به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، در دوازدهمین جلسه کمیسیون انرژی و محیطزیست اتاق تهران، موضوع حملونقل پاک و جایگاه خودروهای الکتریکی در صنعت حملونقلی جهان و ایران مورد ارزیابی قرار گرفت. در تشریح این موضوع، لطفالله سوادکوهی که از متخصصان موتورهای احتراق داخلی و استاد دانشگاههای صنعتی امیرکبیر و خواجه نصیرالدینطوسی است، طرح گازسوز کردن خودروهای سواری و حملونقل شهری را شکست خورده عنوان کرد و بهترین شیوه برای کاهش شدت انرژی در کشور را جایگزینی سوخت خودروها با برق دانست.
همچنین در این نشست، عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تشریح طرحهای در دست اجرا و پروژههای جدید صنعت پتروشیمی در کشور پرداخت. علیمحمد بساقزاده در جمع فعالان بخشخصوصی، چشمانداز صنعت پتروشیمی را تفسیر و برنامه تولید و فروش محصولات این بخش در سال جاری را تشریح کرد.
انتقاد از طرح گازسوز کردن حملونقل شهری کشور
لطفالله سوادکوهی در این نشست، با بیان اینکه طی دو دهه اخیر تحول عظیمی در صنعت خودروسازی جهان و به تبع آن، کاهش مصرف انرژی و بهبود وضعیت آلایندگیها در دنیا صورت گرفته است، گفت: با این حال، طی سه دهه گذشته غفلت بزرگی در زمینه تکنولوژی صنعت خودرو کشور رخ داده و کماکان ایران در شدت انرژی وضعیت بحرانی در جهان دارد.
وی افزود: طی دهههای گذشته، تولید سالانه خودرو در کشور روند افزایشی داشته اما برای کاهش مصرف سوخت خودروها هیچ اقدام سازندهای انجام نشده است.
سوادکوهی با بیان اینکه دولتها در ایران برنامه جایگزینی سوخت را در صنعت خودروسازی کشور دنبال کردهاند، افزود: در دهه ۸۰ خورشیدی در حالی گازسوز کردن ناوگان خودرویی کشور در دستورکار قرار گرفت که این اقدام عجولانه با تکنولوژی ضعیف به اجرا درآمد.
وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، موتور پایه گازسوز وجود ندارد و این ادعا، غلط و گمراهکننده است، گفت: در دنیا، سفارشات اتوبوسهای گازسوز به نیم درصد و کل ناوگان سواری نیز به چهار درصد نمیرسد و در این بخش هرگز تولید انبوه شکل نگرفته است.
سوادکوهی با اشاره به اینکه موتورهای گازسوز بدترین راندمان و نیز بالاترین هدرروی انرژی را دارند، افزود: این در حالی است که امروز شاهد فرسایش شدید جایگاههای سوخت در کشور هستیم و ایمنی موتورهای گازسوز نیز زیر سوال است، علاوه بر اینکه جایگاههای سیانجی (CNG) کشور از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و آلایندگی خودروهای گازسوز نیز بالاست. طبق استاندارد مخازن سوخت گاز خودروها نیز باید به طور متناوب هر سه سال مورد بازرسی قرار گیرد که رعایت نمیشود.
سوادکوهی با بیان اینکه کشورهای دنیا از چند سال پیش به این سو، به سمت توسعه موتورهای احتراق داخلی رفته است، افزود: در موتورهای الکتریکی راندمان چهارچرخ خودرو، از تمامی خودروها برتر و تقریبا دو برابر خودروهای دیزلی است. در خودروهای برقی تقریبا میتوان گفت که موتور خودرو در داخل چرخ ها قرار گرفته و سایر عوامل محرکی عملا حذف شده است.
این متخصص خودروهای احتراق داخلی در ادامه افزود: در ایران نیز صنعت و سرمایهگذاران باید به طور جدی به سمت توسعه تکنولوژی الکتریکی و برقی در حوزه حمل و نقل شهری برود و این در حالی است که وزارت نفت نیز بستههای تشویقی برای طرحهای کاهش مصرف و شدت انرژی ارائه دهد و برق به جای گاز به عنوان سوخت خودروها در دستورکار قرار گیرد.
ضرورت تغییر پارادایم مصرف انرژی در کشور
در همین رابطه، دبیرکل اتاق تهران با بیان اینکه در ایران، حاکمیت برای تغییر پارادایم مصرف انرژی نیاز به اتخاذ تصمیمات شجاعانه دارد، گفت: دولت باید تغییر سوخت سیانجی به برق برای خودورها را بپذیرد.
بهمن عشقی با اشاره به اینکه بالاترین سطح تکنولوژی موتور خودروی سواری که در کشور تولید میشود، یورو ۲ است، افزود: اگر در کشور چین توسعه اتوبوسهای برقی در ناوگان حمل و نقل شهری این کشور شکل گرفت، مرهون سیاستهای دولت این کشور است. فرآیند و سیاستهای استاندارد کردن سوخت و موتور خودرو در ایران ناکام مانده و از این رو نیاز است که در سطح حاکمیت، تغییر پارادایم در این زمینه شکل گیرد.
حمیدرضا صالحی، نایبرییس اول کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران، نیز با بیان اینکه حملونقل عمومی در کشور به راحتی قابلیت تبدیل به الکتریکی و برقی شدن است، گفت: دولت برای توسعه این بخش باید یارانه در نظر بگیرد. برای جایگزینی برق به جای گاز در سوخت خودروها، می توان با استناد به ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر اقدام کرد.
چشمانداز صنعت پتروشیمی کشور
در ادامه این نشست، عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران طی گزارشی به تشریح وضعیت صنعت پتروشیمی کشور پرداخت.
علیمحمد بساقزاده با بیان اینکه در حال حاضر ۵۷ مجتمع تولیدی پتروشیمی با ظرفیت ۷۲ میلیون تن در کشور مشغول به کار است، گفت: ۶۳ طرح با ظرفیت ۷۲ میلیون تن در دست اجراست و ۴۳ طرح نیز با ظرفیت ۹۷ میلیون تن جزو طرحهای جدید این صنعت است. برآورد سرمایهگذاری مورد نیاز این طرحها ۱۰۵ میلیارد دلار است.
وی با اشاره به اینکه سهم صنعت پتروشیمی در صادرات غیرنفتی کشور طی سال ۱۳۹۵، برابر با ۳۵ درصد بوده است، گفت: طبق پیشبینیها، ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور تا پایان سال ۱۴۰۳ خورشیدی احتمالا به حدود دو برابر ظرفیت کنونی میرسد و برآورد میشود که نرخ رشد متوسط سالانه این صنعت از امسال تا سال ۱۴۰۳، معادل ۱۱٫۶درصد باشد.
بساقزاده در ادامه به برآورد رشد صادرات و فروش داخلی صنعت پتروشیمی کشور تا پایان سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و افزود: همچنین پیشبینی میشود میزان صادرات این بخش تا پایان سال ۱۴۰۳ برابر با ۶۸٫۷ میلیون تن و میزان فروش داخلی نیز ۳۳٫۳ میلیون تن باشد.
عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران سپس به طرح های در دست اجرا در این صنعت اشاره کرد و افزود: کل طرحهای در دست اجرا به میزان ۶۳ پروژه است که سرمایهگذاری موردنیاز آن ۴۴٫۵ میلیون دلار برآورد شده است.
وی طرحهای در دست اجرا در حوزههای تامین خوراک، الفینی، آمونیاک و اوره، متانول، پلیمری، GTPP و سایر بخشها عنوان کرد. به گفته وی، در حال حاضر از این تعداد، پیشرفت فیزیکی ۱۳ طرح بالای ۸۰ درصد، ۱۴ طرح بین ۳۰ تا ۸۰ درصد و ۳۶ طرح نیز کمتر از ۳۰ درصد است.
بساقزاده سپس، تعداد طرحهای جدید بخش پتروشیمی را نیز تعداد ۴۳ پروژه عنوان کرد که به گفته وی، برای اجرای آن به بیش از ۶۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری نیاز است. وی در پایان خاطرنشان کرد که برای حفظ سهم صنعت پتروشیمی در اقتصاد ملی، باید مجوز رگولاتوری صنعت پتروشیمی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اعطا شود.
همچنین در پایان این نشست، رضا پدیدار رییس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران از دعوت اتاق بازرگانی رومانی از اعضای این کمیسیون برای سفر به این کشور و مذاکره و گفتوگو با فعالان صنعت نفت و پتروشیمی رومانی در زمینه سرمایهگذاری در این بخش، خبر داد که باید با بحث و بررسی اعضای کمیسیون در مورد آن تصمیمگیری شود.