صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / بهره‌گیری از دانش بومی آب‌ و هواشناسی راهکار برون‌رفت از وضعیت کنونی
بهره‌گیری از دانش بومی آب‌ و هواشناسی راهکار برون‌رفت از وضعیت کنونی

رئیس همایش دومین کنفرانس ملی آب‌وهواشناسی نصریح کرد

بهره‌گیری از دانش بومی آب‌ و هواشناسی راهکار برون‌رفت از وضعیت کنونی

رئیس همایش دومین کنفرانس ملی آب‌ و هواشناسی گفت: به تطبیق دانش بومی آب‌ و هواشناسی با دانش نوین و رسمی امروز نیاز است تا بتوان نکات مهم و مؤثر آن را برای بهبود شرایط آب‌وهواشناسی کنونی به کار بست.

مرکز پایش ایستگاه های آب و هواشناسی

به گزارش کسب و کار نیوز خدیجه بوذرجمهری صبح امروز در دومین همایش ملی آب‌وهواشناسی ایران که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده، اظهار کرد: یکی از نکات بسیار مهمی که در زمینه دانش آب‌وهواشناسی وجود دارد توجه به دانش بومی آن است چرا که در طول هزاران سال مردم ایران تلاش می‌کردند متناسب با این دانش بومی و براساس تجربیات خود در حوزه آب و هوا، نیازهای خود را شناسایی و رفع کنند. 

وی افزود: در همین راستا توجه به دانش بومی و جمع‌آوری این دانش برای بهره‌گیری از آن نکات مهمی است که بایستی بدان توجه کرد. درواقع دانش بومی آب‌ و هواشناسی را باید با دانش نوین و رسمی تطبیق دهیم. برخی از موارد آن را به عنوان نمونه‌های فرهنگی نگهداری کنیم و موارد مهم و مؤثر دیگر را برای بهبود شرایط آب‌وهواشناسی کنونی به کار بندیم.

بوذرجمهری خاطرنشان کرد: نخستین همایش ملی آب و هواشناسی ایران در دانشگاه صنعتی کرمان در سال ۱۳۹۲ برگزار شد. در این راستا برای ادامه چنین رویداد مهم و تأثیرگذاری دانشگاه فردوسی مشهد دومین میزبان این همایش ملی است.

در بخشی دیگر از این همایش سعدالله ولایتی – یکی از اعضای هیئت رئیسه همایش ملی آب و هواشناسی ایران- گفت: بی‌توجهی به دانش آب‌ و هواشناسی فجایع اقتصادی بسیاری برای کشور به بار آورده است. برای نمونه توده سرمایی که چندی پیش به منطقه کرج وارد شد محصولات بسیاری را از بین برد. باید توجه داشت اگر دانش‌ آب‌ و هواشناسی در خدمت جامعه نباشند و افراد نتوانند از آن استفاده کنند بحران کنونی کشور ما ادامه خواهد داشت.    

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.