صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / مهمترین اخبار مجلس در روز شانزدهم اردیبهشت ماه
مهمترین اخبار مجلس در روز شانزدهم اردیبهشت ماه

مهمترین اخبار مجلس در روز شانزدهم اردیبهشت ماه

ظریف به مجلس، رفع حصر و فیلترینگ تلگرام محور گفت‌وگوی اعضای فراکسیون امید با محسنی اژه‌ای، اعلام وصول سوال نماینده بوشهر از وزیر ارشاد، موافقان و مخالفان کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، رد کلیات طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ...از جمله مهمترین اخبار امروز (یک شنبه) شانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

صحن مجلس

به گزارش کسب و کار نیوز، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی طرح تشکیل وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و … در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و علی لاریجانی نیز در آغاز جلسه علنی روز معلم و روز کارگر را تبریک گفت.

نماینده زابل با طرح سوال خود از ظریف گفت: چرا در رابطه با حقابه ایران از هیرمند اقدام جدی به عمل نیامده است؟ کیخا خطاب به وزیر امور خارجه همچنین افزود: چرا نمی‌توانید مشکل آب با افغانستان را حل کنید؟ نماینده آستارا نیز بر لزوم برداشته شدن روادید بین ایران و جمهوری آذربایجان و تمدید گذر ۴۵ کیلومتری و همچنین تجدیدنظر در عوارض خروج از کشور برای مرزنشینان تاکید کرد.

در ادامه این جلسه وزیر امور خارجه با اشاره به دو یادداشت اعتراضی به دولت افغانستان گفت: توقع ما از افغانستان انجام تعهدات درباره‌ی حقابه هیرمند است. ظریف با بیان این که تسهیلاتی برای دریافت ویزای اتباع افغانی برای ورود به ایران در نظر گرفته شده است گفت: ایران در ۴۰ سال گذشته همه گونه مساعدت و همکاری را با مردم افغانستان از روی احساس برادری، اخوت و همسایگی داشته است. وی همچنین با بیان اینکه لغو یک طرفه‌ای روادید با طرف آذری به صلاح نیست گفت: لغو یک طرفه روادید با طرف آذری را با توجه به شرایطی که کشور با آن روبروست را به صلاح نمی‌دانم چون منافع اقتصادی زیادی را از دست خواهیم داد.

در ادامه این جلسه و با توجه به توضیحات محمد جواد ظریف نماینده زابل از پاسخ های وزیر خار جه قانع شد و بقیه نمایندگان نیز از توضیحات ظریف درباره‌ی استراتژی ایران در تنظیم روابط با افغانستان و روابط با دولت آذربایجان قانع شدند.

ناطقین امروز مجلس

مطهری: اگر حکم حکومتی برای فیلترینگ تلگرام وجود داشته با ذکر دلایل اعلام شود

نماینده ساوه: چرا علیرغم افزایش قیمت دلار توان صادرات نداریم؟

نماینده گرگان خطاب به رئیس‌جمهور: با رانت‌خواران و قاچاقچیان ارز برخورد کنید

نوروزی:حکم قاضی عادل حکمی است که حتی رهبری و رئیس قوه قضائیه باید به آن تمکین کنند

یک نماینده اصلاح‌طلب: تجربه ناموفق فیلترینگ دستاوردی جز افزایش بی‌اعتمادی ندارد

***

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور محسنی اژه ای در نشست مجمع عمومی فراکسیون امید رفع حصر و فیلترینگ تلگرام را از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست عنوان کرد.

امروز همچنین سوال ملی نماینده بوشهر از وزیر بهداشت درباره علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی در حوزه‌های کلیدی این وزارتخانه ا علام وصول شد.

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سید عباس عراقچی، معاون حقوقی وزیرامورخارجه برای بررسی لوایح اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در مجلس حضور یافتند و ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به جلسه روز سه‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) موکول شد. اما در این میان احمد سالک نماینده اصفهان به عنوان دومین مخالف کلیات این لایحه با تاکید بر اینکه نباید به استقلال کشور خدشه وارد شود، گفت: «برجام را ظرف ۱۵ دقیقه تصویب کردیم. امروز نباید این اتفاق در مورد دو لایحه مبارزه با قانون پولشویی و مبارزه با تامین مالی  تروریسم بیفتد» که علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به این صحبت سالک در مورد تصویب برجام ظرف ۱۵ دقیقه گفت: برجام دو ماه در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ساعت‌ها فراکسیون های مختلف و دبیرخانه شورای امنیت روی آن بحث و بررسی کردند و ما در مجلس نتیجه را رای گیری کردیم لذا مدام روی آن مانور ندهید که ما مجبور شویم توضیح دهیم.

تذکرات شفاهی امروز نمایندگان مجلس

انتقاد قاضی‌پور از عدم‌ واکنش وزیر ارشاد نسبت به مجروح شدن خبرنگار صداوسیما در فرانسه

ذوالنوری: آقای رییس‌جمهور چرا به سوال نمایندگان پاسخ نمی‌دهید؟

حسن‌پور: اگر وضعیت بازار کنترل نشود رییس‌جمهور به مجلس خواهد آمد

مرادی: به مشکل مسکن جوانان قشم رسیدگی شود

موسوی لارگانی: مشکل مردم تلگرام نیست

***

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان با ارجاع طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی به کمیسیون مشترک مخالفت کردند و کلیات  این طرح توسط نمایندگان رد شد که در نتیجه آن جمعی از طراحان طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی به تشخیص رئیس مجلس اعتراض کردند.

در پایان جلسه علنی امروز نیز تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور،  قرائت شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.