منصور شیخان متولد سیام بهمن ۱۳۴۴ در تهران است. وی مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۶۶ و با توجه به جذابیت بیشتر رشته مهندسی مخابرات که برای وی داشت، مدارک کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی خود را در این رشته به ترتیب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و واحد علوم و تحقیقات تهران در سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۵ اخذ کرد.
به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به کسب رتبه اول در میان دانش آموختگان کارشناسی ارشد و نیز آزمون ورودی دکتری تخصصی در سال ۱۳۶۹ به عنوان دانشجوی بورسیه دکتری به استخدام واحد تهران جنوب با مرتبه مربی درآمد.
علیرغم وارونگی تقاضای داوطلبان و گرایش بیشتر به رشته های گروه علوم تجربی در مقایسه با سایر گروه های آموزشی در سال های اخیر، هنوز هم اعتقاد دارم که رشته مهندسی برق در کنار سایر رشته های فنی و مهندسی نقش بسزایی در توسعه کشور خواهد داشت
وی در کارنامه خود تألیف ۳ کتاب، تصنیف یک کتاب، تألیف ۷ فصل در کتب ناشران معتبر بین المللی مانند IET، Springer و Taylor & Francis، چاپ ۴۴ مقاله ISI دارای ضریب تاثیر (که ۱۵ مورد از آنها جزو مقالات مجلات برتر هستند)، ۱۵ مقاله در مجلات علمی- پژوهشی وزارت علوم، ۱۱ مقاله در مجلات علمی- پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، ۳ مقاله در مجلات علمی- ترویجی وزارت علوم، ارائه ۶۳ مقاله در کنفرانس های ملی و بین المللی، اجرا / همکاری در ۲۰ طرح پژوهشی درون / برون دانشگاهی و ریاست/ دبیری بیش از ۱۵۰ استاندارد ملی در زمینه مهندسی برق برای مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را دارد.
حوزه پژوهشی استادتمام واحد تهران جنوب پردازش هوشمند سیگنالها (بویژه سیگنال گفتار)، امنیت شبکههای ارتباطی و رایانهای و شبکههای عصبی مصنوعی است.
خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت ارتقای دکتر شیخان به درجه استادی در ارتباط با حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی وی با او به گفتوگو نشسته است که در ادامه می خوانید:
* از منظر مقالات پژوهشی دارای جایگاه ارزندهای در دانشگاه هستید، وضعیت انتشار کتاب های علوم مهندسی را در ایران چگونه می بینید؟ آیا در زمینه تألیف کتاب هم اقدام کرده اید.؟
– متأسفانه میزان تألیف یا ترجمه کتاب های وزین و کاربردی در مقایسه با تعداد دانشجویان در رشته های فعال آموزشی در کشور کم است.
این جانب تألیف ۳ کتاب و تصنیف یک کتاب را برعهده داشته ام که همگی مبتنی بر سرفصل دروس مربوط در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد / دکتری هستند. تمام این کتاب ها از سوی انتشارات واحد تهران جنوب چاپ شده و توسط کتابخانه پژوهشگاهها و دانشگاههای دولتی کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف نیز خریداری شده و موجود هستند. کتاب تصنیفی این جانب در سال ۱۳۹۳ نیز به عنوان کتاب برتر فنی و مهندسی در پنجمین جشنواره فرهیختگان انتخاب شد و مورد تشویق ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم قرار گرفت.
* وضعیت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب چگونه است؟ در صورت امکان با دانشگاههای هم سطح مقایسه کنید.
– واحد تهران جنوب از پژوهشگران پرتوانی بهرهمند است و اکنون خروجی های علمی اعضای هیأت علمی و دانشجویان واحد تهران جنوب قریب به ۲ خروجی معتبر به ازای هر عضو هیأت علمی تمام وقت در سال است. اما نکته ای که وجود دارد اینکه این توزیع یکسان نیست و متأسفانه اغلب پژوهش ها از سوی تعداد مشخصی از اعضا انجام می شود. این واحد همواره بین ۱۰ واحد برتر دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشته و در برخی زمینه ها مانند چاپ مقالات برتر بین ۵ واحد برتر دانشگاه است.
واحد تهران جنوب از پژوهشگران پرتوانی بهرهمند است و اکنون خروجی های علمی اعضای هیأت علمی و دانشجویان واحد تهران جنوب قریب به ۲ خروجی معتبر به ازای هر عضو هیأت علمی تمام وقت در سال است
* معاونت پژوهش و فناوری برای ارتقایسطح پژوهشی دانشگاه چه برنامه هایی دارد؟
– چند سال اخیر، برنامه هایی چون توسعه تحصیلات تکمیلی، حمایت از پژوهش های اصیل، تجهیز مراکز تحقیقاتی، ارتباط بیشتر با سازمان ها و مراکز صنعتی، اجرای طرح های پژوهشی مشترک با سازمان ها، توسعه کمی و کیفی انجمن های علمی دانشجویی و شرکت در مسابقات بین المللی برای ارتقای سطح پژوهشی دانشگاه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
* پژوهش های انجام شده و یا در دست اقدام در دانشگاه تا چه اندازه مبتنی بر نیاز کشور است؟
– همه استادان و دانشجویان علاقه دارند که طرح های پژوهشی آنها در راستای نیازهای کشور باشد. این واحد دانشگاهی نیز با توسعه طرح های مشترک پژوهشی با سازمان ها، استفاده از بند حمایتی سازمان ها در مورد پایان نامه های کارشناسی ارشد و رساله های دکتری و جهتدهی تعریف طرح های تحقیق بر اساس مأموریت علمی واحد تهران جنوب سعی دارد که پژوهش های در دست اقدام تا حد امکان در راستای رفع نیازهای کشور باشد.
* دیدگاه شما درباره میزان بودجه پژوهش در کشور چیست؟ اختصاصا وضعیت بودجه در حوزه پژوهشی شما تا چه حد جوابگوی نیازهای شما است؟
– اگر همه پژوهش ها در راستای نیاز کشور باشد، میزان بودجه فعلی کم است. اما مسأله مهم همان جهتدهی پژوهش ها در این راستا است. به بیان دیگر، این پژوهش تقاضامحور است که نیاز به بودجه های قابل توجه دارد. درخصوص بودجه پژوهشی واحد تهران جنوب نیز باید گفت که این بودجه در ردیف هایی مانند بازسازی و تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه های پیشرفته (به عنوان ابزار اصلی پژوهش) باید افزایش یابد که البته این موضوع وجود فضای فیزیکی مناسب برای این تجهیز را نیز می طلبد.
*به عنوان یک فرد صاحب نظر در زمینه مهندسی برق چه افقی برای آینده این رشته در ایران ترسیم می کنید؟
– رشته مهندسی برق با گرایش های مختلف خود نقش بسزایی در تحول زندگی بشر بویژه در سه دهه اخیر داشته است. بسیاری از رتبه های برتر آزمون های سراسری نیز این رشته را در سالیان اخیر به عنوان انتخاب اول خود برگزیده اند. علیرغم وارونگی تقاضای داوطلبان و گرایش بیشتر به رشته های گروه علوم تجربی در مقایسه با سایر گروه های آموزشی در سال های اخیر، هنوز هم اعتقاد دارم که رشته مهندسی برق در کنار سایر رشته های فنی و مهندسی نقش بسزایی در توسعه کشور خواهد داشت.
در این مورد، یک مرکز درمانی را بدون تجهیزات آن و بویژه تجهیزات جدید پزشکی (که همگی مبتنی بر دانش مهندسی هستند) در نظر بگیرید. آیا بدون این تجهیزات می توان کار را ادامه داد؟ سه حوزه مهندسی به نام های کامپیوتر، مخابرات و کنترل (c3) سرنوشت فناوری و تجهیزات را در همه حوزه ها (از جمله پزشکی) در دهه های اخیر تغییر دادند و این توسعه کماکان ادامه دارد. پس افق برای آینده این رشته و گرایش های مربوط روشن است. شاید اشکال اصلی، تقاضامحور نبودن برنامه آموزشی در این رشته و تمرکز بیشتر بر مباحث نظری است که متقاضیان ادامه تحصیل را دچار تردید و ابهام می کند. توجه کمتر به مباحث بین رشته ای (که فصل مشترک این رشته با سایر رشته های مهندسی و غیر مهندسی باشد) نیز دلیل دیگر اقبال کمتر متقاضیان ادامه تحصیل در سال های اخیر است.
* توصیه شما به قشر دانشجو چیست و از آنان چه انتظاری دارید؟
-دانشجویان امید توسعه کشور در سال های آتی هستند. پس از وظایف دانشگاه هاست که هم از لحاظ علمی و نیز از نظر اخلاقی آنان را برای این مهم آماده کنند. پیشنهادم به این عزیزان این است که با انگیزه تحصیل کنند و در سال های تحصیل برای آینده خود هدفگذاری کنند. در این ۲۷ سال سابقه تدریس، دانشجویان بسیاری داشته ام که با همین پیشنهاد به موفقیت های خوب مادی و معنوی رسیده اند. دانشجویان با فکر کارآفرینی تحصیل کنند و نوآوری را مد نظر قرار دهند. این عزیزان الگوی سایر افراد جامعه هستند و از این نظر مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.