صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / تخریب کردن فیلم ارزشی ‘به وقت شام’ با تبلیغات ناشیانه
تخریب کردن فیلم ارزشی ‘به وقت شام’ با تبلیغات ناشیانه

تبلیغات ناشیانه فیلم به وقت شام در پردیس کوروش

تخریب کردن فیلم ارزشی ‘به وقت شام’ با تبلیغات ناشیانه

اقدام گروه تبلیغاتی فیلم به وقت شام در پردیس کوروش در حالی با واکنش های مردمی و البته عذرخواهی ابراهیم حاتمی کیا کارگردان این اثر روبرو شده که مسوول این جنجال، با شعاری سیاسی، از اقدام خود دفاع کرده است.

اقدام گروه تبلیغاتی فیلم به وقت شام در پردیس کوروش در حالی با واکنش های مردمی و البته عذرخواهی ابراهیم حاتمی کیا کارگردان این اثر روبرو شده که مسوول این جنجال، با شعاری سیاسی، از اقدام خود دفاع کرده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، اکران فیلم سینمایی به وقت شام از نخستین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر سی و ششم تا اکران نوروزی با حاشیه هایی روبرو بوده است. از صحبت های حاتمی کیا در دفاع از ساخت این فیلم با حمایت های ارگانی تا نحوه نمایش و حمایت ها از این اثر.
در این مدت برخی بر فیلم حاتمی کیا تاختند و عده ای از این فیلم دفاع کردند؛ فیلمی که برای به تصویر کشیدن مدافعان حرم ساخته شده و گوشه ای از فداکاری ها در مقابله با گروه تروریستی داعش را به تصویر می کشد و از این منظر، به وقت شام اثری ارزشمند است اما حاشیه اخیر به این اثر لطمه جبران ناپذیری وارد کرده است.
گروهی هنرور با گریم های شبیه به کاراکترهای فیلم به وقت شام وارد پردیس کوروش می شوند؛ با اسب و اسلحه و تلاش می کنند چهره داعش را در این مجتمع تجاری سینمایی به تصویر بکشند. تصاویر منتشر شده از این اقدام نشان می دهد مردم از این اقدام ترسیده و مضطرب شدند و بسیاری از حاضران در این مجتمع با فریادهای خود، نسبت به این حرکت اعتراض می کنند.
پرسش اصلی این است طراحی این حرکت با چه هدفی بوده ؟ و چه اتفاقی موجب شده یک کار به اصطلاح تبلیغاتی به مانوری امنیتی و البته یک اقدام ضد تبلیغ برای فیلم تبدیل شود؟
معمولا یکی از اقدامات تبلیغاتی کمپانی های فیلمسازی، ساخت و توزیع اقلام فرهنگی متناسب با کاراکترهای معرفی شده در یک فیلم است. ارائه عروسک های برگرفته از کاراکترهای شخصیت های جذاب و قهرمان های معرفی شده در فیلم ها، عروسک و لوازم التحریر و حتی البسه این کاراکترها در کنار فروش فیلم، منبع درآمد و البته تبلیغات برای یک کمپانی فیلمسازی محسوب شده و حق مالکیت آن برای شرکت فیلمسازی محفوظ است.
همچنین در برخی افتتاحیه ها و یا مراسم خیریه و اتفاقاتی از این دست، معمولا برخی کاراکترهای دوست داشتنی اصلی حضور پیدا می کنند. به عنوان نمونه کمپانی هایی همچون دیزنی، دریم ورکس، پیکسار، آی ال ام که خالق کاراکترهای معروفی همچون وودی و باز (داستان اسباب بازی ها)، جودی و نیک (زوتوپیا)، رالف، پاندای کنگ فوکار، شرک، بت من، جک اسپارو (دزدان دریای کاراییب) و شخصیت هایی از این دست بهره برداری تبلیغی اقتصادی کرده و گاه از این کاراکترها برای تبلیغ فیلم در سینماها استفاده می شوند.
این حربه تبلیغاتی اما از سوی مسوولان تبلیغاتی فیلم به وقت شام به صورت ناشیانه مورد استفاده قرار گرفته و متاسفانه این فیلم که به اعتقاد کارشناسان سیاسی اثری مهم تلقی می شود با کپی برداری های دست چندم در بخش تبلیغات به استهزا کشیده شده است.
پرسش اصلی در شویی که از سوی مسوولان تبلیغاتی فیلم به وقت شام پرسیده می شود این است که ایا این اثر سینمایی، فیلمی طنز و سرگرم کننده است؟ چگونه می توان کاراکترهای منفور و دلهره آوری همچون داعشی ها را که ما به ازای بیرونی داشته دستمایه تبلیغ برای یک اثر سینمایی کرد؟ آن هم بدون اطلاع قبلی مردم حاضر در پردیس سینمایی کوروش و بدون در نظر گرفتن شرایط روحی و روانی مردمی که پیشتر در حادثه مجلس و حرم مطهر دست درازی این گروه تروریست را دیده اند.
پرسش اصلی اینکه ایا کاراکتر داعشی معروف ریش قرمز برای مخاطبان ما دارای جذابیت است ؟ کارشناسان معتقدند تیم تبلیغاتی فیلم به وقت شام با تلاش برای معرفی طنز گونه شخصیت های این اثر سینمایی در قالب ساخت استیکرهای تمسخرآمیز! آن هم درباره فیلمی که روایتی دراماتیک و جدی از مدافعان حرم را نشان می دهد کار را به جایی رساندند که ریش قرمز فیلم به وقت شام دست مایه طعنه و طنز مردمی شد.
ماجرای داعش مسئله ای نیست که تیم تبلیغاتی فیلم به وقت شام بخواهند به غلط از آن حساسیت زدایی کنند و کوچ این گروه تروریستی از سوریه پس از شکست های پی در پی به افغانستان و بروز ظهور این تفکر در برخی کشورهای افریقایی و بررسی جنایات منتشر شده توسط آنان نشان می دهد که داعش مسئله ای بسیار مهم است که در بخشی از فیلم به وقت شام این مهم به تصویر کشیده شده اما امروز به لطف تبلیغات ناشیانه، فیلم به وقت شام در ذهن مخاطبان از حقیقت به دور است.
فارغ از اقدام ناشیانه تبلیغاتی که از منظر امنیتی نیز قابل بررسی خواهد بود نکته قابل توجه این است که تهیه کننده و کارگردان از این مهم خبر نداشته و پخش کننده اثر در عین حال این اقدام نابخردانه را توجیه و آن را اقدامی معمولی می داند و مدعی است موجب فروش دو برابری فیلم شده است!
همچنین در شرایطی که ابراهیم حاتمی کیا با انتشار یادداشتی از اتفاق رخ داده در پردیس کوروش عذر خواهی کرد یکی از دست اندرکاران این اقدام ناشیانه با توهین به اهالی فرهنگ و هنر و معترضان، این اعتراضات را به مسائل سیاسی ربط داده و برای توجیه این اقدام دست به دامان اقدامات سیاسی و صدور بیانیه های جناحی شده است.
وی در بخشی از آخرین پست خود نوشته است : ‘به این سبک نمایش عادت می کنید اگر مغزتونو بدید دست سلبریتی های کاسه داغتر از آشی که نتیجش رییس جمهور دلار هفت هزار تومنیه اونوقت دیگه واقعا امثال داعش میان' این شخص در ادامه با استفاده از ادبیات لمپن ها در ادامه مخالفان خود را به به میدان نبرد دعوت می کند.
‘من بچه پاکدشتم خواستید بیاید همه میدونن خونم کجاست ولی شما لات مجازی هستید اندازه این حرفا نیستید'
این ادبیات در حالی بیان می شود که انتظار افکار عمومی بر این است این شخص و دیگر اشخاص مسوول اتفاق بد پردیس کوروش رسما از ملت عذرخواهی کرده و از چنین اقدامی که به لحاظ امنیتی نیز مردم را دچار رعب و وحشت کرده اظهار پشیمانی کنند اما ظاهرا این سیاهی لشگر دنبال برجسته سازی خود از قبال فیلم به وقت شام و سردادن شعارهای سیاسی برگرفته از کتب معلمان تندروی خود است که رد آنان در صفحه اینستاگرامش دیده می شود و ظاهرا این فرد در اقدامی از پیش تعیین شده به دنبال اجرای مانور آمادگی برای مقابله با داعش بوده و در جزیره مستقل این فرد، نهادهای امنیتی و حاکمیتی جایگاهی نداشته اند.
فیلم به وقت شام فارغ از نقدهای ساختاری و سینمایی که از سوی کارشناسان به آن وارد می شود ادای دین در به تصویر کشیدن تلاش همه مردان بی ادعایی است که برای مقابله با تروریسم جنگیدند و جان خود را تقدیم ازادی کردند و ابراهیم حاتمی کیا فارغ از آنکه برخی اثر آخرش را فیلمی ارگانی می نامند همواره بر اساس اعتقاداتش فیلم ساخته و اقداماتی همچون فاجعه ایی که در پردیس سینمایی کوروش رخ داد موجب ضربه زدن به چهره مردمی این کارگردان کاربلد سینما است و اعلام برائت از چنین تفکری از سوی دست اندرکاران پروژه به وقت شام می تواند مرهمی باشد بر زخم مردمی که در پردیس کوروش با اضطراب روبرو شده و دچار مشکل شدند.

همچنین مطالعه کنید:

کاربران آپارات سال گذشته ۶۳ میلیارد تومان درآمد داشتند

به گزارش کسب و کار نیوز ، از زمان راه‌اندازی سامانه درآمدزایی آپارات، اقبال کاربران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.