صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / پرداخت تفاوت قیمت ارز به وارد کنندگان کتاب فساد انگیزاست
پرداخت تفاوت قیمت ارز به وارد کنندگان کتاب فساد انگیزاست

بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان:

پرداخت تفاوت قیمت ارز به وارد کنندگان کتاب فساد انگیزاست

بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: پرداخت مابه التفاوت قیمت ارز رسمی به واردکنندگان کتب خارجی ضرورتی ندارد زیرا منجر به فساد می شود.

سید عباس حسینی نیک روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: افزایش قیمت ارز به طور طبیعی بر قیمت کالاهای خارجی تاثیر مستقیم دارد، هرچند ممکن است نسبت افزایش قیمت ارز با افزایش قیمت کالا در داخل به یک اندازه نباشد، این به این دلیل است که واردکنندگان با واکنش خریداران مواجه و مجبور می شوند از حاشیه سود خود، قیمت را کمتر تعیین کنند.
وی با طرح این سوال که حاشیه سود واردکنندگان کتاب چقدر است که با افزایش بیش از ۵۰ درصد قیمت ارز همچنان می توانند کتابهای خود را با قیمت سابق ارائه کنند؟ ادامه داد: بسیاری از کتابهای خارجی با قیمت عرف منطقه ای توسط ناشر عرضه می شود و از آن قیمت پشت جلد، تخفیف اعمال و به عوامل فروش در ایران داده می شود.
این فعال عرضه نشر اضافه کرد: در بسیاری از موارد آن قیمت عرفی منطقه ای کتمان شده و کتاب ها با قیمت اروپا و امریکا ( به استناد سایت آمازون) در ایران عرضه می شود بنابراین طبیعی است که هرچه قیمت ارز افزایش یابد، نمی تواند تاثیر بسزایی در سود کلان واردکنندگان داشته باشد.
وی با بیان اینکه تخفیف توزیع در این کشورها بسیار بالاست، افزود: فرمول محاسبه قیمت کتاب در ایران به این صورت است که مثلا اگر قیمت کتابی ۹هزار تومان باشد، ۳هزار تومان هزینه فنی و چاپ و صحافی آن، سه هزار تومان هزینه توزیع و کتاب فروشی و سه هزار تومان نیز سود ناشر و یا مولف است اما در خارج از کشور فرمول تعیین قیمت متفاوت است.
حسینی نیک ادامه داد: در آنجا ۱۰درصد هزینه های فنی، ۶۰درصد هزینه توزیع و کتابفروشی و ۳۰ درصد هم سود ناشر یا مولف است،بعبارتی هزینه تولید کتاب را ۱۰برابر و حتی بیشتر کرده و بعد قیمت نهایی را تعیین می کنند.
حسینی نیک اضافه کرد: این مساله باعث می شود تخفیف توزیع کنندگان کتابهای خارجی گاهی تا ۸۰ درصد ممکن شود از طرف دیگر کتابهایی که دو سه سال از زمان انتشارشان می گذرد قیمت و تخفیف آنها وضعیت ویژه ای پیدا کند، گاهی کیلویی فروخته شده و به قول یکی از فعالان این حوزه، محموله کتابهای تاریخ گذشته در آنجا کانتینری پنج هزار دلار خریداری می شود.
وی توضیح داد: کتابهای موجود در نمایشگاه، بیشتر تاریخ گذشته است و برای ناشران اصلی، صرفه اقتصادی ندارد که هزینه حمل و مرجوعی را پرداخت کنند به همین دلیل نوسان ارز نمی تواند تاثیری در قیمت های گزافی که اکنون عرضه می شود، داشته باشد.
حسینی نیک ادامه داد: چندین سال است که هیچ ناشر معتبری اروپایی و امریکایی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور ندارد و فقط بعضی از همکاران ما، نمایندگی آنها را دارا هستند و بیشتر شرکت کنندگان در بخش خارجی، کتابفروشان کتب خارجی بدون داشتن نمایندگی رسمی هستند که کتابهای خود را از پخش کنندگان منطقه ای ناشران خارجی در دبی و اردن و … خریداری کرده و می فروشند.
به گفته مدیر انتشارات مجد ، بطور کلی ناشر خارجی از وجود این افراد بی اطلاع است همچنانکه در چند سال گذشته، انتشارات مک گروهیل از افراد سو ء استفاده کننده از نام و لوگوی خود توسط برخی در بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهران، شکایت کرده است.
وی ادامه داد: نیاز است کتاب خارجی در بازار کتاب ایران وجود داشته باشد، اما با قیمت عرفی داخلی و بدون دست اندازی به بودجه های یارانه ای.
‎این فعال عرصه نشر اضافه کرد: اکنون شنیده می شود که وزارت ارشاد بنا دارد مابه التفاوت قیمت ارز رسمی با بازار را برای واردکنندگان کتب خارجی تأمین کند و لابد این کار از محل اعتبار یارانه کتاب است، اگر مدیران این وزارتخانه توجه کنند به نکاتی که اشاره کردم ، روشن خواهد شد که اصلا نیازی به چنین تدبیری نیست.
‎مدیر انتشارات مجد ادامه داد: مدیران باسابقه ارشاد باید به همکاران جدید خود توضیح دهند که در سالهای دهه ۷۰، پرداخت مابه التفاوت ارز توسط دولت، منجر به فساد و فاکتور سازی هایی شد که اکنون مجالی برای توضیح آن نیست، فقط اشاره می کنم که افرادی دستگیر و در دادگاه انقلاب محکومیت قطعی گرفتند.
‎وی افزود: در صورتی که مدیران ارشاد توان و بودجه ای دارند، صرف نشر داخلی کنند که امروز با قیمت دو برابری کاغذ مواجه بوده و به زودی شاهد خواهیم بود ناشران ضعیفتر از چرخه نشر خارج و معضل کتاب حادتر خواهند شد.
‎حسینی نیک گفت: در صورتی که شعار سال « حمایت از کالای ایرانی » برای مدیران ما نصب العین است، به فریاد نشر داخلی برسند.
‎فراهنگ**۱۸۸۰**۱۴۴۰

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.