صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / پژوهش در فرهنگ واژگان متضمن بقای زبان و گویش هاست
پژوهش در فرهنگ واژگان متضمن بقای زبان و گویش هاست

استاد برجسته زبان و ادبیات پارسی

پژوهش در فرهنگ واژگان متضمن بقای زبان و گویش هاست

استاد برجسته زبان و ادبیات پارسی، راهکار حفظ و بقای زبان و گویش ها را گردآوری و پژوهش در فرهنگ واژگان و زبان ها دانست.

به گزارش کسب و کار نیوز، میرجلال الدین کزازی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران شهرکرد، زبان را آیینه تمام نمای فرهنگ دانست و اظهار کرد: برای حفظ زبان و گویش ها نخست باید پژوهندگان در این حوزه اقدام به ثبت و انتشار فرهنگ گویش ها کرده، سپس زبان شناسان و ریشه شناسان بر پایه این فرهنگ اقدام به پژوهش های عمیق تر و واکاوانه در زبان کنند.
وی با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته برای حفظ زبان و گویش ها در کشور تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: در زبان و گویش های شناخته شده تر، اگرچه پژوهش هایی انجام شده اما در بسیاری موارد بخصوص در گویش ها باید گفت به دلیل نبود خط نوشتاری رو به نابودی رفته اند.
کزازی ادامه داد: در دنیای امروز گسترش فناوری رسانه ای به زبان و گویش های بومی آسیب وارد کرده و سرانجام آن را به دست فراموشی می سپارد.
چهره ماندگار فرهنگ و ادب سال ۸۴ در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر وجود بی مهری نسبت به زبان و گویش برخی اقوام اظهار کرد: از آن جا که تمامی مردم با گویش ها آشنایی ندارند، این امر را بیشتر می توان به همت گویش وران نسبت داد، بگونه ای که اگر گویش وران اقدام به حفظ و حراست و پژوهش در فرهنگ زبان خود و یا معرفی آن به دیگران نکنند، فراموشی آن زبان بین مردم دور از انتظار نیست.
به گزارش کسب و کار نیوز، نخستین همایش ملی زبان، ادبیات و فرهنگ بختیاری با حضور پژوهشگران و اساتید حوزه زبان و ادبیات پارسی در مجتمع لاله شهرکرد برگزار شد.
۸۱۲۵/۶۰۲۱

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.