صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / روش‌های سنتی جوابگوی بخش کشاورزی نیست
روش‌های سنتی جوابگوی بخش کشاورزی نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

روش‌های سنتی جوابگوی بخش کشاورزی نیست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات موجود و کم آبی دیگر روش‌های سنتی جوابگوی بخش کشاورزی نیست.

کشاورزی / اقتصادی

به گزارش کسب و کار نیوز، مجتبی مزروعی در همایش و کارگاه آموزشی مکانیزایسیون کشاورزی که با حضور کشاورزانی از شهرستان‌های کاشمر، خلیل آباد، بردسکن، مه ولات، بجستان و بخش کوهسرخ در سالن همایش‌های فرهنگیان کاشمر برگزار شد، با اشاره به اینکه اقداماتی که در دولت تدبیر و امید صورت گرفته در طول تاریخ وزارت جهاد کشاورزی بی سابقه بوده است، افزود: در این دولت برای اولین بار ردیف تسهیلاتی ویژه آن هم در این سطح وسیع و گسترده داریم.

وی با بیان اینکه با این اقدامات انجام شده نباید کشاورزان و کارخانجات و سازندگان ماشین‌آلات به فکر طرح‌های کوتاه مدت باشند، بیان کرد: باید از شرایط به وجود آمده در جهت ارتقاء کیفیت دستگاه‌ها و ماشین آلات و به روز رسانی آن‌ها استفاده کرد.

مزروعی با اعلام اینکه قبل از دولت تدبیر و امید دستگاه‌های فراوانی در کارخانجات دپو شده بودند و بسیاری از کارخانجات ادوات کشاورزی در حال تعطیلی بودند، بیان کرد: با همت وزارت جهاد کشاورزی و تلاش همکاران سازمان و مدیران در شهرستان‌ها امروزه شاهد رونق بسیار خوبی در این عرصه هستیم.

وی با اشاره به اینکه بازار رقابت را باز گذاشته‌ایم و معتقدیم باید اجناس رقیب هم در بازار باشد، گفت: به صرف حمایت از تولید داخلی نباید مصرف کننده متضرر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید در کنار رعایت حقوق تولید کننده به مصرف کننده هم توجه داشته باشیم، عنوان کرد: شرط ما برای کمک به تولیدات داخلی ارتقاء و بهبود کیفیت و رضایت مشتری است.

وی با بیان اینکه شرایط برای تولید و زندگی در حال تغییر است، افزود: بدون شک انسان‌هایی در این عرصه پیروز خواهند بود که بتوانند شرایط تغییر را درک کنند.

مزروعی با اعلام اینکه این تقصیر خود ما است که در دوره‌ای مجوز حفرچاه‌های بسیار را دادیم تا در محیط خشک آب زیاد استفاده کنیم، بیان کرد: اگر بخواهیم بر ادامه این کار اصرار داشته باشیم به شکست خواهد انجامید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌ رضوی با اشاره به اینکه اشتباهات خود را نباید به عنوان قهر خدا توجیه کرد و به گردن برخی کشورهای دیگر انداخت، گفت: برای ادامه حیات در بخش کشاورزی خودمان باید همت کنیم.

مزروعی با بیان اینکه رفع مشکلات به تنهایی در توان دولت نیست، اظهار کرد: نباید گول برخی وعده و عیدها و شعارهای برخی افراد در زمان انتخابات برای رفع مشکلات به روش‌های غیرعلمی را خورد.

وی با اعلام اینکه  اگر دولت به پول نفت دست نزند و بین خود ما تقسیم کند به هر نفر ماهیانه ۹۹ هزار تومان می رسد، بیان کرد: اگر در جایی منابع و اعتباری است باید قدر آن را دانست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی با تاکید براینکه همه ما برای پیشرفت خودمان و کشور، استفاده صحیح از منابع و آیندگان باید دست به دست هم دهیم، میزان درصد کار در جامعه را بسیار پائین دانست و گفت:  اگر در طی سال‌های اخیر برای حوزه آب و خاک اعتباراتی فراهم شده و ۸۵ درصد آن را دولت به صورت بلاعوض می دهد باید قدر دانست.

مزروعی با بیان اینکه هر چند در طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ فقط ۱۳ میلیارد تومان اعتبار آبیاری تحت فشار داشته ایم اما در امسال این اعتبار به ۲۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، افزود: از سال ۸۸ تا ۹۲ پنج میلیارد تومان تسهیلات مکانیزاسیون بوده در صورتیکه از ۹۳ تا ۹۶ این اعتبار به ۳۰۰ میلیارد تومان افزاش یافته است.

وی با اشاره به اینکه هرچند مشکلات بسیاری در کشور داریم اما بخش کشاورزی مسیر درست خود را طی می کند، از خرید ۳۵۰ میلیارد تومان زعفران در سال جاری در خراسان رضوی خبر داد و گفت: اکنون این زعفران به قیمت هرکیلو ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به کشورهای اروپایی فروخته می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه طی دو سال گذشته برای دو کارخانه در مشهد کد ای آر گرفته‌ایم تا بتوانند شیر را تبدیل به شیر خشک کنند، بیان کرد: اکنون روزی ۶۰۰ تن شیر در خراسان رضوی تبدیل به شیر خشک می‌شود که به روسیه، مسکو و هامبورگ آلمان صادر می‌شود.

وی با اعلام اینکه اکنون هیچ شیری در خراسان کمتر از کیلویی ۱۲۵۰ و ۱۳۰۰ نیست، ادامه داد: به رغم اینکه از کشاورزان خواسته‌ایم با یارانه‌ای که دولت می‌دهد کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی احداث شود اما تاکنون موافقت نکرده‌اند.

مزروعی با اشاره به اینکه برای پیشرفت و رشد ابتدا باید خودمان خواسته باشیم، ادامه داد: امروز شرایط اقتصادی مناسبی برای تولید کنندگان به خصوص دامداران فراهم شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی با بیان اینکه کل ادارات دولتی خراسان رضوی به اندازه نصف اعتبارات آبیاری بخش کشاورزی پول ندارند، گفت: دولت و وزارتخانه جهاد کشاورزی ارزش و اهمیت بسیاری برای این بخش قائل هستند.

مزروعی با اشاره به اینکه شاید توسعه کشت گلخانه‌ای برای خرد مالکین سخت باشد اما اجتناب ناپذیر است، افزود: دیگر در فضای باز نمی‌توانیم صیفی، خربزه، هندوانه، جالیز و صیفی و… را کشت کنیم.

وی با اعلام اینکه باید با علم روز و به صورت حرفه‌ای به سمت کشاورزی و دامداری رفت، بیان کرد: دیگر روش‌های سنتی جوابگو ی بخش کشاورزی نیست و باید از تکنولوژی روز استفاده کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی با بیان اینکه تلاش و حمایت ما از تشکل ها است، اظهار کرد: در حوزه تعاونی هایی همانند مرغداران، دامداران و گاوداران باید حساس بود و مدیران قوی داشت.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.