صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / توسعه گردشگری مصداق حمایت از تولید ایرانی است
توسعه گردشگری مصداق حمایت از تولید ایرانی است

در نشست مشترک کمیسیون گردشگری اتاق‌های تهران و اصفهان مطرح شد

توسعه گردشگری مصداق حمایت از تولید ایرانی است

اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران هشتمین نشست خود را در شهر اصفهان با حضور فعالان بخش خصوصی و مقامات دولتی این استان و با هدف شناسایی الزامات توسعه گردشگری، به عنوان مصداق عینی حمایت از تولید ایرانی، برگزار کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران هشتمین نشست خود را در شهر اصفهان با حضور فعالان بخش خصوصی و مقامات دولتی این استان و با هدف شناسایی الزامات توسعه گردشگری، به عنوان مصداق عینی حمایت از تولید ایرانی، برگزار کردند.

هشتمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با حضور اعضای کمیسیون گردشگری و برند شهری اتاق اصفهان و مقامات استانداری اصفهان در سالن اجتماعات هتل عباسی این شهر برگزار ‌می‌شد، نحوه ساماندهی تعطیلات پایان هفته و چالش‌های توسعه گردشگری در استان اصفهان، به عنوان قطب گردشگری کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضران این نشست، نسبت به تلاش برای به ثمر رساندن و اجرای تصمیم‌های کمیسیون توافق کردند.

در آغاز این نشست، رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران با اشاره به جلسه‌ای که با سرمایه‌گذارانی از شهر سوچی روسیه داشته است، گفت: این گروه که به نمایندگی از اتاق بازرگانی و شورای شهر سوچی در ایران حضور یافته بودند، نسبت به همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری در تهران و اصفهان ابراز آمادگی کردند.
محسن مهرعلیزاده در ادامه ضمن اشاره به مذاکراتی که با این گروه به انجام رسانده است، گفت: به نظر ‌می‌رسد برقراری پروازهای مستقیم میان تهران و سوچی و نیز طراحی بسته‌های تور گردشگری ‌می‌تواند به توسعه مناسبات دوجانبه کمک کند. بنابراین در نخستین گام، فعالان گردشگری ایران باید متقاضی برقراری پروازهای مداوم بین تهران و سوچی باشند و در عین حال نسبت به تعریف بسته‌های گردشگری جذاب اقدام کنند.
استاندار اصفهان در ادامه به ضرورت ساماندهی تعطیلات پایان هفته پرداخت و گفت: ۱۴ کشور اسلا‌می ‌در سال‌های اخیر، روز تعطیل پایان هفته خود را از پنجشنبه به شنبه انتقال داده و به این ترتیب، تعطیلات پایان هفته آنها دو روز جمعه و شنبه است. الجزیره، افغانستان، بحرین، عراق، کویت، عمان، عربستان، سودان و سوریه از این جمله‌اند.
رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران در ادامه گفت: ساماندهی تعطیلات پایان هفته به ترتیبی که از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه انتقال یافته و به دو روز افزایش پیدا کند، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی دارد و به ویژه روی مساله گردشگری داخلی اثر مثبت می‌گذارد. ضمن این که به طور حتم روابط اعضای خانواده را نیز تقویت ‌می‌کند.

با این توضیحات، اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران به توافق رسیدند که ساماندهی تعطیلات پایان هفته را به تصویب برسانند و اجرایی شدن آن را از طریق شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، کمیسیون اجتماعی مجلس و سایر مجاری قانونی مورد پیگیری قرار دهند.
اکبر غمخوار، عضو هیات رییسه انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر و گردشگری تهران نیز با بیان اینکه پذیرش ساماندهی تعطیلات پایان هفته، نیازمند لابی بسیار قوی و چانه‌زنی بسیار است، پیشنهاد کرد کمیسیون گردشگری اتاق تهران، مساله تعطیلات زمستانی را نیز به طور همزمان دنبال کند.
او افزود: زمستان بهترین فصل سفر به جنوب است و ایجاد تعطیلات زمستانی نیازمند موافقت نهادهایی از جمله وزارت آموزش و پرورش است. بهترین راهکار نیز برای ایجاد تعطیلات زمستانی، کاستن از تعطیلات نوروز است. با این اقدامات ‌می‌توان کیفیت تعطیلات در کشور را ارتقا داد.

با این حال برخی دیگر از اعضای کمیسیون مانند علیرضا خائف، معتقد بودند که بهتر است ابتدا ساماندهی تعطیلات پایان هفته به سرانجام برسد و سپس بحث ایجاد تعطیلات زمستانی مطرح شود.

علی کرباسی‌زاده، نایب‌رییس کمیسیون گردشگری اتاق اصفهان، نیز در این نشست با اشاره به اینکه تقویم گردشگری اصفهان از سوی اتاق بازرگانی استان در دست تهیه است، افزود: هدف از تدوین تقویم گردشگری آن است که در فصول کم مسافر، از طریق برگزاری رویدادها، تقاضا برای استفاده از زیرساخت‌های گردشگری افزایش پیدا کند. باید تاکید شود که ساماندهی تعطیلات اقدا‌می‌ کلیدی برای توسعه گردشگری داخلی است ومی‌توان برای ایجاد زمینه بهتر در این رابطه، روی سایر کشورها نیز مطالعاتی صورت گیرد.

پس از این سخنان محسن مهرعلیزاده به کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق تهران ماموریت داد در مورد تعطیلات زمستانی نیز مطالعاتی آغاز شود تا این موضوع هم به فاصله حداکثر شش ماه پس از طرح ساماندهی تعطیلات، مطرح شود و مورد پیگیری قرار گیرد.

مفاهمه با نیروی انتظامی
در ادامه این نشست، موضوع امضای تفاهمنامه با نیروی انتظا‌می ‌برای ارتقای کیفیت خدمات گردشگری به بحث و بررسی گذاشته شد. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران با بیان اینکه نحوه برخورد نیروی انتظا‌می ‌با گردشگران خارجی از لحظه ورود تا زمان خروج از کشور بسیار حائز اهمیت است، گفت: نیروی انتظا‌می جمهوری اسلامی ‌نیز تمایل خود را برای حل برخی مشکلات موجود نشان داده و حل این مسایل نیازمند آموزش و شکل‌گیری مفاهمه است.
پس از این توضیحات، متن تفاهمنامه‌ای که قرار است از طرف کمیسیون گردشگری اتاق تهران برای امضا به نیروی انتظا‌می پیشنهاد شود، قرائت شد و حاضران این نشست نقطه نظرات خود رادر رابطه با این پیش‌نویس مطرح کردند.

اکبر غمخوار پیشنهاد کرد که با افزودن بندی به این تفاهمنامه، درخواست ایجاد پلیس گردشگر مطرح شود. فرخ میرشاهزاده، کارشناس کمیسیون گردشگری نیز توضیح داد که برخی شهرهای پُرگردشگر از جمله اصفهان از حضور این پلیس بهره‌مند هستند؛ اما پلیس گردشگر با ماهیت موجود، کارکرد اصلی خود را ندارد. او گفت: برخورد‌های امنیتی با گردشگران معمولا از سوی حراست ابنیه‌های تاریخی صورت ‌می‌گیرد، و گاها موجب رنجش گردشگران ‌می‌شود. این مساله باید مورد توجه قرار گرفته و برطرف شود.

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان، در ادامه این سخنان عنولان کرد که ‌می‌توان تفاهمنامه‌ای مشابه را نیز با سازمان حراست کل کشور منعقد کرد. او گفت: هم‌چنین با قرار دادن دستگاه‌های ایکس‌ری، بازرسی نامحسوس گردشگران برای ورود به ابنیه‌های تاریخی و مذهبی قابل انجام است که می‌تواند از برخوردهای احیانا تنش‌زا میان گردشگران خارجی و داخلی و نیروهای خدوم حراست جلوگیری کند.

علیرضا خائف نیز با بیان اینکه فرهنگ برخورد با گردشگران داخلی و خارجی در کشور دچار ضعف است، گفت: نهادهای مرتبط با گردشگران حتی هتل‌ها یا بانک‌ها، برقراری ارتباط با گردشگران را بلد نیستند. از این رو باید در این رویه‌ها نوعی بازنگری صورت گیرد و در مورد نحوه برخورد با گردشگران فرهنگ‌سازی شود.

امیرکریمی‌، دستیار ویژه استاندار اصفهان نیز با اشاره به اینکه صنعت گردشگری ایران در دوران گذار قرار دارد، افزود: یکی از اصلی‌ترین راهکارها برای اصلاح نگرش‌ها و رویه‌ها در مورد پذیرش گردشگر، آن است که نهادهای ناظر بر این امور مشخص شود.

مصطفی رناسی، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان هم با تاکید بر اینکه توسعه صنعت گردشگری کلید حل مسایل استان اصفهان است، ادامه داد: باید بپذیریم که به گردشگران داخلی و خارجی احترام بگذاریم. نهادهایی چون استانداری، شهرداری و نیروی انتظا‌می ‌باید تابلوی تکریم گردشگران را در دست داشته و برای سایرین الگو باشند.
پس از آنکه حاضران نظرات خود را مطرح کردند، مقرر شد این مباحث در کارگروه مشترک میان کمیسیون گردشگری اتاق تهران و نیروی انتظا‌می‌ مطرح شود و به پیشنهاد مهرعلیزاده، تفاهمنامه‌ای با قید زمانی دو تا سه سال و قابل تمدید بین طرفین منعقد شود.

افزایش جذب گردشگر در اصفهان با چه موانعی مواجه است؟
در ادامه این نشست که با حضور فعال نمایندگان نهادهای استانی اصفهان برگزار ‌می‌‌شد، موانع توسعه گردشگری در این استان مورد بررسی قرار گرفت.
اکبر غمخوار با اشاره به فهرست این مشکلات گفت: یکی از انتظارات گردشگرانی که به اصفهان وارد ‌می‌شوند، جاری بودن آب زاینده‌رود و ساماندهی محوطه آن است. در عین حال، افزایش زیرساخت‌ها در اصفهان، برگزاری رویدادها و سمینارها در فصل کم مسافر اصفهان، اختصاص امکانات از جمله زمین ارزان برای سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های شهر، ایجاد پیاده‌راه در اصفهان، توسعه خطوط ارتباطی با پایتخت‌های جهان و ارتقای امنیت روانی گردشگران از جمله این مطالبات است.

لزوم استفاده از ظرفیت خواهرخواندگی اصفهان با ۱۴ شهر دنیا
استاندار اصفهان نیز با بیان اینکه اصفهان، یکی از مراکز اصلی کشور در جذب گردشگر است، ادامه داد: برنامه ما این است که زاینده‌رود حتی در حجم اندک جاری باشد. افزون بر این، باید پذیرفت که سرعت توسعه زیرساخت‌ها در اصفهان کُند است. ما در استانداری در حال رفع موانعی هستیم که در برابر ایجاد هتل‌های بیشتر وجود دارد؛ موانعی که بیشتر ناشی از حب و بغض است تا مسایل اقتصادی. احتمالا بتوانیم در آینده ای نزدیک، شاهد احداث چهار یا پنج هتل جدید در اصفهان باشیم.

مهرعلیزاده در ادامه به این موضوع که اصفهان با ۱۴ شهر دنیا، عقد خواهرخواندگی دارد، افزود: باید از ظرفیت خواهرخواندگی برای جذب گردشگر استفاده کنیم. ایجاد پیاده‌راه هم جزو برنامه‌های شهرداری اصفهان بوده و هست.
او نسبت به برنامه‌ریزی نهادهای متولی گردشگری برای برگزاری برنامه‌های علمی ‌و فرهنگی در فصولی که تعداد گردشگران در اصفهان کاهش ‌می‌یابد نیز تاکید کرد. مهرعلیزاده بر این عقیده بود که بخش خصوصی، یعنی فعالان حوزه گردشگری باید در زمینه توسعه این صنعت در استان پیشگام شوند و تامین نیازهای خود را از نهادهای دولتی مطالبه کنند. او سپس از نمایندگان نهادهای متولی درخواست کرد که برنامه نهاد متبوع خود را برای توسعه صنعت گردشگری در این استان بیان کنند.

لزوم آموزش و یادگیری از نهادهای گردشگری بین‌المللی
میرشاهزاده، کارشناس کمیسیون گردشگری اتاق تهران از ضرورت ارتقا کیفیت مراکز اقامتی و ارتقای دانش و پوشش نیروهای خدمات‌دهنده به گردشگران سخن گفت.
فریال مستوفی، عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران، عدم تحقق اهداف حوزه گردشگری را در ضعف فرهنگ‌سازی در ارائه خدمات باکیفیت به گردشگران دانست و گفت: برای توسعه این صنعت باید مشخص شود که ‌می‌خواهیم پذیرای چه گردشگری باشیم؛ گردشگر زیارتی، گردشگران حوزه سلامت، یا گردشگران تاریخی و فرهنگی؟ با مشخص شدن پاسخ، ‌می‌توان برای آن برنامه‌ریزی کرد. در عین حال ‌می‌توان سه شهر را برای افزایش جذب گردشگر در هر یک از این شاخه‌ها به طور آزمایشی انتخاب و برای آن برنامه‌ریزی کرد و در صورت دستیابی به موفقیت، این برنامه‌ها را به سایر شهرها نیز تعمیم داد.
مستوفی افزود: مساله زیربنا تنها شامل هتل یا رستوران نیست و باید برای توسعه جاده‌ها و ظرفیت حمل و نقل نیز چاره‌ای اندیشیده شود.
رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری اتاق تهران در ادامه پیشنهاد کرد که کمیسیون گردشگری اتاق‌های تهران و اصفهان از موسسات بین‌المللی که در زمینه خدمات گردشگری دارای تخصص هستند، آموزش دریافت کنند.

توسعه گردشگری حمایت از تولید ملی است
ناصر ریاحی، دیگر عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز گفت: ماموران بخش گذرنامه در فرودگاه، با لغات محدود انگلیسی ‌می‌توانند با گردشگران ارتباط برقرار کنند و این مساله در فرودگاه‌ها با یک آموزش ساده قابل‌حل است.
او افزود: شایسته است در فرودگاه‌های بین‌المللی، محلی برای استقرار گردشگران تعبیه شود و گردشگران خارجی از مسیر دیگری وارد کشور شوند. هر اقدا‌می‌که به توسعه گردشگری در کشور منتهی شود، به منزله حمایت از تولید داخلی خواهد بود. هم‌چنین بهتر است با توجه به بالا بودن قیمت زمین در داخل شهرها برای ساخت هتل، پیشنهاد کرد، هتل‌ها با اندکی فاصله از شهرها ساخته شود.

سیدعباس شیردل، رییس اتحادیه صنایع دستی اصفهان، خواستار اختصاص فضایی برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در فصل کم مسافر شد. او گفت: در صورت اختصاص چنین فضایی، هزاران گردشگر را به اصفهان ‌می‌کشانیم.

این پیشنهاد مورد استقبال نهادهای استانی قرار گرفت و مقرر شد چنین فضایی با حمایت جامعه تورگردانان در اختیار اتحادیه صنایع دستی اصفهان قرار گیرد.

سروین سری، رییس کمیسیون گردشگری کانون زنان بازرگان اتاق تهران نیز با چند پیشنهاد به این نشست آمده بود؛ او طراحی هفته‌های فرهنگی و هنری بین‌المللی که با اصفهان و تهران خواهرخواندگی دارند و همچنین برگزاری نمایشگاه‌های لباس، صنایع دستی، غذا و تئاتر و موسیقی را از مولفه‌هایی خواند که می‌تواند به جذب گردشگر کمک کند. او گفت: طراحی کارگاه‌های آموزشی بین‌المللی با موضوع فرهنگ و هنر و اجرای آن در فضای تاریخی با حفظ میراث فرهنگی نیز به تحقق این هدف ‌می‌انجامد. امکان مشارکت در جشنواره بین‌المللی خورشید با رعایت حق کپی رایت و برگزاری همایش‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری خارجی در حاشیه نمایشگاه‌های صنایع دستی نیز از جمله راهکارهای افزایش جذب گردشگر به اصفهان است.

فریدون اله‌یاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هم از ضرورت بازنگری در عملکرد گذشته و برنامه‌ها سخن گفت و افزود: بیش از هم‌افزایی، هم‌پوشانی رخ ‌می‌دهد و از این رو، تقسیم کار مناسب یک الزام است. باید برنامه جامعی تدوین کنیم که طی آن آموزش بخش خصوصی فعال و ایجاد زیرساخت‌ها همزمان با هم حرکت کنند. از ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید، ظرفیت مراکز اقامتی دو برابر شده و تا پایان برنامه ششم، این ظرفیت باید چهار برابر شود.

در پایان این جلسه، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران با جمع‌بندی موارد مطرح شده، گفت: این تفکر که دولت مانند همه چهار دهه گذشته، سرمایه‌گذاری و مدیریت در بخش‌ها را بر عهده گیرد باید کنار گذاشته شود. اکنون اتاق اصفهان با همکاری تشکل‌های صنفی اعم از استانی و ملی و شورای شهر باید نسبت به حل مشکلات مطرح شده اقدام کنند.
محسن مهرعلیزاده سپس الزامات ۱۲گانه توسعه گردشگری اصفهان را که در این نشست مطرح شده بود، مجدد یادآوری کرد و گفت: ساماندهی زاینده‌رود، افزایش زیرساخت‌های گردشگری در اصفهان، برگزاری رویدادها برای ایجاد تقاضا در فواصل کم گردشگر، ایجاد پیاده‌راه، برقراری پروازهای مستقیم میان اصفهان و پایتخت‌های دنیا، جلوگیری از اجحاف در حق گردشگران مانند آنچه از سوی برخی تورگردانان انجام ‌می‌گیرد، ارتقا کیفیت خدمات در رستوران‌ها، ارتقای امنیت گردشگران، علامت‌گذاری مناسب معابر، تعبیه جای پارک مناسب برای خودروهای حمل گردشگران، ساماندهی داربست‌ها در اماکن توریستی و ارتقای دانش و پوشش نیروهای خدمات‌دهنده به گردشگران را از جمله این الزامات برشمرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۶۷ درصدی تجارت ایران و مصر

به گزارش کسب و کار نیوز، سید روح اله لطیفی ، سخنگوی کمیسیون روابط بین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.