صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / آمادگی جهاد دانشگاهی برای میزبانی مسابقات بین‌المللی مناظرات دانشجویی
آمادگی جهاد دانشگاهی برای میزبانی مسابقات بین‌المللی مناظرات دانشجویی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اعلام کرد

آمادگی جهاد دانشگاهی برای میزبانی مسابقات بین‌المللی مناظرات دانشجویی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: تلاش ما این است که یک دوره میزبانی مسابقات بین المللی مناظره را در جمهوری اسلامی ایران و تهران بر عهده داشته باشیم و برای این کار،‌ مراحل مقدماتی را نیز طی کرده‌ایم.

 نشست خبری مناظره دانشجویی

به گزارش کسب و کار نیوز،‌ دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری که صبح امروز (یکشنبه) در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران با حضور دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران و مهدی کاظمی‌خالدی رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در خصوص تشریح برنامه‌های اولین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی برگزار شد، اظهارکرد: جهاد دانشگاهی همواره در حوزه‌های مختلف پیشرو بوده و گام‌های خوبی در حوزه‌های فرهنگی برداشته است.

وی با اشاره به اقدامات معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در حوزه گردشگری و هویت، گفت: یکی از برنامه‌هایی که معاونت فرهنگی از ۶ سال گذشته شروع کرده، برگزاری مناظرات دانشجویی است و خوبی برنامه‌هایی که در معاونت فرهنگی جهاد انجام می‌شود، این است که مطالعات پیشین و نیازسنجی‌های آن به خوبی انجام می‌شود و براساس این مطالعات، مشخص می‌شود که کدام برنامه‌ها می‌توانند تاثیر خوبی داشته باشند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با تاکید بر نقش مثبت مناظرات دانشجویی بخصوص مناظرات به زبان انگلیسی، تصریح کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم خیلی از مباحثمان را از طریق گفت و گو حل کنیم. اگر فرهنگ را به رایانه تشبیه کنیم، قطعا گفت‌وگو سیستم عامل آن است، زیرا بدون گفت و گو نمی‌توانیم در حوزه فرهنگ به نتیجه برسیم.

علیزاده با بیان اینکه گفت و گو به تمرین در حوزه دانشگاه و دانشجویان نیاز دارد، گفت: الگوی برنامه‌های مناظره پیشینه تاریخی دارد و در بسیاری از کشورها انجام می‌شود، اما چون هدف ما این بوده که عینا چیزی که در کشورهای دیگر انجام می‌شود را تقلید نکنیم در بحث مناظره یکسری تغییرات را انجام دادیم.

وی با بیان اینکه بعد آموزشی برنامه‌های مناظره می‌تواند بسیار موثر باشد، گفت: ما در این دوره از مسابقات مناظره به زبان انگلیسی هشت گروه دانشجویی را داریم که هفت گروه از آن‌ها از دانشگاه‌های تهران و یک تیم از اردبیل شرکت کرده است، اما با توجه به ظرفیت خوبی که در کل دانشگاه‌های کشور وجود دارد، این تعداد بسیار کم است، اما به هر حال این دور از مسابقات می‌تواند مقدمه‌ای باشد برای ارتقاء مسابقات مناظره در دوره‌های بعدی.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی توانمندسازی موضوع گفتمان دانشجویی را یکی از اهداف مسابقات مناظره عنوان کرد و افزود: یکی از پررنگ‌ترین تفاوت‌هایی که مسابقات مناظره ما با مسابقات مناظره بین‌المللی دارد، اهمیت اخلاق مناظره است، یعنی مناظرات باید بدون تخریب و تمسخر و همراه با احترام به رقبا باشد و این‌ها چیزهایی است که دانشجوها بعدا در زندگی با آن مواجه می‌شوند.

علیزاده ادامه داد: یکی از آسیب‌هایی که اکنون در محیط‌های علمی، فرهنگی و حتی اجرایی وجود دارد عدم ظرفیت تحمل است که مسابقات مناظره می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی این مساله داشته باشد.

وی اظهارکرد: در مسابقات مناظره یکی دیگر از مسائلی که به دانشجویان آموخته می‌شود، انجام دادن کار گروهی است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی درباره گزاره‌هایی که دانشجویان باید در مورد ‌آن‌ها در موضع مخالف و یا موافق بحث کنند، خاطرنشان کرد: گزاره‌هایی که ما برای مناظرات در نظر گرفتیم، بیشتر شامل مباحث روز است، مسائلی که دانشجویان، اساتید و بعضا مردم با آن‌ها درگیر هستند و در نشست‌هایی که بین خودشان دارند درباره آن‌ها بحث و تبادل نظر می‌کنند.

علیزاده یادآور شد: یکی از تفاوت‌های مسابقات مناظره ما با دیگر مسابقات مناظره که در سطح جهان برگزار می‌شود این است که در کشور ما دانشجویان خود انتخاب می‌کنند که موافق یا مخالف گزاره باشند اما در اکثر کشورها موضع تیم‌ها از طریق قرعه کشی تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مسائل قابل توجه این است که در حین برگزاری مسابقات، مناظره فقط محدود به زمانی نمی‌شود که فرد روی سن مباحثه و صحبت می‌کند، بلکه از مدت‌ها قبل باید در مورد آن موضوع پشتوانه علمی کسب کند تا بتوانند به مراحل بالاتر راه یابند.  

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به نقش مثبت مناظرات در ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای جهان اظهارکرد: به نظر من در زمینه بین‌الملل نیز این تخریب‌هایی که علیه جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد را می‌توان با توانمندسازی دانشجویان بوسیله زبان‌های غیر فارسی و راهیابی آنان به حوزه‌های مختلف مناظرات بین‌المللی جبران کرد.

علیزاده در پایان تقویت تیم‌های برگزیده مسابقات مناظره به زبان انگلیسی را یکی دیگر از اهداف مسابقات مناظره به زبان انگلیسی عنوان کرد و گفت: ما می‌خواهیم برای تیم‌های برگزیده اردو بگذاریم تا بتوانیم به مسابقات مناظره جهانی اعزامشان کنیم که قطعا با توجه به معیارهای اخلاقی که ما داریم، در صورت راهیابی آنان به مسابقات جهانی، تیم‌های ما می‌توانند در این مسابقات شاخص باشد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.