صفحه اصلی / استان ها / سمنان / بارش‌های بهاری هم استان سمنان را از بحران آبی خارج نکرد
بارش‌های بهاری هم استان سمنان را از بحران آبی خارج نکرد

بارش‌های بهاری هم استان سمنان را از بحران آبی خارج نکرد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: بارش‌های بهاری که در فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال انجام شد، هنوز نتوانسته است وضعیت منابع آبی استان سمنان را از بحران جدی خارج کند.

خشکسالی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا خاموشی در جلسه کارگروه فرهنگ و اطلاع رسانی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب استان سمنان که با حضور قائم مقام و مدیران تولید و تهیه کنندگان صدا و سیمای مرکز سمنان برگزار شد، اظهار کرد: با بارندگی‌های خوبی که در ماه‌های آغازین سال‌جاری در استان سمنان انجام شد، تا حدودی وضعیت آبی استان سمنان بهبود نسبی پیدا کرده است اما هنوز از بحران عبور نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر این بارندگی‌ها اتفاق نمی‌افتاد بدون شک، استان سمنان یکی از استان‌های بحرانی در خشکسالی و کمبود آب بود، هر چند که هنوز استان سمنان در تنش آبی شدید قرار دارد.

این عضو کارگروه فرهنگ و اطلاع رسانی طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب استان سمنان اضافه کرد: بارش‌های اخیر هنوز نتوانسته است استان سمنان را به طور کامل از بحران آبی و کمبود آب خارج کند، وضعیت منابع آب زیرزمینی تنها با بارش‌های برف در زمستان می‌تواند بهبود پیدا کند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان افزود: تنها راه نجات از خشکسالی و نجات دهنده منابع آب زیرزمینی در استان سمنان، مدیریت مصرف خصوصاً مدیریت مصرف در بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: همکاری صدا و سیما و سایر رسانه‌ها و مطبوعات در این حوزه بسیار ضروری و تأثیرگذار است، باید فرهنگ جامعه در زمینه مصرف آب اصلاح شود و صدا و سیما و رسانه‌ها نقش بسیار مهمی دارند.

خاموشی تصریح کرد: کارگروه فرهنگ و اطلاع رسانی در راستای حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی در استان سمنان و در جهت طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی در استان سمنان تشکیل شده است و هدف اصلی که ما دنبال آن هستیم، بحث اطلاع‌رسانی، فرهنگ سازی، آگاهی رسانی و ارتقاء دانش و اطلاعات مردم و افراد جامعه در موضوع کمبود آب، بحران آب و خشکسالی است.

وی اظهار کرد: بحث مدیریت مصرف آب، اصلاح رفتار، مصرف بهینه آب، تغییر الگوی کشت و اصلاح شیوه‌های نوین آبیاری از جمله مباحثی است که ما در طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب و خصوصاً کارگروه فرهنگ و اطلاع رسانی دنبال می‌کنیم و از صدا و سیما و رسانه‌ها میخواهیم به ما کمک کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سمنان اضافه کرد: تا قبل از بارش های بهاری در سال جاری، میزان بارندگی در استان سمنان در سال گذشته، ۶۰ درصد نسبت به سال ۹۵ و ۶۴ درصد نسبت به مدت درازمدت کاهش داشته است.

خاموشی همچنین میزان کسری مخزن آب در استان سمنان را ۱۵۰ میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و گفت: میزان آب زیرزمینی در استان سمنان ۸۶ درصد و آب های سطحی نیز ۳۲ درصد است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.