صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / انجام ۱۲۰ تصویربرداری از نمونه‌های حیوانی برای ۳۵ پروژه کشوری

رئیس آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی خبر داد؛

انجام ۱۲۰ تصویربرداری از نمونه‌های حیوانی برای ۳۵ پروژه کشوری

رئیس آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی این آزمایشگاه امکان ارائه خدمات و حفظ مالکیت معنوی پروژه‌ها در کشور فراهم شده است، گفت: این آزمایشگاه امکان بررسی دقیق‌تر روش‌های درمانی و داروهای تولیدشده داخلی را فراهم می‌کند.

موش

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر محمد رضا آی در نشست خبری امروز با بیان اینکه آزمایشگاه پیش بالینی برای تحقیقات حوزه‌های پزشکی مورد استفاده محققان قرار می‌گیرد، افزود: محققان حوزه‌های پزشکی برای بررسی روش‌های تشخیصی و داروهای درمانی قبل از آنکه آن‌ها را بر روی نمونه‌های انسانی مورد بررسی قرار دهند، لازم است تا این روش‌ها را در محیط‌های آزمایشگاهی بر روی مدل‌های حیوانی بررسی کنند.

وی با بیان اینکه در محیط آزمایشگاهی داروها بر روی موش به دلیل شباهت فیزیولوژیکی بدن آن با انسان مورد بررسی قرار می‌گیرد، یادآور شد: در صورتی که آزمایش‌های به دست آمده بر روی نمونه‌های حیوانی مثبت ارزیابی شود، بر روی نمونه‌های انسانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آی اضافه کرد: در محیط‌های آزمایشگاهی بعد از تزریق دارو به موش لازم است عملکرد آن در بدن حیوان مورد ارزیابی قرار گیرد که این امر از طریق دستگاه‌های تصویربرداری ویژه حیوانات انجام می‌گیرد.

رئیس آزمایشگاه جامع پیش بالینی با بیان اینکه بدن موش ۲۵۰۰ بار کوچکتر از بدن انسان است، اضافه کرد: تصویربرداری از بدن این حیوانات با دستگاه‌های تصویربرداری انسان نتیجه موثری را در بر نخواهد داشت. چرا که دقت لازم را ندارد. از این رو نیاز به تجهیزات پیشرفته تصویربرداری داریم. این فناوری‌های مورد استفاده در این دستگاه‌ها از سطح فناوری در دستگاه‌های تصویربرداری انسانی بالاتر است.

به گفته وی دقت تصویربرداری دستگاه اسپکت در نمونه‌های انسانی ۱۵ میلیمتر و در نمونه‌های موش ۱٫۵ میلیمتر و دقت دستگاه سی تی اسکن انسانی نیم میلیمتر و در نمونه‌های موش یک دهم میلیمتر است.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های تصویربرداری حیوانی جزو فناوری‌های پیشرفته و اقلام تحریمی برای کشور است، اضافه کرد: در هفت سال گذشته ما به دنبال خریداری دستگاه تصویربرداری از موش بودیم که به دلیل تحریم بودن آن از ارائه این فناوری به ایران خودداری شد و بر این اساس اقدام به طراحی و ساخت دستگاه تصویربرداری از بدن موش کردیم.

این محقق حوزه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه این دستگاه با همت اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی شد، اضافه کرد: با دستیابی به این دانش فنی، اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه جامع پیش بالین کردیم که تمام تجهیزات آن ساخت اساتید دانشگاه علوم پزشکی و ساخت کشور ایران است.

به گفته وی با حمایت مالی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، این آزمایشگاه راه‌اندازی شد و در آن ۶ دستگاه تصویربرداری شامل تصویربرداری نوری دو بعدی، تصویربرداری نوری سه بعدی، تصویربرداری سی تی اسکن، گاما کمرا، دستگاه اسپکت و دستگاه تست می‌شود.

رئیس آزمایشگاه جامع پیش‌بالینی با تاکید بر اینکه خدمات این آزمایشگاه به همه محققان سراسر کشور ارائه می‌شود، اظهار کرد: در ۶ ماه آغاز به کار این آزمایشگاه این خدمات به صورت رایگان بوده، ولی در حال حاضر با ۵۰ درصد تخفیف خدمات آن ارائه می‌شود.

آی، همچنین به جایگاه ملی و بین‌المللی این آزمایشگاه اشاره کرد و یادآور شد: به منظور بررسی جایگاه آزمایشگاه جامع پیش بالینی، مراکز تحقیقاتی پیش بالینی در دنیا مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس تعداد تصویربرداری در مراکز و همچنین آزمایشگاه‌های جانبی فعال مانند آزمایشگاه شیمی، رادیوشیمی، کشت سلولی، بافت و مولکولی اولویت بندی شدند.

وی اضافه کرد: بر اساس این پارامترها آزمایشگاه پیش بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در دنیا در جایگاه نهم قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه این آزمایشگاه تنها آزمایشگاه کشور است که تمام تجهیزات آن ساخت ایران است و ادامه داد: محققان کشور تا کنون برای انجام آزمایش‌های پیش بالین یا از دستگاه‌های انسانی استفاده می‌کردند و یا نمونه‌های خود را به خارج کشور ارسال می‌کردند و ما با راه‌اندازی این آزمایشگاه امکان ارائه خدمات آزمایشگاهی را برای محققان فراهم کردیم.

رئیس آزمایشگاه جامع پیش بالینی حفظ مالکیت معنوی طرح‌های تحقیقاتی محققان را از مهمترین مزایای این آزمایشگاه نام برد و خاطرنشان کرد:‌ در این آزمایشگاه تا کنون ۱۲۰ مورد تصویربرداری برای ۳۵ پروژه تحقیقاتی انجام شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.