صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / نسخه های آنلاین در رقابت با نسخه های چاپی در نمایشگاه کتاب
نسخه های آنلاین در رقابت با نسخه های چاپی در نمایشگاه کتاب

نسخه های آنلاین در رقابت با نسخه های چاپی در نمایشگاه کتاب

پوسترهای تبلیغاتی در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کتاب دوستان را به مطالعه نسخه های اینترنتی و ترک نسخه های کاغذی تشویق می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، دومین روز برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در پایتخت با استقبال مخاطبان، شور و نشاطی خاص را برای تعطیلات آخر هفته ایجاد کرده است.
در میان راهروهای سالن شبستان که قدم می زنی، همه در حال فعالیت هستند، عده ای از خریداران با در دست داشتن لیستی از کتاب های مورد نظر به دنبال انتشارات مورد نظر می گردند و عده ای دیگر بی هدف به دنبال کتاب و ناشری که بتواند آنها را به خود جذب کند.
در این میان نیز غرفه داران، راهنمای خوبی برای هر دو گروه مخاطبان هستند و مدام در حال رفت و آمد در میان کتاب ها و مخاطبان تا با فروش کتاب ها، سهمی در سرانه مطالعه داشته باشند.
در میان همین راهروها و با وجود شور و نشاط حاضران برای کتاب های کاغذی، بنرها و پوسترهای بسیاری برای تبلیغات سایت های آنلاین خرید کتاب یا دستیابی به فایل های اینترنتی به چشم می خورد که گاهی مخاطبان را با این جملات که «اینجا چی کار داری؟» یا «برای چی اینجا اومدی؟ » خطاب قرار می دهند.
این تبلیغات کتاب دوستان را به سمت ترک مطالعه نسخه های کاغذی و روی آوردن به نسخه های اینترنتی و آنلاین تشویق می کند تا وسایل الکترونیکی جایگزین کاغذ شوند اما تنها تعدادی با این روش همراه هستند.
رضا وحدتی یکی از غرفه داران با بیان اینکه انتشارات وی عضو یکی از این سایت های آنلاین است به ایرنا می گوید: برخی از کتاب های خود را که دیگر چاپ نمی شود، آنلاین در این سایت قرار می دهیم اما خریداران همچنان به دنبال نسخه های چاپی آن هستند.
وی می افزاید: کتاب کاغذی همچنان مخاطبان بسیاری را با خود همراه می کند و افراد کمتری به سایت ها علاقه نشان می دهند.
محبوبه رضایی یکی دیگر از غرفه داران می گوید: نمایشگاه کتاب مخاطبان خود را دارد و هرگز نمی توان روزهای برگزاری این نمایشگاه را خالی از بازدیدکننده دید.
وی ادامه می دهد: در سراسر دنیا با وجود نسخه های اینترنتی، هنوز کتاب های چاپی محبوبیت خود را از دست نداده و منسوخ نشده بلکه همچنان کتاب دوستان برای دریافت یک نسخه از کتاب، ساعت ها در صف می ایستند تا جزو نخستین افراد دریافت کننده کتاب باشند.
به گفته وی، برخی خریداران نیز، کتاب چاپی را بهتر و مناسبت تر می دانند.
زهرا احمدی که لیست بلند بالایی از کتاب های درسی و رمان های مشهور در دست دارد، می گوید: نور وسایل الکترونیکی چشم را اذیت کرده و باعث سردرد می شود از این رو نمی توان طولانی مدت به آن خیره شد.
وی می افزاید: کتاب کاغذی آسیب کمتری به چشم می زند و با دردسر کمتری می توان از آن استفاده کرد.
لیلا بیاتی بازدید کننده ای دیگر معتقد است، برخی مطالب کتاب ها نیاز به علامت گذاری دارد در حالیکه در کتاب های الکترونیکی این امکان وجود ندارد و برای پیدا کردن یک خط از مطلب مورد نظر باید بارها در کتاب مورد نظر جست و جو کرد.
رضا خان بابایی هم می گوید: کتاب الکترونیکی را ترجیح می دهم زیرا می توان آن را در مترو، اتوبوس و تاکسی به راحتی مطالعه کرد در حالیکه یک کتاب سنگین را حتی نمی توان در هر فضایی با خود حمل کرد چه برسد به اینکه بخواهی آن را مطالعه کنی.
با وجود موافقان و مخالفان نسخه های اینترنتی و کاغذی کتاب، تکنولوژی هر روز شکلی متفاوت از کتاب را در اختیار علاقه مندان به مطالعه قرار می دهد، اما این مخاطبان هستند که نحوه مطالعه خود را انتخاب می کنند.
با این همه، شاید بتوان گفت، استقبال از نمایشگاه کتاب تهران که هر ساله در پایتخت برگزار می شود، به معنای محبوبیت بیشتر نسخه های کاغذی نسبت به نسخه های الکترونیکی است.
سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۲ اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت ۱۰ روز در مصلی امام خمینی (ره) دایر است.
فراهنگ ** ۷۵۶۱ **۱۸۸۰

همچنین مطالعه کنید:

چند آمار جالب از متفاوت‌ترین گزارش سال

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گزارش که در قالب ۲ برگه امتحانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.