تقویت  استارت آپ های  بازار محور

«كسب‌وكار» از افتتاح رويداد «همياران نوپا» گزارش مي‌دهد

تقویت استارت آپ های بازار محور

محمد جوادی‌قاضیانی
رویداد «همیاران نوپا» روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه با حضور شرکت‌های نوپا، پژوهشکده‌ها، تیم‌های دانشجویی، اساتید، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان، کارآفرینان، ایده‌پردازان، کارمندان و سایر علاقه‌مندان به کارآفرینی در محل شعبه پردیس فارابی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران افتتاح شد.
این رویداد یک روزه که با محوریت کارآفرینی بوده است، کار خود را با یک ساختارشکنی در برگزاری رویداد‌ها آغاز کرد. بیشتر رویداد‌ها به این شکل هستند که افراد و تیم‌ها شرکت می‌کنند و ایده می‌دهند و درباره آن ایده‌ها داوری انجام می‌شود و اگر همه‌چیز بر وفق مراد باشد به کسب‌وکار‌های نوپا تبدیل می‌شوند. با توجه به اینکه این نوع رویداد‌ها می‌توانند اثربخش‌تر هم برگزار شوند و حلقه گمشده بین صنعت و دانشگاه را به هم متصل کنند، به نظر رویداد «همیاران نوپا» این اثربخشی را لحاظ کرده بود و همان‌طور که در ابتدا به آن اشاره شد، ساختارشکنی کرده بودند. در این رویداد صاحبان کسب‌وکار و مشاغل حاضر شدند تا مشکلات و نیازهای خود را به مجموعه‌ای از کارآفرینان، ایده‌پردازان و تیم‌های استارت‌آپی شرکت‌کننده در این رویداد ارائه دهند و تیم‌های برتری که به راه‌حل‌های مناسبی در قالب محصول یا خدمت دست پیدا کرده‌اند را تحت حمایت خود قرار دهند.
با توجه به فرصت‌های صنایع مختلف در استان قم و محل برگزاری آن، ۴ شرکت بزرگ این استان به عنوان شرکت‌های محور در این رویداد انتخاب شدند تا با بیان مسائل و نیازهای اساسی آنان در این رویداد و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی در قالب تیم‌های دانشجویی بتوانند به راه‌حل‌های مناسب دست پیدا کنند. لازم به ذکر است ایده‌پردازان یا شرکت‌ها تنها به دنبال پاسخ به مسائل خودشان نیستند، بلکه حتی ایده‌پردازان می‌توانند ایده‌هایی را برای توسعه بیشتر شرکت‌های موفق در بخش‌های مختلف مطرح کنند.

حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین با همکاری استاد، دانشجو و صنعت
عباس زارعی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در ابتدای این مراسم بیان کرد: دانشگاه‌ها در اقتصاد کشور‌های در حال توسعه و پیشرفته نقش اساسی دارند. ما در ارتباط با توسعه ۵ رکن اساسی صنعت، دانشگاه، حکومت، جامعه و رسانه را داریم. دانشگاه تهران در اجرای نقش خودش و در برنامه سوم خود ۳ راس اساسی برای پاسخ به برنامه‌های توسعه کشور دارد. دانشگاه تهران می‌خواهد یک دانشگاه کارآفرین باشد و باید یک‌سری عناصری که در دانشگاه کارآفرین به آن نیاز است را در خودش داشته باشد. حتما باید بین‌المللی‌سازی را در نظر داشته باشد و در این بین‌المللی‌سازی مهم‌ترین رکن مد نظر ما چرخه تولید است. از طرف دیگر قرار است دانشگاه به سمت نوآوری و کسب‌وکار پیش برود و برای همین هدف، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و شعبه‌های اقماری آن با قدرت از ایده‌های دانشگاه و جامعه پشتیبانی می‌کنند. وی در ادامه گفت: آنچه دانشگاه موظف است در برنامه سوم خود برای ایجاد دانشگاه کارآفرین دنبال کند، بحث ارتباط اخلاق و و مسئولیت‌پذیری است. شاید مهم‌ترین نکته‌ای که در این بخش به آن پرداخته‌ایم، بحث دانشگاه سبز و محیط‌زیست است که در برنامه‌های ما وجود دارد. پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قرار است که مساله شناسایی و ایده‌پروری کند، تیم بسازد، مارکت را بسنجد و نهایتا سرمایه‌گذارانی که می‌توانند این ایده‌ها را به مارکت برسانند را انتخاب کند.
پارک‌های علم و فناوری یک مسیر ساده برای شروع استارت‌آپ‌ها دارند، به این شکل که استارت‌آپ ویکند برگزار می‌کنند و ایده‌پردازها ایده‌های نوآورانه می‌دهند.. دانشگاه تهران برای این نوع تفکر دو نوع برنامه داشته که یکی همین بحث استارت‌آپ ویکند‌ها بوده که از سال پیش آن را شروع کرده و دوم بحث برنامه‌های خاص دانشگاه تهران از جمله رویش، برنامه‌های شکوفایی ۱ و ۲ و… است که ما برنامه آنها را اعلام کرده‌ایم. زارعی در پایان گفت: بحث ما این است که اساتید کنار دانشجویان برای حل مسائل صنعت و کسب‌وکار‌ها به ایده‌پردازی بپردازند و تمام سعی دانشگاه تهران بر این است که به آن ایده‌ها کمک کند، اما یک مشکل اساسی همیشه بی‌پاسخ بوده که ارتباط صنعت و دانشگاه است و با اینکه بارها تکرار شده، ولی هنوز هم بی‌پاسخ است. ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران سعی داریم که بتوانیم در انقلاب چهارم صنعتی نقش بهتری را ایفا کرده و به توسعه بیشتر ایران کمک کنیم.
تغییر شاخص‌های ارزیابی دانشجویان
حسن زارعی‌متین، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه پردیس فارابی از قدیمی‌ترین و با توجه به شاخص‌های کیفی یکی از بهترین زیرمجموعه‌های دانشگاه تهران است، گفت: دانشگاه تهران ۳ هدف عمده بین‌المللی شدن، دانشگاه کارآفرین و توجه به اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی را دارد. همه می‌دانند که اینها بهترین اهداف هستند که تعیین شده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین اصول مدیریت در دنیا این است که هر آنچه تربیت شود، تکرار می‌شود. ما باید شاخص‌های ارزیابی و و دیگر شاخص‌های‌مان در جهت تحقق این اهداف باشد. اینها وقتی خوب هستند که استاد یا دانشجویان ما، موسسان این شرکت‌های دانش‌بنیان باشند و شاخص‌های ارزیابی ما فقط مقاله نباشد و این شاخص‌ها را تغییر بدهیم. هدف‌مان این بود که ۵۰ درصد شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران شعبه پردیس فارابی را اساتید و دانشجویان خودمان تشکیل بدهند و ما اگر به این هدف برسیم، می‌توانیم بگوییم که دانشگاه کارآفرین هستیم. دانشجویان وقتی در امنیت شغلی هستند که توانمند باشند. معدل بالا، مقاله‌های متعدد و مدرک و… به تنهایی مهم نیستند و باید توانمند شوید تا امنیت شغلی داشته باشید.

ایجاد استارت‌آپ‌های دارای بازار
مینا مهرنوش، مدیر استارت‌آپ‌های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اعلام کرد: در گذشته بیشتر رویداد‌های برگزارشده در دانشگاه‌های مختلف و موسسات و… به صورت استارت‌آپ ویکند بودند و افراد جمع می‌شدند و یک‌سری ایده‌هایی را ارائه می‌دادند. این موضوع باعث می‌شد که پیگیری زیادی نشود و در انتها جوایزی پخش می‌شد و ارتباط‌ها معمولا ناتمام می‌ماندند. برای اینکه بتوانیم رویداد‌ها را اثربخش کنیم و کمک کنیم که استارت‌آپ‌هایی که ایجاد می‌شوند بازارمحور شوند، ارتباط صنعت و دانشگاه را به نحوی ایجاد کرده‌ایم که بتوانید براساس اتفاقات و مسائل موجود در صنعت و کسب‌وکار‌های استان قم راهکار‌ها و ایده‌های خودتان را ارائه دهید.
وی افزود: در این رویداد چند شرکت را به عنوان شرکت‌های نمونه معرفی کرده‌ایم، ولی این به معنای پایان معرفی شرکت‌ها نیست و شرکت‌ها و کسب‌وکار‌های دیگر هم می‌توانند در این رویداد‌ها شرکت و خودشان را معرفی کنند. شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که در استان قم هستند می‌توانند اسامی‌شان را اعلام کنند و ما اسامی آنها را در سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران معرفی می‌کنیم و افراد می‌توانند از بقیه شرکت‌ها هم اطلاعات کسب کنند تا بتوانند ایده‌های خودشان را ارائه دهند. از طرف دیگر هم دانشجویان می‌توانند ثبت‌نام کنند. در ضمن این رویداد و ایده‌پردازی تنها برای رفع مسائل شرکت‌ها نیست و افراد می‌توانند برای توسعه بیشتر شرکت‌های معرفی‌شده هم ایده‌پردازی کنند. در مرحله بعدی، با کمک کمیته داوران‌مان این ایده‌ها را غربالگری و تعداد ۱۰ ایده از این ایده‌ها را انتخاب و بین شرکت‌ها پخش می‌کنیم و در طول ۶ هفته در فرایندی شبیه فرایند استارت‌آپ‌ویکند که با حضور منتور‌هایی از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و منتورهایی از طرف خود این شرکت‌ها برگزار می‌شود، طی جلسات منظم هفتگی فکرها و ایده‌ها را پخته‌تر می‌کنیم و آنها می‌توانند بوم کسب‌وکارشان را تکمیل ‌کنند و راهکار‌های‌شان را به صورت یک راهکار پخته یا یک کسب‌وکار کوچک که در راستای کمک به آن کسب‌وکار بزرگ است، ایجاد کنند. روز اختتامیه هم ششم تیرماه است که از بین این استارت‌آپ‌های شکل‌گرفته آن ۱۰ استارت‌آپ خودشان را معرفی می‌کنند و از طریق داوری‌ها، برنده‌ها انتخاب می‌شوند.
مهرنوش در پایان گفت: سرانجام این استارت‌آپ‌ها هم به این شکل است که یا آن شرکت‌ها در آن استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند یا اینکه ما سرمایه‌گذارانی از بیرون معرفی خواهیم کرد. یعنی استارت‌آپ‌هایی شکل می‌گیرند که از الان بازار دارند. ما در هفته آینده اسامی شرکت‌ها را اعلام و بعد از حدود ۱۰-۱۵روز غربالگری ایده‌ها را معرفی می‌کنیم و تیم‌های‌مان را شکل می‌دهیم. تیم‌ها در عرض یک ماه بعدی جلسه‌های مرتبی با منتور‌ها خواهند داشت و می‌توانند ایده‌های‌شان را پخته‌تر کنند. در ضمن افرادی هم که ایده ندارند، اما قصد حضور در تیم‌ها را دارند می‌توانند ثبت‌نام کنند و در شبکه کسانی که ایده داده‌اند، قرار بگیرند و همکاری کنند و از تخصص خودشان استفاده کنند.
در ادامه مراسم تعدادی از اساتید هیئت علمی دانشگاه تهران پیرامون موضوعات مختلف و استارتاپ ها به سخنرانی پرداختند و در در پایان هم تعدادی از صنعتگران و صاحبان کسب‌وکار‌ها ضمن ارائه سخنرانی، مسائل و خواسته‌های خود را مطرح کردند و جلسه پرسش و پاسخی بین حضار شکل گرفت.
علاقه‌مندان برای شرکت و ثبت‌نام در این فرایند برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران یا آدرس https://evnd.co/xceZ9 مراجعه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ /افتتاح یک ابر پروژه چند منظوره در سریلانکا

به گزارش کسب و کار نیوز، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت با اشاره به سفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.