صفحه اصلی / فرهنگی / تجسمی / مخاطب‌شناسی شرط نخست عرضه بین‌المللی آثار هنری است
مخاطب‌شناسی شرط نخست عرضه بین‌المللی آثار هنری است

معاون هنری وزیر ارشاد

مخاطب‌شناسی شرط نخست عرضه بین‌المللی آثار هنری است

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای ارائه منشور ارزشمندی با نام ایران در کشورهای مختلف، مخاطب‌شناسی شرط نخست و اولویت اصلی است.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای ارائه منشور ارزشمندی با نام ایران در کشورهای مختلف، مخاطب‌شناسی شرط نخست و اولویت اصلی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا ، سید مجتبی حسینی روز چهارشنبه افزود: برای برگزاری یک رویداد هنری در دیگر کشورها باید بر اساس مخاطب شناسی به ویژگی های مقصد و میزبان توجه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: گاهی گونه ای از هنر ایران را برای نمایش به اروپای غربی می بریم درحالیکه این طرح هنری در یک کشور شرقی بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد و یا برعکس، بنابراین باید دقت داشت که هر یک از حوزه های فرهنگی دارای سلیقه ای هستند و با بخشی از منشور ارزشمندی به نام ایران، الفت و آشنایی دارند.
حسینی تصریح کرد: در فعالیتهای هنری بین المللی باید با ارزیابی، دریچه‌هایی را که کشور میزبان با آن به ایران می نگرد، پیدا کرده و باب گفت‌وگو را از آن طریق باز کنیم تا تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان داشته باشیم.
وی یادآور شد: در بعضی کشورهای اروپایی، ایران‌شناسانی هستند که حتی راجع به گرایشهای تاریخی هنر ما تالیف دارند، به عنوان مثال یکی از مهم ترین کتاب هایی که در مورد استاد رضا عباسی از نگارگران بنام کشورمان نوشته شده، به قلم شیلا کنبای Sheila Canby است پس باید بر اساس این ارزیابی ها هنری را ارائه کنیم که متناسب با ذائقه و شناخت مخاطب باشد.

** برگزاری رویدادهای هنری در بستر زمان تاثیرگذارتر است
معاون هنری وزارت ارشاد اظهار داشت: نحوه ارائه آثار هر کشور بستگی به روش اداره آن سرزمین دارد که البته هیچ کدام بدون اشتباه نیست.
وی با بیان اینکه بر همین اساس هر کشوری متناسب با ویژگی‌های خود قالب و شکل ارائه‌ای را انتخاب می‌کند، تصریح کرد: در خیلی از کشورها میراث فرهنگی، کتابخانه ملی و نهادهای هنری ذیل وزارت فرهنگ آن محسوب می‌شود اما در ایران هر کدام از این سازمانها، نهادی جداگانه برای فعالیت دارند که در کنار هم در دولت قرار می گیرند.
حسینی افزود: در کشورهای دسته اول، زیر چتر یک مدیریت متمرکز، رویدادهای مشترک و مرتب‌تری برنامه‌ریزی می‌شود اما در کشور ما ممکن است هم‌افزایی بین‌دستگاهی به این راحتی و سهولت نباشد.
وی در پاسخ به پیشنهاد خبرنگار ایرنا مبنی بر حضور هنرمندان رشته های مختلف همزمان با برپایین نمایشگاه های آثار تاریخی ایران در دیگر کشورها ،گفت:
هم‌زمان نبودن رخدادهای فرهنگی برای ما یک امتیاز محسوب می‌شود زیرا امکان دارد در یک فصل، نمایشگاه آثار تاریخی هنری اسلامی از سوی سازمان میراث فرهنگی به کشوری مهمان شود و چند ماه بعد یک گروه نمایش، کنسرت یا تجسمی از هنرمندان معاصر در آنجا حضور پیدا کنند.
معاون وزیر ارشاد با بیان اینکه ارائه طرحی مناسب، مهمتر از داشتن دغدغه تعیین یک محدوده زمانی است، گفت: استفاده از یک بستر زمانی مستمر، برای معرفی آثار ایران تاثیرگذارترخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.