صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اتیوپی: پروژه سد النهضه به ضرر مصر نیست/البشیر: با اتیوپی درباره سد النهضه هم نظریم
اتیوپی: پروژه سد النهضه به ضرر مصر نیست/البشیر: با اتیوپی درباره سد النهضه هم نظریم

اتیوپی: پروژه سد النهضه به ضرر مصر نیست/البشیر: با اتیوپی درباره سد النهضه هم نظریم

نخست وزیر اتیوپی طی دیدار با عمر البشیر اعلام کرد که سد النهضه سهم مصر از آب رود نیل را کاهش نمی‌دهد. رئیس جمهوری سودان نیز اعلام کرد که با اتیوپی درخصوص پرونده سد النهضه کاملا هم عقیده است.

البشیر و نخست وزیر اتیوپی

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روسیا الیوم، آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی پس از دیدار با عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک تاکید کرد: هدفمان ضرر وارد کردن به سهم مصر از آب‌های رود نیل نیست.

وی در ادامه افزود: از نظر ما این پروژه برای سه کشور (اتیوپی، سودان و مصر) مفید است و مهمترین مساله کاهش خسارات است و این چیزی است که در راستای آن عمل می‌کنیم.

نخست وزیر اتیوپی مجددا تاکید کرد: ما با ساخت این سد هیچ قصدی برای ضرر وارد کردن به سودان و یا مصر نداریم.

احمد همچنین تصریح کرد: توافق درخصوص سد النهضه به سه کشور کمک خواهد کرد تا پیامدهای منفی ساخت این سد را کاهش دهند و منافع سودان و مصر را تقویت کند و به منافع آن‌ها ضرری وارد نمی‌کند.

 رهبران مصر، سودان و اتیوپی در مارس۲۰۱۵ میلادی توافقنامه‌ای را امضا کردند که این توافقنامه شامل ۱۰ اصل اساسی پیرامون سدالنهضه است. از جمله این ۱۰ اصل حفظ حق و حقوق و منافع آبی، همکاری بر اساس منافع مشترک، نظارت بر نیازمندی‌های آبی کشورهای منبع و سرچشمه رود نیلدر نواحی مختلف آن و عدم ضرر وارد کردن به هرکدام از این سه کشورها است.

در همین راستا مصر از این که با ساخت سد اتیوپی مقدار آب‌های جاری به سمت آن از ارتفاعات حبشه از طریق سودان کاهش یابد، نگران است؛ این در حالی است که اتیوپی اعلام کرده است که اتیوپی تضمین می‌کند که این سدی که سرمایه‌گذاری‌های آن به چهار میلیارد دلار می‌رسد، هیچ تاثیری بر  سهم مصر  از رود نیل نخواهد گذاشت.

در راستای نگرانی مصر خارطوم ماه گذشته میلادی با مشارکت وزرای خارجه و رؤسای دستگاه‌های اطلاعاتی سه کشور مذکور نشست‌هایی را برگزار کرد اما این نشست‌هابا شکست‌هایی رو به رو شدند.

در همین حال عمر البشیر رئیس جمهور سودان اعلام کرد که کشورش با اتیوپی درباره مساله سد النهضه هم رای است و متعهد می‌شود که با پروژه سد النهضه سهم مصر از این آب‌ها کاهش نیابد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آغاز به کار اجلاس رسمی بانک توسعه اسلامی در ریاض با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی/مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.