صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / ۵۰۰ نسخه خطی فارسی در کتابخانه بوداپست نگهداری می شود
۵۰۰ نسخه خطی فارسی در کتابخانه بوداپست نگهداری می شود

رئیس خانه ملل مجارستان:

۵۰۰ نسخه خطی فارسی در کتابخانه بوداپست نگهداری می شود

رئیس خانه ملل مجارستان از نگهداری 500 نسخه خطی فارسی در کتابخانه شرق شناسی بوداپست خبر داد.

اوا روبوفسکی Eva Rubovszky روز جمعه در حاشیه سومین روز کاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کتابخانه شرق شناسی فرهنگستان مجارستان در بوداپست استقرار دارد که تعداد نسخه های خطی فارسی که در این مکان نگهداری می شود، خیلی بیشتر از کتابخانه ملی است.
وی همچنین به نگهداری تعدادی از نسخه های خطی مربوط به کشورهای ترکیه و عربی در کتابخانه شرق شناسی بوداپست اشاره کرد.
روبوفسکی در ادامه از امضای تفاهم نامه ای بین کتابخانه وزارت خارجه ایران و فرهنگستان مجارستان برای چاپ بروشوری از نسخه های خطی فارسی که در کتابخانه شرق شناسی نگهداری می شود، خبر داد.
وی گفت: بر اساس این تفاهم نامه که هفته گذشته به امضای طرفین رسید، تمام این آثار در مجارستان معرفی می شود.
روبوفسکی همچنین در خصوص نقش ایران در برقراری صلح و ثبات پایدار اظهار داشت: ایران کشور خیلی بزرگ و قدرتمندی است و می تواند نفوذ زیادی هم در سراسر جهان داشته باشد.
این مقام مجارستانی گفت: مجارستان کشوری کوچک و تنها نقطه ای کوچک در اتحادیه مشترک است که در سیاست جهانی نمی تواند تاثیرگذار باشد.
وی افزود: شناخت مردم ایران و مجارستان از فرهنگ یکدیگر، رعایت احترام و یادگیری زبان کشورها می تواند به توسعه روابط فرهنگی این دو کمک کند.
روبوفسکی همچنین با یادآوری راه اندازی انجمن دوستی ایران و مجارستان در بوداپست در ۳۲ سال پیش گفت: روابط فرهنگی بین ایران و مجارستان در دو دهه گذشته در سطح عالی است.
وی ادامه داد: با وجود وقفه در روابط سیاسی دو کشور در این مدت، روابط فرهنگی بین مجارستان و ایران رو به پیشرفت بوده است.
وی با بیان این که در مجارستان علاقه زیادی نسبت به فرهنگ باستان و معاصر ایران وجود دارد، به تلاش انجمن های دوستی و سازمان های اجتماعی در بهبود روابط فرهنگی دو کشور اشاره کرد.
روبوفسکی گفت: خوشبختانه در سال های اخیر روند همکاری های سیاسی تهران – بوداپست هم خیلی خوب بوده و ایران توانست در نمایشگاه کتاب بوداپست شرکت کند، مجارستان نیز در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کرده است که این امر به توسعه همکاری ها کمک می کند.
سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلی امام خمینی (ره) میزبان علاقه مندان به کتاب است. در نمایشگاه امسال ۱۳۲ ناشر خارجی کتاب های خود را عرضه می کنند.
صربستان کشور میهمان و تونس شهر میهمان این دوره نمایشگاه هستند.
فراهنگ**۶۹۸۴**۱۵۸۴

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.