صفحه اصلی / فرهنگی / در بزرگداشت هرمز فرهت چه گذشت؟
در بزرگداشت هرمز فرهت چه گذشت؟

مراسم بزرگداشت هرمز فرهت

در بزرگداشت هرمز فرهت چه گذشت؟

هرمز فرهت معتقد است: مساله مهم برای جامعه ایران عزت موسیقی است؛ مهم‌ترین کار این است که به مردم بیاموزید موسیقی فارغ از پر کردن اوقات فراغت و تفریح، هنر بسیار مهمی است.

هرمز فرهت معتقد است: مساله مهم برای جامعه ایران عزت موسیقی است؛ مهم‌ترین کار این است که به مردم بیاموزید موسیقی فارغ از پر کردن اوقات فراغت و تفریح، هنر بسیار مهمی است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، مراسم بزرگداشت هرمز فرهت ـ موسیقدان ـ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم لوریس چکناواریان ـ آهنگساز و رهبر ارکستر ـ که اجرای این مراسم را برعهده داشت٬ گفت: افتخار بزرگی است که امروز میزبان یکی از بزرگان و استادان موسیقی ایران هستیم که پس از ۳۹ سال به ایران بازگشته است. او با اینکه ۹۰ سال سن دارد٬ اما مثل یک جوان سی و چند ساله همچنان پویا و فعال است.

او ادامه داد: هرمز فرهت از جمله آهنگسازان بزرگ موسیقی ایرانی است که تحقیقات متنوع و متعددی در حوزه‌های مختلف موسیقی کرده است و یکی از آثار او که با آن خاطره داریم موسیقی فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی است.

هوشنگ کامکار ـ آهنگساز ـ نیز اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های یک هنرمند، داشتن شخصیت هنری است. فرهت از شخصیت هنری والایی برخوردار است و همه ما از او آموخته‌ایم. او از جمله مدرسان صاحب نام موسیقی است که طی دوران حضورش در دانشکده هنرهای زیبا خدمات بسیار قابل توجهی را به دانشجویان رشته موسیقی انجام داد.

او با بیان اینکه هرمز فرهت شاگردان بسیاری را تربیت کرده، گفت: هرمز فرهت یکی از استادان قدیمی من بوده است و زمانی که من در ایران فارغ‌التحصیل شدم به واسطه رتبه‌ای که آورده بودم٬ او به من کمک کرد که از دانشگاهی در ایتالیا بورسیه بگیرم و بعدها نیز فرصتی فراهم شد که در آمریکا نیز بورسیه شوم.

کامکار ادامه داد: زمانی که در آمریکا مشغول به تحصیل بودم٬ نخستین کتابی را که درباره موسیقی ایران نوشته شده بود و اتفاقا به قلم استاد هرمز فرهت بود، مطالعه کردم و با خواندن این کتاب متوجه دانش بالای استاد فرهت در حوزه موسیقی کلاسیک ایرانی شدم. او یکی از با شخصیت‌ترین هنرمندان کشور ما بوده و هست که امیدوارم از این پس هم بتوانیم قدردان زحمات استاد فرهت باشیم.

سپس شاهین فرهت ـ آهنگساز و پسرعموی هرمز فرهت ـ بیان کرد: من از بچگی پیگیر کارهای او بودم و حتی وقتی استاد برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت همچنان فعالیت‌های او را دنبال می‌کردم. هرمز فرهت برای من یک بت بود که موسیقی را برای اولین‌بار از او آموختم. این هنرمند کارهایی دارد که همیشه من را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی می‌توان گفت که من را دیوانه می‌کرد که چطور یک هنرمند می‌تواند این چنین پربار در موسیقی حضور داشته باشد.

او با ارائه توضیحاتی از دوره‌های مختلف فعالیت‌های هرمز فرهت بیان کرد: هرمز فرهت هنوز به دنیای کمپوزیسیون ایران مقروض است به همین جهت از او می‌خواهم دوباره بنویسد چرا که کارهای او برای ما الگو و فراموش نشدنی است. در این مجال باید از امیر مهیار تفرشی‌پور تشکر کنم که بخش اعظمی از بازگشت او به ایران مدیون زحمت‌ها و تلاش‌های این هنرمند است.

هرمز فرهت نیز که این مراسم برای بزرگداشت او برگزار شد، اظهار کرد: حرف زدن در این مراسم برایم کار سختی است چون آن قدر به من در این مراسم لطف شده که واقعا نمی‌دانم چه کار کنم. به همت امیر مهیار تفرشی پور بعد از ۳۹ سال به ایران بازگشتم و این چهار روزی که ایران هستم غیر از ترافیک تهران از همه چیز انرژی مثبت دریافت می‌کنم.

این موسیقیدان ادامه داد: من غیر از تحصیلات در عرصه موسیقی همواره مشغول به کار بوده‌ام. آهنگسازی کار دائم من در عرصه موسیقی نبوده است و بخشی از وقتم صرف آموزشٍ شده است. امیدوارم کارهایی که کرده‌ام ثمربخش بوده باشد.

او اضافه کرد: در این مدت هم که ایران هستم شوق و شور زیادی در بین اهالی موسیقی دیدم و افراد بسیار خوبی در موسیقی ایران پیدا شده‌اند و امیدوارم این هنرمندان بتوانند حضور پررنگ‌تری در موسیقی داشته باشند. مساله مهم برای جامعه ایران عزت موسیقی است که در فرهنگ عظیم نوشتاری، معماری، تاریخی، فلسفی و علوم مختلف جای خود را پیدا کرده است. ما باید بپذیریم که موسیقی در ایران رشد کرده پس مهم‌ترین کار این است که به مردم بیاموزید موسیقی فارغ از پر کردن اوقات فراغت و تفریح، هنر بسیار مهمی است.

فرهت همچنین گفت: ما ایرانی‌ها از فرهنگ و تمدن کهنی برخوردار هستیم و متون متعددی از فرهنگ و تمدن ما به جا مانده است. امیدوارم که مردم ما همواره با عزت زندگی کنند. متاسفانه تاریخ موسیقی ما عموما فاقد آهنگساز است. با این که ما نوازنده‌های خوبی داشته و داریم اما باید قبول کنیم که ما همواره مجریان موسیقی بوده‌ایم. بسیاری از نوازنده‌های ما بداهه نوازی کرده‌اند اما این‌ها ساخته و پرداخته ذهن‌شان بوده است.

او بیان کرد: البته نمی‌توانیم منکر افرادی باشیم که کار آهنگسازی کرده‌اند اما باید این را بپذیریم و باید این نقص را رفع کنیم. آفرینش موسیقی وقتی ارزش پیدا می‌کند که بتوانیم مکتب جدیدی در موسیقی ایران خلق کنیم.

در پایان این برنامه لوریس چکناواریان در پایان برنامه ابراز امیدواری کرد تا در آینده‌ای نزدیک فستیوال موسیقی پرفسور هرمز فرهت در کشورمان برگزار شود.

همچنین مطالعه کنید:

۱۵۰ ولاگ از ۲۴ استان کشور به جشنواره فیلیمومدرسه رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، میثم حیدری، مدیر اجرایی فیلیمومدرسه با بیان این خبر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.