سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
۶-۱ در برجام ماند

پایان یک آغاز

۶-۱ در برجام ماند

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در کنفرانسی خبری به حضور دو سال و نیمه آمریکا در برجام پایان داد و اعلام کرد: وزارت خزانه‌داری این کشور در مهلت ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بازمی‌گرداند و تحریم‌های جدید سخت‌تری را در آینده علیه ایران وضع خواهد کرد.
ایران، اتحادیه اروپا و روسیه در مقابل این تصمیم ترامپ اعلام کردند که در برجام بدون آمریکا باقی می‌مانند.

خروج آمریکا از برجام

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در واکنش به اعلام خروج آمریکا از برجام در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «شر یک بد عهد کم شد؛ برجام در صورت تامین و تضمین منافع ایران با “پنج” ادامه می‌یابد. ایران برای خنثی کردن تحریم‌های نا مشروع آمریکا، از همیشه متحد تر است.»

ظریف: پس از ارزیابی از تامین منافع کامل ایران پاسخ نهایی‌مان مشخص خواهد شد

وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار پیام توییتری تاکید کرد که پس از ارزیابی از تامین منافع کامل ایران در برجام توسط کشورهای دیگر عضو، پاسخ نهایی ایران مشخص خواهد شد.

محمدجواد ظریف با انتشار پیام توییتری در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام گفت: در واکنش به نقض‌های مکرر آمریکا در برجام و خروج غیرقانونی این کشور از این توافق همانطور که از سوی رییس‌جمهور روحانی ماموریت یافته‌ام یک تلاش دیپلماتیک را برای ارزیابی اینکه آیا دیگر کشورهای عضو برجام می‌توانند منافع ایران در برجام را به طور کامل تامین کنند، انجام خواهم داد. نتیجه این امر واکنش ما را مشخص خواهد کرد.

نوبخت: ماندن آمریکا در برجام خیری برای ما نداشت
جنگ روانی ترامپ با اتحاد مردم نقش‌برآب می‌شود

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در واکنش به خروج آمریکا از برجام در حساب توئیتری خود نوشت: «ماندن آمریکای عهدشکن در برجام چه خیری برای ما داشت که امروز از بابت خروج آن نگران شویم؟! از مهر پارسال همه اقدامات لازم را برای هر شرایطی پیش‌بینی کرده‌ایم. جنگ روانی ترامپ با همدلی و اتحاد مردم نقش‌برآب خواهد شد.»

ابوطالبی: شمارش معکوس دیپلماسی با امضای ترامپ آغاز شده است

مشاور رئیس‌جمهوری در حساب توئیتری خود نوشت: با خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا اعلام کرد که مصمم است از توافق هسته‌ای حفاظت کند؛ لذا اینک زمان آن فرا رسیده است که اروپا ظرف چند هفته با توانایی دیپلماتیک خود ثابت کند که خواستن توانستن است؛ چرا که شمارش معکوس دیپلماسی با امضای ترامپ آغاز شده است.

ترامپ: ‌از توافق هسته‌ای خارج می‌شویم
شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گردانم

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا در سخنانی در کاخ سفید به طرح ادعاهای واهی علیه ایران پرداخت و با جوسازی علیه کشورمان گفت: من می‌خواهم دنیا را مطلع کنم از اقداماتی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای.

به گزارش کسب و کار نیوز، حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت: خروج آمریکایی‌ها از برجام در واقع تصریحی بود بر کار آنها در ماه‌های قبل به شکل دیگری انجام داده بودند. آمریکا بگوید که از زمان آغاز توافق تا به امروز چه زمانی به همه تعهدات خود عمل کرده است. آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده است یا نه. ملت ایران طبق اذعان آژانس انرژی اتمی به تعهد خود وفادار بوده و دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته، عمل کرده است اما آمریکا به این تعهدات احترام نمی‌گذارد.

بیانیه مایک پمپئو در مورد خروج از برجام

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای با ادامه فرافکنی خود علیه ایران اعلام کرد که واشنگتن به همکاری با متحدان خود برای حذف تهدید ایران در خاورمیانه و جهان ادامه خواهد داد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که در سایت وزارت خارجه این کشور قرار گرفت، درباره تصمیم ترامپ در مورد خروج از برجام گفت: به موازات خروج از توافق هسته‌ای ایران، ما با متحدان خود برای ایجاد یک راه‌حل پایدار، جامع و واقعی در مورد تهدید ایران همکاری خواهیم کرد. ما منافع مشترکی با متحدان خود در اروپا و سرتاسر جهان در راستای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی داریم.

وی با بیان این که تلاش ما تنها به تهدید هسته‌ای ایران محدود نمی‌شود، مدعی شد: با متحدان و شرکای خود برای حذف تهدید برنامه موشکی ایران، توقف اقدامات تروریستی این کشور در سرتاسر جهان و نیز مسدود کردن اقدامات تهدیدآمیز تهران در خاورمیانه و خارج از آن همکاری خواهیم کرد.

وزیر خارجه آمریکا افزود: در حالی که تلاش‌های جهانی را در این راستا ادامه می‌دهیم تحریم‌ها به طور کامل علیه ایران بازگردانده خواهد شد تا به رژیم ایران یادآور باشد انزوای اقتصادی و دیپلماتیک نتیجه اقدامات بدخواهانه و بی‌منطق این کشور است.

موگرینی: متعهد و مصمم به حفظ توافق هسته‌ای هستیم 
برجام بزرگترین دستاورد دیپلماسی است

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مردم و رهبران ایران این پیام را داد که اجازه ندهید هیچ کس توافق هسته‌ای را از بین ببرد چرا که این توافق از بزرگ‌ترین دستاوردهای دیپلماسی بوده و ما آن را با هم ساختیم.

فدریکا موگرینی پس از اعلام دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ثانویه علیه ایران و اعمال تحریم‌های جدید در کنفرانس مطبوعاتی، اظهار کرد:‌ اتحادیه اروپا مکررا اعلام کرده است که برداشتن تحریم‌ها نتایج مثبتی بر روی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا و همچنین اقتصاد مردم ایران داشته است. ما همچنان متعهد هستیم این وضعیت ادامه پیدا کند.

وی گفت: اجازه دهید نگرانی خودم را از اجرای تحریم‌های جدید از سوی آمریکا اعلام کنم و بگویم که این مساله را با همکاران خود بررسی خواهیم کرد. در عین حال اتحادیه اروپا بر اساس مصالح و امنیت خود عمل می‌کند.

موگرینی ادامه داد: توافق هسته‌ای حاصل ۱۲ سال دیپلماسی بود و متعلق به همه جامعه جهانی است و این توافق جواب داد و به هدفش که دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای بود، دست یافت.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در این کنفرانس مطبوعاتی به نظر عصبانی و با چهره‌ای سخت پشت تریبون حاضر شده بود، تاکید کرد:‌ ما متعهد و مصمم به حفظ این توافق هستیم و این کار را برای امنیت جمعی خود انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: این توافق نشان داد راه‌حل‌ها وقتی ممکن باشد می‌توانیم از طریق گفت‌وگو و مذاکره به آن دست یابیم و اینکه احترام زبان جهان‌ شمول است.

موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به تعهدات خود پایبند است.

رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان:
دولت‌های ما نسبت به حصول اطمینان از اجرای برجام متعهد می‌مانند

به دنبال تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا در خروج از برجام، رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه‌ مشترکی منتشر و نسبت به این تصمیم ترامپ ابراز تاسف و نگرانی کردند.

در متن بیانیه مشترکی که از سوی ترزا می نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه صادر شد، آمده است: «بسیار تاسف‌بار و مایه نگرانی است که ما رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم ترامپ در خصوص خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک مطلع شدیم. ما در کنار یکدیگر بر تعهد خود در قبال ادامه برجام تاکید می‌کنیم، این توافق برای امنیت مشترک ما مهم باقی می‌ماند. ما این موضوع را یادآوری می‌کنیم که برجام به اتفاق آرا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه چارچوب حقوقی بین‌المللی قابل اجرایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود. ما از تمامی جناح‌ها می‌خواهیم که در قبال اجرای کامل و عمل به روح مسئولیت‌های مشخص شده در برجام متعهد بمانند.

بر اساس اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران همچنان به محدودیت‌های مشخص شده در برجام و مطابق با تعهدات خود در چارچوب توافق منع تسلیحات اتمی قائل است. این جهان در نتیجه این رویداد جایی امن‌تر است از همین رو ما سه کشور اروپایی همچنان در برجام باقی خواهیم ماند.

دولت‌های ما نسبت به حصول اطمینان از اجرای این توافق متعهد می‌مانند و با سایر جناح‌های این قرارداد در این راستا همکاری می‌کنند و این همکاری شامل حصول اطمینان از ادامه مزایای اقتصادی برجام برای مردم ایران در ارتباط با این توافق است.

ما از آمریکا می‌خواهیم که اطمینان حاصل کند ساختارهای برجام بدون تاثیر باقی بماند و از اقداماتی برای مانع تراشی در اجرای برجام توسط سایر جناح‌ها بپرهیزد. ما پس از تعامل با دولت آمریکا در ماه‌های گذشته از این کشور می‌خواهیم تمام اقدام محتمل را برای حفظ دستاوردهای این توافق به عمل آورد و اجازه دهد که عناصر اصلی این توافق کمافی‌السابق اجرا شود.

ما ایران را تشویق می‌کنیم که در واکنش به این تصمیم آمریکا خویشتنداری کند. ایران باید به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل و به موقع داشته باشد.

آژانس باید بتواند راستی آزمایی بلندمدت و برنامه‌های مانیتورینگ خود را بدون محدودیت و یا مانع‌تراشی انجام دهد. در مقابل ایران تا زمانی که به مفاد توافق عمل می‌کند، باید شاهد رفع تحریم‌هایی باشد که مطابق با برجام تعیین شده است.

جای هیچ تردیدی وجود ندارد که برنامه هسته‌ای ایران باید مسالمت‌آمیز باشد. ما با اشاره به اینکه برجام یک پایه است توافق داریم که سایر مسائل مایه نگرانی باید مورد بررسی قرار گیرد. توافق بلندمدت برای برنامه هسته‌ای ایران پس از پایان بندهای تعیین شده در برجام پس از ۲۰۲۵ باید در آینده تعریف شود.

با توجه به اینکه تعهد ما در مقابل امنیت هم‌پیمانان و شرکای خود در منطقه خدشه‌ناپذیر است لازم است به دغدغه‌های مشترک درباره برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران به ویژه در سوریه، ‌عراق و یمن به گونه‌ای معنادار بپردازیم.

ما پیش از این مذاکرات دوجانبه و سازنده مفید در خصوص این مسائل را آغاز کرده‌ایم و این سه کشور نسبت به ادامه این مذاکرات با شرکای کلیدی خود و کشورهای نگران در منطقه متعهد هستند.»

نخست‌وزیر ایتالیا: برجام باید حفظ شود

نخست‌وزیر ایتالیا امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران باید حفظ شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از البیان، وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای با حمایت از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران اعلام کرد: از جامعه بین المللی و کشورهای شریک در برجام می خواهیم تا به منظور ریشه کن کردن سلاح هسته ای و سایر سلاح های کشتار دسته جمعی و برای حفظ ثبات و امنیت بین المللی موضع رئیس جمهور آمریکا را بپذیرند.

استقبال عربستان از خروج ترامپ از برجام

اسپوتنیک عربی گزارش داد: عربستان سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان از تصمیم آمریکا برای ازسرگیری تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کند. عربستان در ابتدا به این دلیل از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد که قرار بود این توافق از انتشار سلاح کشتار دسته جمعی در خاورمیانه و جهان ممانعت کند.

در این بیانیه ادعا شده است: ایران از طریق برداشتن تحریم‌ها به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه ادامه داد و موشک‌های بالستیک خود را گسترش داد، از گروهک‌های تروریستی در منطقه از جمله حزب‌الله و حوثی‌ها (انصارالله) که از سلاح‌های ایران برای هدف قرار دادن شهروندان یمنی و تعرض به کشتیرانی استفاده کردند، حمایت کرد.

عربستان در این بیانیه با حمایت مجدد از تصمیم ترامپ تاکید کرد که امیدواریم که جامعه بین‌المللی نیز موضع قاطعی در برابر آن‌چه اقدامات خصمانه و بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، حمایت از تروریسم، حمایت از نظام بشار اسد که بیش از نیم میلیون شهروند خود را به قتل رساند و از سلاح شیمیایی استفاده کرد، خواند، اتخاذ کند.

در پایان این بیانیه عربستان بر تداوم همکاری با آمریکا و جامعه بین‌المللی به منظور تحقق اهداف ترامپ و مقابله با سیاست‌های ایران و همچنین مقابله با تمام فعالیت‌های خصمانه ایران از جمله دخالت در امور منطقه، حمایت از تروریسم و مقابله با دستیابی آن به سلاح کشتار دسته جمعی تاکید کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.