صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / ناوگان کامیونی کشور نیازمند نوسازی
ناوگان کامیونی کشور نیازمند نوسازی

ناوگان کامیونی کشور نیازمند نوسازی

نقش حمل و نقل جاده ای در توسعه اقتصادی و تولید ناخالص داخلی به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه جامعه بر کسی پوشیده نیست و هر چقدر خودروهای حمل بار پیشرفته و جدید باشند، به همان میزان سرعت جابجایی کالا و ایمنی آن ها بیشتر می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، آذربایجان شرقی به عنوان یکی از پنج استان برتر در صنعت حمل و نقل جاده ای کشور، از عمر بالای ناوگان باری رنج می برد و برای ایفای نقش موثر و ایمنی در جاده ها، نیازمند عصاره نوسازی برای جوان شدن است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی، متوسط عمر ناوگان جاده ای استان در بخش بار را ۱۹٫۷۹ سال اعلام می کند و می گوید: کاهش عمر این ناوگان از ۲۴ سال به این رقم در سال جاری در سایه نوسازی حدود ۳۰۰دستگاه کامیون از رده خارج و فرسوده روی داده است.
منوچهر سلمان زاده با بیان اینکه سن ناوگان حمل و نقل آذربایجان شرقی در بخش های مسافر و بار از متوسط کشوری بالاست، اضافه می کند: نوسازی ناوگان حمل و نقل استان از سال ۹۲ آغاز شده است و اکنون نیز ادامه دارد.
وی اظهار می کند: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل آذربایجان شرقی به دارندگان خودروهای بالای ۳۵ سال عمر، تسهیلات بانکی ارایه می شود که ۹ درصد از آن به صورت بلاعوض است.
سلمان زاده با بیان اینکه براساس آمار کارت های هوشمند، در زمان حاضر ۲۳ هزار و ۶۵۴ خودروی سنگین در ناوگان باری استان فعال است، ادامه می دهد: از این تعداد هشت هزار و ۳۲۰ دستگاه بین ۲۱ تا ۵۰ سال و ۲۳۴ دستگاه بالای ۵۰ سال عمر دارد.
رییس انجمن صنفی رانندگان وسایل نقلیه سنگین تبریز و حومه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آذربایجان شرقی فرسوده ترین ناوگان حمل بار کشور را دارد، می گوید: در زمان کنونی ۲۴۰ هزار خودروی فرسوده در کل کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۰ درصد مربوط به این استان است.
نعمت الله شرافتی یادآور می شود: تعداد زیادی از خودروهای سنگین این ناوگان بین ۴۰ تا ۵۰ سال عمر دارند.
وی اظهار می کند: هم اکنون یک دستگاه کامیون باری متعلق به جنگ جهانی دوم موسوم به ‘جنگی' از سال ۱۹۴۲میلادی در ناوگان باری تبریز فعال است.
رییس انجمن صنفی رانندگان وسایل نقلیه سنگین تبریز و حومه یادآوری می کند: وجود چنین خودروهایی در ناوگان باری استان عیب و مایه آبرو ریزی می باشد، زیرا تبریز بنیان گذار صنعت حمل و نقل ایران است.
شرافتی ادامه می دهد: مرحوم ‘علمداری' به عنوان بنیانگذار حمل و نقل باری کشور از آذربایجان شرقی بیش از ۶۰ سال پیش این صنعت را راه اندازی کرد و در موزه شهرداری تبریز، آثار و یادگارهای وی به نمایش گذاشته شده است.
وی می گوید: با وجود اینکه حوزه حمل و نقل از ارزش اجتماعی پایینی در جامعه برخوردار است، ولی چرخه اقتصادی کشور را می چرخاند و نقش بسزایی در رفع نیاز مردم نقاط مختلف کشور و ارایه خدمات در بخش های مختلف از جمله پوشاک، خوراک، دارو و مسافر ایفا می کند.
رییس انجمن صنفی رانندگان وسایل نقلیه سنگین تبریز و حومه تشریح می کند: ناوگان حمل و نقل باری علاوه بر ایفای نقش موثر در اقتصاد کشور، در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز با عبور از مسیرهای صعب العبور، امکانات و تجهیزات لازم را برای پشتیبانی از رزمندگان به مناطق جنگی حمل کرد.
شرافتی اضافه می کند: این ناوگان همچنین در مواقع بروز بلایای طبیعی از جمله زلزله و سیل در خدمت رسانی به مردم آسیب دیده، کمک به مدافعان حرم و همایش پیاده روی کربلا پیشگام است.
وی یادآوری می کند: نوسازی ناوگان حمل و نقل باری علاوه بر رقابت پذیری آن با کشورهای همسایه موجب کاهش مصرف سوخت، جابجایی به موقع کالاها و کاهش آلودگی هوا می شود.
شرافتی با بیان اینکه ۴۵ سال به عنوان راننده تریلی به مردم خدمت کرده ام، می گوید: ناوگان حمل و نقل باری کشور ما به ویژه آذربایجان شرقی در مقایسه با کشورهای همسایه از جمله ترکیه بیش از حد ضعیف است، به طوری که آمار خودروهای فرسوده چرخه حمل و نقل ترکیه در پی حمایت دولت و برنامه ریزی شرکت های آن ها به صفر رسیده است.
وی می گوید: با خودروهای فرسوده مسیر بندرعباس تا تبریز که حدود ۲ هزار کیلومتر است در مدت سه روز طی می شود، در حالی که این مسیر را می توان با استفاده از خودروهای جدید در مدت ۲ روز به راحتی طی و به موقع کالا را به مقصد حمل کرد.
شرافتی با بیان اینکه در اوایل بهمن سال گذشته طی نامه ای ورود کامیون های بالای ۵۰ سال به جاده ممنوع شد، تاکید می کند: با توجه به اینکه شمار قابل توجهی از خودروهای ناوگان باری استان بیش از ۵۰ سال عمر دارد، این ممنوعیت موجب ایجاد بحران در خانواده بزرگ حمل و نقل بار آذربایجان شرقی و بروز مشکلات معیشتی برای رانندگان می شد؛ خوشبختانه با دستور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان این کار فعلا متوقف شده است.
وی با اشاره به طرح پیشنهادی رییس جمهوری در اواخر سال گذشته برای نوسازی ناوگان باری کشور می گوید: این طرح با عنوان ‘ کلید به کلید' از سوی همه رانندگان مورد استقبال قرار گرفته است.
رییس انجمن صنفی رانندگان وسایل نقلیه سنگین تبریز و حومه تشریح می کند: در این طرح ۵۰ درصد بهای خودرو را دولت از طریق بهینه سازی مصرف سوخت تامین می کند، ۳۰ درصد توسط سازمان حمل و نقل ترابری در قالب تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد و ۲۰ درصد بقیه نیز به وسیله راننده از محل اسقاط خودرو و آورده شخصی پرداخت می شود.
شرافتی با بیان اینکه اولویت اجرای این طرح خودروهای فرسوده بالای ۵۰ سال عمر است، ادامه می دهد: با اجرای این طرح بیش از ۹۰ درصد ناوگان حمل و نقل باری کشور نوسازی می شود.
وی می گوید: مسوولان حمل و نقل کشور برای روان سازی ناوگان و حل مشکلات موجود در این حوزه باید از تجربیات افراد مجرب استفاده کنند و سطح آگاهی و معلومات رانندگان را ارتقا دهند.
معاون حمل و نقل راهداری آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار ایرنا می گوید: هم اکنون براساس آمار ثبت شده از طریق کارت هوشمند، ۱۲ هزار و ۲۹۵ دستگاه خودرو بارگیر ثابت مانند کامیون و ۱۱ هزار و ۳۵۹ خودرو بارگیر غیرثابت مانند تریلی در سطح استان وجود دارد.
کاظم تیمورزاده اضافه می کند: از این تعداد ۲۳۴ دستگاه خودرو بارگیر ثابت و غیرثابت دارای عمر بالاتر از ۵۰ سال، سه هزار و ۶۰۵ دستگاه دارای عمر ۴۱ تا ۵۰ سال، چهار هزار و ۷۱۵ دستگاه دارای ۲۱ تا ۴۰ سال و ۱۴ هزار و ۵۲۶ دستگاه دارای عمر یک تا ۲۰ سال است.
وی تعداد ناوگان سبک (۱۰ تن) استان را ۱۳ هزار و ۷۱۵ دستگاه خودرو، ناوگان نیمه سنگین ( ۱۰ تا ۲۶ تن) را ۶ هزار و ۵۴۵ خودرو و ناوگان سنگین ( بالای ۲۶ تن) را ۱۱ هزار و ۵۷۱ دستگاه اعلام و اظهار می کند: متوسط عمر ناوگان باری استان ۱۷٫۶ سال، ناوگان سبک حدود ۱۲، نیمه سنگین ۲۵ و سنگین حدود ۲۰ سال است.
۸۰۲۳/۵۱۸

همچنین مطالعه کنید:

آورده ۱.۱ میلیارد تومانی تهرانی‌ها برای نهضت ملی مسکن

به گزارش کسب و کار نیوز ، عطاالله زمانی اظهار کرد:‌ با توجه به امتیازبندی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.