صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / “مهندسی برق” در تولیدات علمی ایران پیشرو است/کاهش ورودی به نظام مهندسی

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی:

“مهندسی برق” در تولیدات علمی ایران پیشرو است/کاهش ورودی به نظام مهندسی

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: مهندسی برق در عرصه تولیدات علمی ایران پیشرو است.

دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم

به گزارش کسب و کار نیوز، وحید احمدی امروز در بیست و ششمین کنفرانس مهندسی برق که در دانشگاه صنعتی سجاد مشهد برگزار شد، با اشاره به وضعیت تولیدات علمی در رشته مهندسی برق، بیان کرد: در طول ۲۰ سال گذشته به طورمیانگین ایران بیست و سومین کشور تولیدکننده مقالات در جهان بوده، اما در رشته مهندسی برق حائز رتبه شانزدهم بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع ۲۰ سال، حدود ۳۷۶ هزار و ۱۸۶ مقاله از سوی ایران تولید شده است و از این تعداد، ۳۵ هزار و ۱۰۴ عدد متعلق به مهندسی برق بوده که در حقیقت ۹٫۳۳ درصد تمام مقالات تولیدی را شامل می‌شود.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: در طول این ۲۰ سال روند تولید مقالات در زمینه مهندسی برق همواره صعودی بوده و فراز و نشیب‎های آن مطابق با فراز و نشیب‌های جهانی بوده‌ است. بیشترین سهم در تولید این میزان از مقالات را دانشگاه شریف داراست و سپس دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، علم‌وصنعت و تربیت مدرس در مقام‌های بعدی قرار دارند.

احمدی با اشاره به دیپلماسی علمی در زمینه مهندسی برق اضافه کرد: در زمینه دیپلماسی علمی و مقالات مشترکی که در رشته مهندسی برق به تحریر درآمده است، بیشترین همکاری را با آمریکا، کانادا، بریتانیا و اتریش داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: از مجموع ۴۰ میلیون مقاله‌ای که در طی ۲۰ سال اخیر در جهان تولید و ثبت شده‌است، دو میلیون و ۵۰۰ هزار مقاله متعلق به رشته مهندسی برق بوده که در جهان سهم مقالات مهندسی برق ۶٫۱۵ درصد است.

رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: خوشبختانه سهم مقالات تولیدی رشته مهندسی برق در ایران نسبت به درصد سهم جهان در تولید مقالات مهندسی برق بیشتر است.

احمدی تاکید کرد: سهم ایران در این ۲۰ سال در زمینه تولید مقالات حدود یک درصد است، اما در زمینه تولید مقالات مهندسی برق در دنیا حدود ۱٫۴ درصد است که نشان‌ می‌دهد در جامعه مهندسی برق و الکترونیک فعالیت مناسبی در حال انجام است.

وی ادامه داد: ایران طی چند سال اخیر مطابق با دنیا بیشتر به سوی دانشگاه نسل سوم و دانشگاه کارآفرین حرکت کرده که هدف آن تحقق تولیدات دانش‌بنیان و ارتباط علم با صنعت است که در نهایت بتواند در توسعه پایدار کشور نقش‌آفرین باشد.

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جایگاه مهندسی برق در تحقق دانشگاه نسل سوم، گفت: باید برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌هایی در این زمینه صورت گیرد تا نشان دهد چه مقدار مهندسی برق باید به توسعه صنعت دانش‌بنیان کمک کند و چه مقدار در ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌ای موفق بوده‌ایم؟ چه مقدار در به ثمر رسیدن دانشگاه نسل سوم تلاش کرده‌ایم؟

احمدی با اشاره به جایگاه ایران در نظام نوآوری، تصریح کرد: خوشبختانه ما در دیپلماسی علمی جایگاه خوبی داریم. اما باید این جایگاه را بهبود ببخشیم و مراودات علمی خود را با دانشگاه‌های برتر جهان افزایش دهیم.
 
وی تاکید کرد: مهم‌تر از این موارد، هرچه بهتر آمایش علم و فناوری است و باید در زمینه صنعت دانش‎‎بنیان بیشتر تلاش کنیم.

کاهش ورودی به نظام مهندسی کشور

مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مشکلات فعلی نظام مهندسی در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مهم‌ترین مشکل نظام مهندسی کشور، کاهش ورودی به این نظام است. گرایش به رشته‌های تجربی از میزان ورود کاسته است. از سوی دیگر باید برای خروجی این نظام هم هدف و برنامه‌ریزی داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.