صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / ابراز نگرانی نماینده روسیه در اتحادیه اروپا درباره خروج آمریکا از برجام
ابراز نگرانی نماینده روسیه در اتحادیه اروپا درباره خروج آمریکا از برجام

ابراز نگرانی نماینده روسیه در اتحادیه اروپا درباره خروج آمریکا از برجام

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام خطرناک خواهد بود، گفت: از عمر توافق هسته‌ای چند روز بیشتر باقی نمانده است.

پرچم روسیه

به گزارش کسب و کار نیوز، ولادیمیر چیزوف، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با شبکه دویچه‌وله، درباره رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برجام گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای خطرناک خواهد بود و ترس من این است که این خطر فراتر از ایران و خود این توافق برود.

چیزوف ادامه داد: این توافق حاصل یک تلاش چندجانبه از سوی شش کشور و اتحادیه اروپا بود که به عنوان یک هماهنگ کننده در این تلاش برای حصول توافقی که از طرفی مانع از ایجاد یک برنامه هسته‌ای نظامی شد و از طرف دیگر رفع تحریم‌های ایران را در پی داشت.

وی همچنین گفت: توافق هسته‌ای یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ با حضور آمریکا بود که به طور فعال در این روند مشارکت داشت، اما اکنون ترس من این است که این توافق چند روز دیگر زنده نباشد. بنابراین اگر آمریکا از توافق خارج شود، نقش آشکار توافقی خواهد بود که به طور یکپارچه و متفق ‌القول در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.

نماینده روسیه در اتحادیه اروپا همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با همتای آمریکایی خود درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگویی داشته است، بیان کرد: قطعا تاکنون پیام‌های متعددی در طول این مدت ارسال شده است. چراکه این موضوعی نیست که چند روز پیش آغاز شده باشد. در آخرین بازبینی ، زمانی که چهار ماه پیش توافق از سوی دولت آمریکا مورد تایید قرار گرفت، کاخ سفید اعلام کرد که دیگر به این کار ادامه  نخواهد داد.

وی در ادامه این گفت‌وگو درباره اینکه روسیه در صورت خروج آمریکا چه واکنشی نشان خواهد داد، اظهار کرد: ما با دیگر طرفهای توافق از جمله ایران ارتباط نزدیک داریم و این موضوع را بررسی می کنیم. به طور قطع من جزئیات این گفت‌وگوهای دیپلماتیک را فاش نمی کنم اما به دنبال آن هستیم که به عنوان پنج عضو دیگر این توافق با یکدیگر هماهنگ عمل کنیم. سوالی که در اینجا مطرح است این است که دولت ایران چه تصمیمی خواهد گرفت.

این مقام روس درباره تصمیم احتمالی ایران گفت: من نمی دانم آنها باید تصمیم بگیرند. آنها خود در حال بررسی گزینه‌هایشان هستند. ایرانی‌ها بارها به طور جدی گفته‌اند که نمی خواهند به هیچ وجه به سلاح هسته‌ای دست یابند. من فقط می توانم بگویم که ما رایزنی‌های بسیار نزدیکی داریم. اما در حال حاضر نمی توانم جزئیات بیشتری ارائه دهم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.