صفحه اصلی / ورزشی / سایر رشته های ورزشی / ورزش همگانی؛ ضعیف، بی‌برنامه و بدون چشم‌اندازی روشن

آیا دغدغه‌های مقام معظم رهبری اجرای شده است؟

ورزش همگانی؛ ضعیف، بی‌برنامه و بدون چشم‌اندازی روشن

عملکرد 4 ساله ورزش همگانی به گواه بسیاری از کارشناسان نشان می‌دهد که نه تنها دغدغه‌ها و انتظارات نظام و مردم در این بخش برآورده نشده، بلکه علی‌رغم اختصاص بودجه‌های کلان هنوز با استاندارهای بین‌المللی در این حوزه فاصله زیادی داریم.

میزگرد ورزش همگانی

به گزارش کسب و کار نیوز، در جایی که مسئولان ارشد نظام و در راس آن‌ها مقام معظم رهبری با حساسیتی ویژه و قابل تقدیر بارها بر لزوم توجه جدی مسئولان به توسعه ورزش همگانی در کشور تاکید کرده‌اند، عملکرد معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش در طی ۴ سال گذشته با انتقادات زیادی از سوی رسانه‌ها و کارشناسان ورزش همگانی روبرو بوده است و در عمل ورزش همگانی آن‌طور که مد نظر مسئولان و مردم بود رشد پیدا نکرد و نتوانست جای خود را در میان مردم باز کند.

در حال حاضر انتقادات بسیاری از سوی کارشناسان و اساتید دانشگاهی از وضعیت و حال و روز ورزش همگانی در کشور مطرح می‌شود که نشان دهنده فاصله بسیار زیاد میان جایگاه مورد نظر مقام معظم رهبری و مسئولان عالی نظام با وضعیت فعلی ورزش همگانی در کشور است تا جایی که نگاهی به عملکرد غلامرضا شعبانی بهار در ۴ سال گذشته نشان می‌دهد، معاونت ورزش همگانی وزارت ورزش علی رغم اهمیت بسیار زیاد و حیاتی که می‌توانست در رشد سلامت در جامعه داشته باشد، ضعیف‌ترین معاونت وزارت ورزش بوده است.

اکنون با تصویب چارت جدید وزارت ورزش، معاونت ورزش همگانی با تنزل جایگاه با معاونت فرهنگی ادغام شده و غلامرضا شعبانی بهار پس از ۴ سال تصدی این معاونت برکنار و عباسعلی اکبری مدیر کل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان شده است.

ورزش همگانی نقشی بسیار مهم و حیاتی در ترویج سلامتی و نشاط و شادابی در میان مردم دارد و نقشی اساسی در کاهش انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌ها در جامعه جوان ایرانی ایفا می‌کند. به همین خاطر است که عالی‌ترین مقامات کشور بارها بر ضرورت توجه جدی به مقوله ورزش همگانی تاکید کرده‌اند اما در مقابل مسئولان اجرایی با وجود دریافت بودجه‌های کلان تنها به اجرای برنامه هایی نمایشی و ارائه آمارهای خودساخته به گواه بسیاری کارشناسان بسنده کرده‌اند!

به نظر می‌رسد فقدان حضور افراد متخصص کاربلد در مدیریت ورزش همگانی و فدراسیون ورزش همگانی و عدم تعامل مناسب میان این دو بخش اثرگذار طی ۴ سال گذشته، نتیجه کم توجهی به دغدغه‌های مسئولان و مردم در این‌باره بوده است.

رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی‌های خود در دیدار مسئولان ورزش کشور، با تاکید بر اینکه یکی از نیازهای اساسی کشور، فراگیر شدن ورزش همگانی میان مردم است فرموده‌اند: “ورزش همگانی هم یکی از ضروریات زندگی است مثل غذا خوردن است ،مثل تنفس کردن است،باید به آن توجه کرد . این هم یک جنبه دیگر از فهرست تاثیرات اجتماعی ورزش است .ورزش به عنوان یک واکسن در مقابل بسیاری از بیماری های اجتماعی هنوز آن گونه که شایسته است مورد توجه نیست. متاسفانه تکیه بیش از حد به بحث ورزش قهرمانی باعث شده تا امر مهم ورزش همگانی که سلامت جامعه را تا حدود زیادی تضمین می کند در سایه قرار گرفته است.یکی از نتایج فراگیرشدن ورزش همگانی در میان مردم، حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد است.”

امید است که مسوولان اجرایی در سال جدید بیش از پیش بر اهداف و برنامه‌های محوری و توسعه‌ای ورزش همگانی تمرکز کنند تا علاوه بر تحقق اهداف تعیین شده و منویات مقام معظم رهبری، راه برای توسعه و ترویج واقعی ورزش عمومی در جامعه فراهم شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزنه برداری

تلاش ما رسیدن به مدال آسیایی وزنه برداری بانوان است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,  اکبر خورشیدی درباره ی عملکرد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.