صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / توافق بغداد و اربیل بر سر صادرات نفت کرکوک از طریق اقلیم به ترکیه
توافق بغداد و اربیل بر سر صادرات نفت کرکوک از طریق اقلیم به ترکیه

توافق بغداد و اربیل بر سر صادرات نفت کرکوک از طریق اقلیم به ترکیه

دولت اقلیم کردستان عراق از قبول پیشنهاد این اقلیم از سوی بغداد مبنی بر صادرات نفت کرکوک به ترکیه از طریق اقلیم خبر داد. این در حالی است که رهبران کرد خواستار یکپارچگی کردها پس از انتخابات پارلمانی به منظور تقویت وزنه اقلیم در بغداد شده‌اند.

اربیل و بغداد

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاه، دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که پیشنهادش برای صادرات نفت کرکوک از طریق اقلیم مورد استقبال بغداد قرار گرفته و امید دارد مذاکرات رسمی‌ای برای امضای توافقنامه‌ای در این زمینه صورت بگیرد.

دو طرف پیشتر مذاکرات درخصوص اختلافات نفتی پیچیده را به بعد از انتخابات که قرار است ۱۲ مه (۲۲ اردیبهشت) برگزار شود، موکول کرده بودند. تفاهمات اولیه درخصوص مسائل مرتبط با مدیریت فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی در اقلیم به امضا رسیده‌اند و بغداد گفته حقوق ماهانه کارمندان را پرداخت می‌کند. این اتفاق پس از امتیازدهی‌های کردها در پی پیامدهای همه‌پرسی استقلال کردستان عراق بوده است. همه‌پرسی استقلال کردستان در سپتامبر ۲۰۱۷ میلادی برگزار شد.

در همین راستا، صفین دزیی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق در اربیل اعلام کرد: بغداد از پیشنهاد اقلیم کردستان عراق مبنی بر صادرات مجدد نفت کرکوک از طریق خط لوله‌های انتقال نفت این اقلیم به ترکیه (روزانه حدود ۲۵۰ بشکه) تحت نظارت شرکت ملی فدرال نفت (سومو) استقبال کرد به این ترتیب این شرکت بر درآمد حاصل از این صادرات و واریز آن به وزارت خزانه‌داری فدرال نظارت می‌کند.

از سوی دیگر، مسرور بارزانی، مشاور شورای امنیت اقلیم و عضو حزب دموکرات کردستان عراق انتخابات این کشور  را “سرنوشت‌ساز” خواند و خواستار تشکیل دولت مشارکت واقعی در عراق شد.

وی پس از نشست خود با جان ویلکس،  سفیر انگلیس در عراق اظهار داشت: ما برای تشکیل ائتلافی یکپارچه از گروه‌های کرد پس از انتخابات تلاش خواهیم کرد تا منسجم وارد روند سیاسی در بغداد شویم.

ویلکس نیز بر حمایت کشورش از حق و حقوق قانونی اقلیم کردستان عراق و تشکیل دولت شراکتی که ضامن حضور تمام گروه‌ها باشد، تاکید کرد.

از سوی دیگر، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق عنوان داشت: دشواری مرحله آتی وحدت صف کردها و مشارکت قوی در پارلمان عراق را می‌طلبد.

وی خطاب به مردم تاکید کرد که حزبش در بغداد برای حفظ حقوق کردستان عمل خواهد کرد نه برای دستیابی به پست‌ها و مناصب جدید.

بارزانی افزود: زمانی که حزب دموکرات قدرتمند ‌شود یعنی اقلیم کردستان قدرتمند خواهد شد.

این در حالی است که نمایندگان کرد که مخالف هستند نسبت به وجود معامله‌ای محرمانه میان حزب دموکرات کردستان عراق و حیدر العبادی نخست وزیر با هدف دادن فرصت دوم به حیدر العبادی برای تصدی پست نخست‌وزیری هشدار داده‌اند.

در همین راستا، شیرین رضا، از نمایندگان فراکسیون اپوزیسیون تغییر تصریح کرد: این توافق اواسط مارس گذشته زمانی که دولت حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از وعده‌های خود در خصوص پرداخت حقوق کارمندان وزارت بهداشت و آموزش در اقلیم کردستان عراق عقب‌نشینی کرد، صورت گرفت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.