به گزارش کسب و کار نیوز، نادر پسنده روز شنبه در نشست تشریح نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه کشورهای ذینفع در کمیته بررسی این سانحه به یک توافق کامل نرسیده اند، لذا دو نظریه در این خصوص ارایه شده است.
وی بیان داشت: نظریه ای که ایران، پاناما و بنگلادش روی آن تاکید کردند، این بود که تغییر مسیر کشتی کریستال چینی به سمت راست که در ۱۵ دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود، باعث آن شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی گرفت، تصادفی رخ نمی داد.
مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به نظریه کشور چین و هنگ کنگ اظهارداشت: نمایندگان این دو معتقد بودند که این سانحه در آب های آزاد در شرایط دید مطلوب بین تانکر سانچی و کشتی کریستال رخ داده و مطابق با قانون ۱۵ کنوانسیون جلوگیری از تصادف در دریا، این دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچی به عنوان کشتی راه دهنده باید از مسیر کشتی کریستال خارج می شد و عامل اصلی آن خطای انسانی است.
۱۶ دی ماه سال ۹۶ یک کشتی فله بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از ۱۳۰ هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد. ۷۰ درصد خسارت این نفتکش برعهده یک شرکت بیمه نروژی و ۳۰ درصد آن برعهده شرکت های بیمه البرز (۲۰ درصد) و بیمه ملت (۱۰ درصد) است. همچنین خدمه این کشتی تحت پوشش بیمه عمر و حوادث بیمه البرز بودند.
در این حادثه، ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی نفتکش سانچی جان خود را از دست دادند و طبق توافق نامه ای که بین مقامات ۴ کشور پاناما، ایران، چین و هنگ گنگ منعقد شد مقرر شدد پس از بررسی های همه جانبه اسناد و مدارک و جعبه سیاه این دو کشتی بزرگ تجاری و مصاحبه حضوری با خدمه کشتی چینی مقصر این حادثه اعلام شود.