صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / کمیته حمایت و خرید از ناشران خصوصی آغاز به کار کرد
کمیته حمایت و خرید از ناشران خصوصی آغاز به کار کرد

سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران:

کمیته حمایت و خرید از ناشران خصوصی آغاز به کار کرد

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه کمیته حمایت و خرید معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از ناشران خصوصی از امروز آغاز به کار کرده است، مبلغ اختصاصی به این خرید را حدود 10 میلیارد ریال اعلام کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، همایون امیرزاده روز پنجشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: خرید از ناشرانی که غرفه آنها تا سقف ۴۰ متر است، به میزان ۷۰ درصد از اجاره بهای آنهاست و غرفه های ۴۰ تا ۸۰ متری تا سقف ۳۰درصد از میزان اجاره بها از آنها خرید می شود.
وی با بیان اینکه این میزان خرید از غرفه های بیش از ۸۰ متر، ۵۰درصد اجاره بهای آنهاست، ادامه داد: آثاری که خریداری می‌شوند، کتاب‌های کاربردی و متناسب با سیاست‌های ابلاغی کمیته خرید و حمایت از کتاب وزارت ارشاد است بنابراین سعی می‌شود که کتاب‌های چاپ اول ناشران، از آنها خریداری شود.
امیرزاده اضافه کرد: مقصد غالب کتاب‌های خریداری شده، روستاهای دوستدار کتاب، گروه‌ها و انجمن‌های مروج کتابخوانی، سه هزار باشگاه کتابخوانی کشور و همچنین پایتخت کتاب ایران است.

**عرضه بیش از ۴۵۶ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه
سخنگوی نمایشگاه کتاب همچنین با ارائه آماری از نمایشگاه سی و یکم اضافه کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران ۴۵۶ هزار و ۵۳۲ عنوان در دو بخش داخلی و خارجی عرضه شده که از این تعداد ۳۰۱ هزار و ۴۳۲ عنوان، کتاب‌های ناشران داخلی است.
به گفته وی، مجموع ناشرانی که در نمایشگاه ثبت‌نام کردند، در بخش داخلی دو هزار و ۵۷۸ مورد بوده که با توجه به اینکه ۴۰۵ مورد به صورت نمایندگی از ناشران دیگر بوده در مجموع ۱۷۱۵ غرفه در این بخش برپا شده است.
تعداد ناشران دولتی به گفته امیرزاده، ۲۱۹ نفر است.
سخنگوی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اشاره به استقبال خوب مردم در روز نخست نمایشگاه، سه رویکرد تکمیل حلقه واسپاری امور نمایشگاه به بخش خصوصی، توجه به تقارن نمایشگاه با ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی و تقویت ابعاد بین‌المللی را از جمله رویکردهای مهم این دوره برشمرد.
وی با اشاره به نقل مکان نمایشگاه کتاب و بازگشت مجدد آن به مصلی، گفت: شاهد افزایش فضاهای نمایشگاهی با توجه به تکمیل رواق‌های مصلی هستیم؛ مسئله ای که موجب شد، تعداد بیشتری از ناشران در فضاهای مسقف، مستقر شوند.
امیر زاده با اشاره به سیاست‌های نظارتی و حمایتی در این دوره از نمایشگاه افزود: در حوزه‌های مدیریتی، بخش‌های بیشتری از نمایشگاه از جمله در زمینه برنامه‌ریزی و سیاستگذاری، به صنف واگذار شده، به عنوان مثال در کمیته مربوط به آئین‌نامه‌ها، سه عضو از تشکل‌های صنفی در کمیته مربوطه حضور دارند و در کمیته مالی و قراردادها نیز شاهد حضور موثرتر تشکل‌های صنفی هستیم.
به گفته مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این وزارتخانه عزم خود را جزم کرده تا امور نمایشگاه بیش از پیش به حوزه صنف نشر واگذار شود.
وی اضافه کرد: در همه بخش های نمایشگاه شاهدیم که نمایندگان تشکل‌های صنفی در کنار متولیان حاکمیتی یا دولتی آن حضور دارند.

** اصلاح برخی از آیین نامه ها در حوزه نظارتی
امیر زاده با بیان اینکه برخی آیین‌نامه‌ها در حوزه‌های نظارتی با نگاه به نظارت درون صنفی اصلاح شده است، تصریح کرد: در حوزه‌های حمایتی سعی کرده ایم با مشارکت وزارت آموزش و پرورش، جمعیت بازدیدکننده را به سمت گروه‌های سنی پایین‌تر سوق دهیم، در این زمینه با ساماندهی اردوهای یک یا چند روزه دانش‌آموزی، امکان حضور حدود ۸۰ هزار دانش‌آموز در نمایشگاه فراهم شده است.
به گفته وی، امسال مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار خرید کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس تهران اختصاص یافته است.
امیرزاده درباره مشکل ایجاد شده در گردش کار بخش ناشران خارجی نمایشگاه کتاب با توجه به نوسانات بازار ارز در ماه‌های گذشته گفت: قیمت رسمی اعلام شده دلار توسط دولت ۴۲۰۰ تومان است، اما این نرخ زمانی اعلام شد که برخی از ناشرانی که قصد شرکت در نمایشگاه را داشتند، خریدهای خود را با قیمت‌های بالاتر دلار، از ناشران خارجی انجام داده بودند از این رو ارائه این آثار با دلار ۴۲۰۰ تومان امکان‌ پذیر نیست.
وی با تاکید بر اینکه این مشکل باید به گونه‌ای رفع می‌شد که نه تنها موزعان کتاب‌های خارجی بلکه خریداران این کتاب‌ها هم متضرر نمی‌شدند، افزود: امروز جلسه ای با فعالان بخش بین‌الملل با حضور مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب تشکیل و مقرر شد، تمام کتاب‌های خارجی انتشار یافته در سال‌های اخیر که در نمایشگاه امسال عرضه شده‌اند، با حداقل تخفیف ۱۵ درصد عرضه شوند.
به گفته سخنگوی نمایشگاه، این موضوع از امروز به غرفه‌داران این بخش‌ها اعلام شد، همچنین کتاب‌هایی که چاپ قبل از ۲۰۱۶ میلادی هستند، ممکن است با تخفیف‌های بیش از این ارائه شوند.
امیرزاده پیش‌بینی کرد که با اجرای مصوبه امروز، نرخ دلار برای کتاب‌های ارائه شده در بخش ناشران خارجی به حدود ۴۴۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان برسد.
سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه گزارش‌های مربوط به تخلفات ناشران به هیات رسیدگی به تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب واصل شده، اما هنوز این هیات ورودی برای برخورد با این تخلفات نداشته و در حال بررسی گزارش‌ها است، افزود: بعد از استعلامی که از طرف دفتر حقوقی وزارت ارشاد صورت گرفت، موارد جدیدی به بندهای آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران اضافه شد.

** هزینه کردن بن کارت های الکترونیکی با اعتبار بیش از ۵ میلیون تخلف است
وی اضافه کرد: بر این اساس دریافت و هزینه کردن بن‌کارت‌های الکترونیکی کتاب به صورت تجمیعی در صورتی که مجموع اعتبار آنها بیش از پنج میلیون ریال باشد، توسط غرفه‌داران تخلف محسوب می‌شود، بدیهی است این بن‌کارت‌ها به حوزه یارانه‌های دانشجویی مربوط می‌شود و ارتباطی با بن‌کارت‌های مشارکتی و سازمان‌ها ندارد.
امیرزاده تصریح کرد: بر اساس یکی دیگر از بندهای اضافه شده به آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران، غرفه‌داران ‌باید برای تمام فروش‌های بیش از پنج میلیون ریال که مبلغ آن با بن‌کارت پرداخت می‌شود، فاکتور صادر کنند.
سخنگوی سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: یک مورد دیگر از بندهای اضافه شده به آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات ناشران، تخلف هزینه کردن بن‌کارت‌های کتاب در غرفه‌هایی است که مستقیم یا غیرمستقیم از نهادها و سازمان‌های دولتی و یا نهادهای عمومی بودجه دریافت می‌کنند.
وی افزود: به عنوان مثال سازمان‌های مختلف ممکن است موسسه نشر داشته و در نمایشگاه کتاب هم شرکت کرده باشند از این رو، در صورتی که این سازمان‌ها که بن حمایتی خود را از وزارت ارشاد دریافت کرده‌اند، خرید را از غرفه‌های خود انجام دهند، با این عنوان که می‌خواهند کتابخانه‌های سازمانشان را تجهیز کنند، این موضوع مصداق بارز تخلف و درواقع نوعی پولشویی است.
امیرزاده در مورد حمایت از ناشران برگزیده سال ۹۶ هم گفت: ناشران برگزیده بخش خصوصی، کمترین حمایت را از وزارت ارشاد دریافت می‌کنند و ما از اینکه این ناشران با ناشران غیرخصوصی در حال یک رقابت جدی هستند، به خود می‌بالیم.
وی ادامه داد: وزارت ارشاد با شناساندن ناشران به مخاطبان عام، آنها را زیر چتر حمایت‌های معنوی خود قرار می‌دهد.
سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت ۱۰ روز در مصلی امام خمینی (ره) دایر است.
فراهنگ**۱۸۸۰

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.