صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / گزارش رسانه‌های بین‌المللی از تاثیر وضعیت پیرامون برجام بر قیمت نفت

گزارش رسانه‌های بین‌المللی از تاثیر وضعیت پیرامون برجام بر قیمت نفت

همزمان با نزدیک شدن به مدت تعیین شده از سوی رییس‌جمهور آمریکا در خصوص برجام، رسانه‌های بین‌المللی از نگرانی‌ها از تاثیر توافق هسته‌ای بر قیمت جهانی نفت خبر می‌دهند.

اولین نشست پسابرجامی وزیران خارجه ایران و 1+5

به گزارش کسب و کار نیوز به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، همزمان که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا با ضرب‌الاجل خود خوانده‌اش برای ادامه یا پایان تعلیق تحریم‌های ایران مواجه می‌شود، قیمت‌های نفت روز دوشنبه در بازار آسیا به میزان چشمگیری افزایش یافت.

نگرانی‌ها درباره اینکه ممکن است رییس‌جمهور ترامپ روز ۱۲ مه تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نکند، سبب شده است تا قیمت‌های نفت خام افزایش یابد.

همچنین شبکه سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی با اشاره به اینکه جهان در انتظار تصمیم رییس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای به سر می‌برد، تاکید کرد که این وضعیت موجب افزایش قیمت‌های نفت شده که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران انتظار وضعیت بدتر از این را می‌کشند.

بنابر این گزارش، بازارهای انرژی نشان می‌دهد که احتمال دارد آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود و تحریم‌های تهران را بار دیگر اعمال کند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که در ژوئیه ۲۰۱۵ حاصل شد و ابتدای سال ۲۰۱۶ به اجرا رسید، منجر به رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای این کشور شد اما ترامپ که همواره توافق را مورد انتقاد قرار داده و آن را یک فاجعه دانسته است، در ماه ژانویه اعلام کرد که اگر تا ۱۲ ماه مه آنچه وی نقاط ضعف این توافق می‌داند، اصلاح نشود واشنگتن دیگر در این توافق نخواهد ماند.

تیم فاکس رییس بخش تحقیقات و اقتصاددان ارشد در بانک ان‌بی‌دی امارات در این باره به سی‌ان‌بی‌سی، گفت: هر چیزی که تا حدی کمتر از این تصمیم (خروج از توافق هسته‌ای) باشد منظور من این است که ترامپ می‌تواند تحریم‌ها را به میزان قبل اعمال نکند یا اینکه تصمیم خود را به تعویق بیندازد بازارها به آن واکنش نشان خواهد داد. هر چند در حال حاضر نیز بازارها نشان دهنده این هستند که انتظار بدترین سناریو را می‌کشند.

بنابراین گزارش، وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند تولیدات نفت جهانی را تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد چرا که ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان به شمار می‌آید. نگرانی‌ها درباره این کاهش چشمگیر تولید نفت در شرایطی که تولیدکنندگان بزرگ نفت در حال حاضر نیز صادرات خود را کاهش داده‌اند سبب شده تا قیمت‌های جهانی نفت برای اولین بار از نوامبر ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد.

اما با توجه به نفوذ ایران در خاورمیانه و نقش منطقه‌ای این کشور، تجدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران حتی می‌تواند تاثیراتی گسترده‌تر از تولید نفت و قیمت‌های نفت خام داشته باشد. حسن روحانی رییس‌جمهور ایران نیز هشدار داد که اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود از تصمیم خود پشیمان خواهد شد.

تیم فاکس همچنین تصریح کرد: از نظر من منطقه به وضوح درباره چنین تحولی نگران است، نگرانی درباره اینکه ایران چگونه به این تصمیم پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.