب، یکی از مهمترین روش های دریافت بازخورد عملی و رفتارشناسی مخاطب برای ناشر است.
این ناشر اظهار داشت: به دلیل آسیب زیادی که حضور مستقیم ناشران عمومی و فروش کتاب به وسیله وی در نمایشگاه های استانی به چرخه اقتصادی کتابفروشان منطقه وارد می کند، مضرات فعالیت نمایشگاه های استانی را در مجموع بیش از منافع آن است.
تیمور زاده گفت: کتاب های تخصصی و کتاب های کودک و نوجوان را که معمولا در فهرست سفارشات کتابفروشان قرار ندارند، از این قاعده مستثنی هستند بنابراین آنچه می تواند از درجات آسیب زایی این نمایشگاه ها به کتابفروشان جلوگیری کند، حذف تخفیف تکفروشی، حذف شبه ناشران و حذف فروش کتاب دیگران و نظارت دقیق و موثر بر اجرای آن و اعمال مجازات های فوری و بدون اغماض نظیر تعطیلی غرفه خاطیان، در نمایشگاه هاست.

** نمایشگاه سال آینده اول اردیبهشت برگزار شود
وی با بیان اینکه سال آینده ماه مبارک رمضان از ۱۷ اردیبهشت آغاز خواهد شد، اضافه کرد: چند سالی است که نمایشگاه بین المللی نفت از ۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت در مرکز نمایشگاه های بین المللی چمران (سئول) برگزار می شود و جابجایی آن هم تقریبا غیرممکن است بعبارتی، این مکان از ۱۳ اردیبهشت می تواند در اختیار وزارت نفت قرار بگیرد.
تیمورزاده افزود: در صورتی که مکان نمایشگاه بین المللی برای برگزاری نمایشگاه کتاب مورد تصویب اعضای صنف قرار گیرد و وزیر ارشاد نیز بتواند در هیات دولت از این طرح دفاع کند، اول تا ۱۱ اردیبهشت زمان خوبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب خواهد بود، در این حالت، ۱۲ اردیبهشت نیز می تواند اختتامیه نمایشگاه باشد.
وی اضافه کرد: مکان قدیمی و نوستالژیک نمایشگاه کتاب تهران با شهر آفتاب و مصلی قابل مقایسه نیست، وظیفه دولت و شورای شهر و شهرداری تهران است که در این یک سال، زیرساخت های لازم برای کاهش معضلات ترافیکی منطقه را فراهم آورند که دراین مسیر، ادامه خط و احداث ایستگاه مترو از یکی از خطوط نزدیک راهکاری مناسب به نظر می رسد.
فراهنگ*۱۷۲۴*۱۸۸۰

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.