صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / رونمایی از سه سند و نقشه تاریخی در دانشگاه اصفهان
رونمایی از سه سند و نقشه تاریخی در دانشگاه اصفهان

رونمایی از سه سند و نقشه تاریخی در دانشگاه اصفهان

به همت گروه تاریخ دانشگاه اصفهان و سازمان اسناد و کتابخانه ملی از اسناد خانوادگی خاندان میر خلف و سه سند و نقشه تاریخی رونمایی شد.

اسناد تاریخی

مختار باقری- مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور در حاشیه مراسم رونمایی از این اسناد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: امروز ۱۹ اردیبهشت به نام روز اسناد ملی و میراث مکتوب نام‌گذاری شده است و از ۱۹ تا ۲۶ اردیبهشت هفته‌ای هم به همین نام تعیین شده است که در طول این هفته برنامه‌های متعددی را پیرامون اسناد و اطلاع رسانی به مردم برگزار می‌کنیم و برای امروز که اولین روز این هفته است یک نمایشگاه از اسناد خانوادگی مربوط به خانواده میرخلف را در گروه تاریخ دانشگاه اصفهان برگزار کردیم.

وی افزود: در قرن دهم هجری شخصی به نام “سید خلف” از منطقه مازندران به سمت اصفهان حرکت و در این شهر سکونت اختیار می‌کند. به واسطه تلاش و جهدی که در حوزه تحصیل علوم مذهبی و دینی داشته و کارهای خیری که انجام داد جز افراد سرشناس اصفهان می‌شود و بعد با خانواده شَفته آشنا می‌شود. خانواده میر خلف از ابتدا به خانواده هزار جریبی معروف بودند که بعدها نامشان را به نام خانوادگی میر خلف تغییر می‌دهند.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور گفت: این اسناد که امروز از آنان رونمایی شد مربوط به گذشته تاریخی و اقدامات خاندان میرخلف است و در کشور هم برای اولین بار است که یک نمایشگاه از اسناد خانوادگی در این حجم برگزار می‌شود.

باقری افزود: در کنار برپایی این نمایشگاه از سه سند تاریخی که در مرکز سازمان اسناد اصفهان نگهداری می‌شود نیز رونمایی شد. سند اول سندی است مربوط به سال ۹۱۷ هجری قمری و با موضوع مبایعه نامه یک آب قنات و ملک در منطقه کرون اصفهان است که قدمتی بالغ بر ۵۲۱ سال دارد و این سند از نظر قدمت دومین سند در آرشیو ملی کشور است.

وی تصریح کرد: سند دومی که امروز از آن رونمایی شد استشهادیه یا وکالت نامه زیارت است که امروز از آن رونمایی شد. در گذشته افراد به دلیل شرایط جسمی یا سایر موارد امکان این را نداشتند که شخصاً به عتبات و اماکن مقدس مشرف شوند به همین دلیل کسی به عنوان نایب‌الزیاره از طرف آنان اجیر می‌شد و در قبال مبلغ مشخصی این زیارت را انجام می‌داد. شخصی به نام سید جعفر زیارت خوان که مشهور به این حرفه بوده است به نیابت از شخصی به نام آقا محمدعلی، نایب‌الزیاره می‌شود تا مرقد امام علی(ع) را در نجف زیارت کند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور افزود: سند سومی که امروز رونمایی شد یک نقشه قدیمی از ایران است که در سال ۱۳۳۱ قمری چاپ اول آن در چاپخانه “آباژولی” ترکیه به چاپ رسیده است که در نوع خود این نقشه کم‌نظیر است و جز معدود نقشه‌های قدیمی است که در دسترس قرار گرفته است و ویژگی بارز آن این است که علاوه بر اینکه تمام نقاط و دهات آن روز را به اسم مشخص کرده است، برای راهنمایی کاروان‌ها و مسافران نیز مسافت را به شکل فرسخ مشخص کرده است. بنابراین جز معدود نقشه‌هایی است که مسافت را به صورت فرسخ نشان داده است.

باقری گفت: این اسناد در مخزن استاندارد مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور نگهداری می‌شود که این منطقه نگهداری در اصفهان مستقر است. این مرکز اسناد چهار استان اصفهان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد را تحت پوشش دارد.

وی افزود: امیدواریم مردم اسناد و نسخ خطی که در اختیار دارند به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تحویل دهند تا به شکل مستند از آن‌ها استفاده و آیندگان نیز از آن بهره‌مند شوند. اگر این اسناد در اختیار سازمان قرار نگیرد به مرور از بین می‌روند.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور گفت: نمایشگاه اسناد خانوادگی خاندان میرخلف در طبقه دوم دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان در محل گروه تاریخ تا ۲۶ اردیبهشت برپا است.

دست‌ نوشته‌ها و خاطرات روزانه جزء با ارزش‌ترین منابع تاریخی هستند

همچنین در حاشیه رونمایی از این نمایشگاه علی‌اکبر جعفری – مدیر گروه تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: از اردیبهشت سال گذشته یکی از همکاران گروه تاریخ متولی تأسیس موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان شد. دانشگاه اصفهان تاکنون موزه و مرکز اسناد نداشت و از یک سال گذشته دارای موزه و مرکز اسناد شده است.

وی افزود: موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان دارای اسناد تاریخی بسیار با ارزشی است که به زحمت چنین اسنادی جمع آوری شده‌اند.

جعفری افزود: هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ دانشجوی تاریخ در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل هستند.

مدیر گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، گفت: در جنگ جهانی اول و دوم در معرض تهاجم دشمن قرار گرفتیم. هر کسی سندی از آن دوران دارد که چه بر سر ملت آوردند ارائه کند. وقایع متعددی در اصفهان رخ داده است که در هیچ منبع تاریخی شاید نتوان یافت به جز در دست نوشته‌ها و خاطرات روزانه‌ای که خانواده‌ها در همان زمان نوشته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ معلم انسان‌ها است و در محضر این معلم حق آن است که بیاموزیم. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.