صفحه اصلی / یادداشت و گفتگو / پیامد تصمیم ترامپ در بازار ارز

مرتضي ايماني‌راد، اقتصاددان

پیامد تصمیم ترامپ در بازار ارز

سرمقاله 

رئیس‌جمهوری آمریکا از زمانی که بر سر کار آمد، نشان داد که تمایلی به حفظ این توافقنامه و تداوم اجرای آن ندارد. بنابراین پیش‌بینی می‌شد این اتفاق در آینده‌ای نزدیک بیفتد. در این بین باید اشاره شود که با خروج آمریکا از برجام کسی با کالاهای صادراتی ایران مانند پسته و زعفران کاری نخواهد داشت و این صادرات نفت ایران است که به مشکل برمی‌خورد و همچنین این بازار ارز است که به طور حتم دچار التهاب خواهد شد؛ همان‌طور که این التهاب را روزهای قبل از خروج آمریکا از برجام شاهد بوده‌ایم.
در این حالت پول‌های حاصل از فروش و صادرات نفت مانند سال‌های قبل از برجام غیرقابل وصول خواهد شد و برای انتقال آن مشکلات جدیدی را پیش‌رو خواهیم داشت. متاسفانه با اعمال تحریم‌های جدید و اجرای آن بازار ارز ملتهب خواهد شد و همان‌طور که شاهد هستیم نرخ ارز روند افزایشی داشته و ادامه آن را هم طی روزهای آتی مشاهده می‌کنیم. مردم طی هفته‌های گذشته نشان داده‌اند که تمایل دارند سرمایه‌های خود را به این بازارها سرازیر کنند. بازارهایی مانند ارز، طلا و سکه. یعنی مردم تلاش می‌کنند که درآمدهای خود را بیشتر در این بازارها به دست آورند و با اعلام این تصمیم سیل تقاضا در این بازارها افزایش خواهد یافت. بدیهی است که باید انتظار داشته باشیم قیمت طلا و ارز هم به دنبال افزایش تقاضا افزایش داشته باشد. همچنین در این شرایط تفاوت نمی‌کند که مبنای ارزی ما یورو باشد یا دلار، چون هر دو بالا می‌روند.
در این بین عملکرد بانک مرکزی بسیار بااهمیت است، چراکه باید با سیاست‌های بجا و مناسب بتواند نرخ ارز را تثبیت کند. البته این بدان معنا نیست که دیگر بازار غیررسمی ارز وجود ندارد، بلکه ضربه‌های اعمال تحریم‌های گذشته و تحریم‌های جدید به بازار غیررسمی ارز زده خواهد شد و این بازار رسمی ارز که محلی بسیار مناسب برای استفاده از رانت ارزی می‌شود. پیامدهای خروج آمریکا از برجام بیشتر متوجه بازار ارز است و شاهد افزایش رانت‌بازی و رانت‌جویی در بازار رسمی خواهیم بود و در بازار غیررسمی یا بازار سیاه ارز نیز هر روز شاهد التهابات جدید و افزایش قیمت‌ها هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

گستردگی فرار مالیاتی در ایران

سرمقاله متاسفانه نظام مالیاتی سنتی را دارا هستیم که شرایط نامناسبی را نیز رقم زده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.