چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / سازهای ناکوک در نمایشگاه کتاب
سازهای ناکوک در نمایشگاه کتاب

سازهای ناکوک در نمایشگاه کتاب

پا به نمایشگاه کتاب که می گذاری، صدای یک گوینده از رادیو کتاب در حالی از بلندگوهای نمایشگاه شنیده می شود که آزاردهنده و بدون وقفه در حال تبلیغ برای خرید از برخی ناشران است.

به گزارش کسب و کار نیوز، از ساعتهای ابتدایی آغاز به کار نمایشگاه، گویندگان رادیو کتاب در پیامهای تبلیغاتی مردم را به خرید کتاب از تعدادی ناشر تشویق می‌کنند و تقریبا تا ساعت پایان کار نمایشگاه، این صداها بی وقفه به گوش می رسد.
یکی از بازدیدکنندگان در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: شنیدن مداوم تبلیغات، تمرکز انسان را برای گشت و گذار در سالن ها و غرفه‌های مختلف برهم می‌زند، در حالی که در این محیط نیاز به آرامش است تا بتوان حرف زدن کتابها را با خود شنید.
وی که از استان اصفهان به نمایشگاه آمده است، می افزاید: طی سه روزی که در مصلی بودم، به کرات صدای خانم و آقایی را می شنیدم که جملات تبلیغاتی مربوط به چند انتشاراتی را تکرار می کردند تا جایی که الان همه آنها را حفظ شده ام و امیدوارم این تبلیغات بتواند مردم را به کتابخوانی و مطالعه جذب کند.
رضا پرچمی بازدیدکننده ای دیگر نیز می‌گوید: سالهای زیادی است که به عنوان ناشر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت می کنم، هر سال در آنجا غرفه دارم اما هیچ بلندگویی برای تبلیغات در آن نمایشگاه بین المللی وجود ندارد.
وی سروصداهای این بلندگوها را اعصاب خرد کن دانسته و می‌افزاید: این مساله هیچ تناسبی با یک محیط فرهنگی ندارد زیرا خرید و فروش کتاب هم نیاز به آرامش محیطی دارد.
پرچمی ادامه می دهد: چرا به این اندازه اصرار است تا نمایشگاه کتاب در سطح یک بازار مکاره و یا یک جمعه بازار کتاب پایین بیاید.
بازدید کننده دیگری که دانشجوی رشته حقوق است هم می گوید: تبلیغ برای کتاب در نمایشگاه چیز عجیبی نیست اما چرا باید فقط برای کتاب های برخی ناشران که بیشتر هم دانشگاهی هستند، تبدیل شود.
وی می افزاید: بهتر است ناشران در شرایط یکسان از تبلیغ صوتی و یا تبلیغات به صورت پوستر و بنر، بهره مند شوند.
مهدیه مسلمی یکی از ناشران حاضر در نمایشگاه هم می‌گوید: در یکی از بنرهای نمایشگاه، یک ناشر به گونه‌ای تبلیغ کرده که از اساس نمایشگاه را زیر سوال برده چرا که هدف از برپایی چنین نمایشگاهی جذب مردم به محیط فرهنگی و خریداری کتاب توسط آنها برای فروشگاه بزرگ است؛ کاری که می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه موج شود.
وی توضیح می‌دهد: این ناشر با بنرهایی که در سراسر این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار داده، به مخاطبان توصیه کرده همه کتابهای مورد نیاز خود را یک جا و آنلاین از وی خریداری کنند در حالی که این چنین تبلیغی، خلاف قانون است.
این ناشر می افزاید: کار این ناشر مثل این است که بگوییم، کسی که در منزل فیلم می بیند، چرا به سینما برود یا کسی که با تلفن همراه خود موزیک گوش می دهد، چرا باید به کنسرت رود.
این فعال عرصه نشر با بیان اینکه تبلیغ نباید همراه تخریب رقبا باشد، ادامه می دهد: چنین تبلیغی درصدد القای این امر است که برگزاری نمایشگاه کتاب کاری عبث و بیهوده است و می توان به جای آن به صورت آنلاین کتاب مورد نیاز را خریداری کرد.
سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از دوازدهم اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) تهران آغاز به کار کرد.
این نمایشگاه تا روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی است.
فراهنگ**۱۸۸۰**۱۰۵۵

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.