صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / نرخ تورم تولید در فروردین ماه به ۱۰٫۸ درصد رسید
نرخ تورم تولید در فروردین ماه به ۱۰٫۸ درصد رسید

بر اساس اعلام بانک مرکزی

نرخ تورم تولید در فروردین ماه به ۱۰٫۸ درصد رسید

بانک مرکزی اعلام کرد، شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12 ماه منتهی به فروردین ماه امسال نسبت به 12 ماه منتهی به فروردین ماه پارسال 10.8 درصد افزایش یافته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، بانک مرکزی اعلام کرد، شاخص بهای تولیدکننده در ایران در ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه امسال نسبت به ۱۲ ماه منتهی به فروردین ماه پارسال ۱۰٫۸ درصد افزایش یافته است.
شاخص بهای تولیدکننده و تاثیر آن بر اقتصاد، تفسیر متفاوتی از «تورم مصرف کننده» دارد؛ در حالی که تورم مصرف کننده به معنی افزایش سطح عمومی قیمت ها تعبیر می شود، رشد تورم تولید به معنی خروج واحدهای تولیدی از شرایط رکودی است.
شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۳۹۰ در فرودین ماه ۹۷ به عدد ۲۶۶٫۳ رسید که نسبت به اسفندماه ۹۶، سه دهم درصد افزایش داشته است.
این شاخص در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال پیش معادل ۱۲٫۷ درصد افزایش نشان می‌‌دهد.
به طور کلی در علم اقتصاد شاخص بهای تولیدکننده (Producer Price Index-PPI) یک شاخص پیش نگرانه به شمار می رود که روند تغییرات قیمت ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان می دهد؛ این شاخص می تواند به عنوان یک شاخص پیش نگر برای اطلاع زودهنگام از روند تورم به کار برده شود.
از آنجا که به زبان عام، تورم تولید قیمت محصول صنعتی در درب کارخانه و قیمت محصول کشاورزی از مزرعه تعبیر می شود، اینکه شاخص بهای تولیدکننده منفی نشود، به این معنی است که بازار برای کالای تولیدی وجود دارد و تولیدکننده مجبور نیست آن را با قیمت پایین تر بفروشد.

** تغییرات ماهانه تورم تولید
تورم تولید در فروردین ماه گذشته در گروه «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» نیم درصد، «ساخت (صنعت)» سه دهم درصد، «حمل و نقل و انبارداری» ۲دهم درصد، «اطلاعات و ارتباطات» ۶ دهم درصد، «آموزش» یک دهم درصد، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» یک دهم درصد، «خدمات» ۲ دهم درصد و «سایر فعالیت های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» ۱٫۸ درصد رشد کرد اما در گروه «هتل و رستوران» چهار دهم درصد نسبت به اسفندماه ۹۶ کاهش داشت.

** تغییرات سالانه تورم تولید
نگاهی به نرخ تورم تولید در مقایسه به فروردین ماه سال ۹۶ نشان می دهد که این شاخص در گروه «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» ۱۳٫۲ درصد، «ساخت (صنعت)» ۱۵٫۴ درصد، «حمل و نقل و انبارداری» هفت درصد، «هتل و رستوران» ۱۰٫۵ درصد، «اطلاعات و ارتباطات» ۲٫۱ درصد، «آموزش» ۱۳٫۹ درصد، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» ۸٫۷ درصد، «سایر فعالیت های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» ۱۴٫۹ درصد و گروه «خدمات» ۸٫۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین مطالعه کنید:

امکان پرداخت پول از طریق موبایل به جای استفاده از کارت

به گزارش کسب و کار نیوز؛ مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک‌ مرکزی گفت: یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.