شهردار مشهد در این خصوص گفت: برای اتصال این خطوط با حمایتهای دولتی و شورای اسلامی شهر مشهد اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال هزینه شد.
قاسم تقی زاده خامسی افزود: خط دوم قطارشهری مشهد به طول ۱۴٫۵ کیلومتر از انتهای بلوار طبرسی شمالی تا بلوار پیروزی در حال ساخت است که تاکنون ۱۰ کیلومتر آن از انتهای بولوار طبرسی شمالی تا میدان شریعتی اجرا شده است.
وی ادامه داد: هم اینک روزانه حدود ۱۶۰ هزار مسافر توسط قطارشهری مشهد جابه جا می شوند. با ایجاد شبکه ریلی و بهره برداری از اتصال خطوط یکم و دوم قطارشهری میزان جا به جایی توسط خطوط ریلی چند برابر میشود.
در مجموع چهار خط برای قطار شهری مشهد تعریف شده که خط یکم آن به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین ۱۲۰ هزار نفر در این مسیر جا به جا می شوند. مسیر توسعه ۴٫۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۹۴ به بهره برداری رسید و فرایند مسافرگیری آن آغاز شد.
عملیات حفاری ۱۴٫۵ کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی، پانزدهم بهمن ۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد. اواخر اسفندماه پارسال نیز با بهره برداری دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی بهره برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول ۲۸٫۵ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد از نیمه دوم فروردین سال ۹۵ آغاز شده است.
مطالعات خط چهارم قطار شهری مشهد نیز که قرار است از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سوی حرم مطهر رضوی از ضلع شمالی آن عبور کرده و به قلعه ساختمان و جاده سرخس منتهی شود، در مراحل پایانی قرار دارد.
۷۵۰۵/۱۸۵۸
خطوط قطارشهری مشهد با حضور رئیس جمهوری متصل شدند
اتصال خطوط یک و دو قطارشهری مشهد در محل ایستگاه شریعتی این شهر روز دوشنبه طی مراسمی با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی بهره برداری شد.