صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / رئیس کتابخانه ملی: آمار دقیقی درباره سرانه مطالعه وجود ندارد
رئیس کتابخانه ملی: آمار دقیقی درباره سرانه مطالعه وجود ندارد

رئیس کتابخانه ملی: آمار دقیقی درباره سرانه مطالعه وجود ندارد

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه درباره سرانه مطالعه آمار دقیقی وجود ندارد، گفت: دلیل این مساله آن است که تعریف دقیقی از مطالعه در کشور ارائه نشده است.

اشرف بروجردی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران درباره نبود تعریف دقیقی از مطالعه در کشور، ادامه داد: از سرانه مطالعه آمار دقیقی نداریم چون تعریف دقیق و درستی هم از مطالعه در کشور ما وجود ندارد اما اگر مجموع ارزیابی‌ها را در نظر داشته باشیم، می‌توان گفت میزان دسترسی مردم به اطلاعات با فهم درست و تحلیل مسائل، می‌تواند به نوعی بیانگر سرانه مطالعه باشد.
بروحردی اضافه کرد: اینکه مردم بتوانند تحلیل درستی از مسائل سیاسی و اجتماعی روز ارائه دهند نکته مهمی است، در این صورت یعنی سرانه مطالعه بالایی داریم، البته از نظر اطلاعات جامعه ما در سطح متوسط به بالا است، چنین نیست که سرانه مطالعه کم باشد، مردم ما کاملا از مسائل مطلع هستند.
رئیس کتابخانه ملی درباره سرانجام برجام و تاثیر آن بر مسائل فرهنگی نیز، گفت: موضوع برجام سیاسی است اما از آنجا که بسیاری از مسائل به هم مرتبط هستند، ممکن است بر میزان مراودات فرهنگی تاثیرگذار باشد هرچند ما تلاش کرده و می‌کنیم معاملات و مبادلات فرهنگی خود را با جهان تداوم دهیم.
بروجردی با بیان اینکه رویکرد مردم بیشتر در این حوزه فرهنگی است و از مسائل سیاسی تنها یک زندگی امن می‌خواهند و بقیه خواسته‌ها را خواسته ‌های فرهنگی تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: مبادی اعتقادی ما نیز بر پایه فرهنگ شکل گرفته است.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره وضعیت ادامه کار مصطفی رحماندوست با کتابخانه ملی کودکان افزود: ایشان همچنان حکم مشاور را دارند و اتاقشان پابرجاست ، دیگر اراده خودشان است که تا چه حد و به چه میزان در فعالیت‌ها حضور پیدا کنند.
رییس کتابخانه ملی درباره شعار ‘نه به کتاب نخواندن' در نمایشگاه کتاب امسال افزود: فکر می‌کنم استفاده از دو عبارت منفی در این شعار می‌تواند کمک کند تا نظرها به این مساله جلب شود که به چه چیزی باید نه بگوییم.
وی درباره آخرین وضعیت کتابخانه ملی نیز ادامه داد: امروز روز ملی اسناد است و باید این خبر را بدهم که در حوزه نسخ خطی تحولات خوبی داشته و از ۴۰ جلد عبور کرده‌ایم، سعی داریم تعامل خوبی با دارندگان نسخ خطی داشته باشیم تا کتاب‌های خود را در اختیار ما قرار دهند، البته قرار است سه سایت جدید رونمایی شود که یک سایت در حوزه اسناد و دو سایت در حوزه کتاب است.
بروجردی درباره افزایش حق عضویت در کتابخانه ملی که قبلا ۳۰ هزار تومان بوده و گفته شده به ۷۰ هزار تومان رسیده است، گفت: فکر نمی‌کنم تا این حد افزایش یافته باشد در نهایت اندک افزایشی داشته است.
وی درباره مشکلات دسترسی محققان برای به امانت گرفتن کتاب‌ها، گفت: کف تعداد کتب به امانت داده شده پایین است زیرا میزان مطالبات ما بالاست و باید بتوانیم همه را پوشش دهیم. از نظر ظرفیت فیزیکی هم محدودیت داریم .
رییس کتابخانه ملی افزود: از دولت تقاضا می‌کنیم فضای بیشتری برایمان اختصاص دهد، البته محدودیت‌ها بیشتر ممکن است برای اعضا باشد و محققان به هر چه که بخواهند دسترسی دارند.
فراهنگ**۱۸۸۰** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

مرور درس‌های سال گذشته با چند ویدئوی جذاب و کوتاه

به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناسان تحصیلی معتقدند مرور درس‌های سال گذشته کمک قابل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.