صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / لزوم وجود نگرش آینده‌نگر در آموزش علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت در جشنواره آموزشی شهید مطهری تاکید کرد:

لزوم وجود نگرش آینده‌نگر در آموزش علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که یکی از چالش های مهم در حوزه آموزش علوم پزشکی عدم وجود نگاه آینده‌نگر در این حوزه است بر لزوم وجود این نوع نگاه و بازبینی و به روز کردن روش های آموزش علوم پزشکی در کشور تاکید کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، باقر لاریجانی در نوزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و یازدهمین جشنواره شهید مطهری اظهار کرد: در حوزه آموزش علوم پزشکی فعالیت های زیادی شده است و تحولات و نوآوری‌های زیادی در حوزه آموزش پزشکی وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: تاکنون در حوزه آموزش علوم پزشکی برنامه‌های راهبردی زیادی تعریف شده است و سندی نیز در سال ۹۰ طراحی شده که به میزان کافی ایمپلنت نشد.

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های آموزش علوم پزشکی تصریح کرد: متاسفانه نگاه آینده نگرانه در این حوزه وجود ندارد و باید وضعیت رشته ها تغییر کند و به روز شود. باید به سطح بندی در اجرای برنامه ها توجه کنیم و همچنین تصویب برنامه ها در نهاد سیاست گذاری ماندگاری و ثبات برنامه ها را تضمین می کند.

لاریجانی اظهار کرد: بسته های تحول و نوآوری تجربه کارآمدی در سیاستگذاری آینده‌نگرانه در حوزه آموزش پزشکی است.

وی ادامه داد: حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم، ارتقای پاسخگویی، توسعه آموزش اخلاق پزشکی، تحول در پذیرش دانشجویان علوم پزشکی و ارتقای استانداردها از الزامات زمینه ساز  و جهت گیری های کلان برای تحقق تحول در آموزش پزشکی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان این که در سال‌های اخیر دانشجویان پزشکی ۱۸ درصد، اعضای هیات علمی ۲۵ درصد و دانشجویان خارجی بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته‌اند گفت: همچنین رشد ۷۰ درصدی اعتبارات از سال ۹۶ را شاهد بوده ایم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت با اشاره به خروج برخی دانشجویان علوم پزشکی از کشور گفت: خیلی از افرادی که به خارج از کشور می‌روند از رشته هایی هستند که می‌توانیم آنها را در داخل کشور آموزش دهیم اما این تمایل و گرایش همچنان برای تحصیل در خارج از کشور تا حدودی وجود دارد. راهکارهایی برای جلب دانش آموختگان خارج کشور پیدا کرده ایم که به خوبی در حال پیشرفت است.

لاریجانی گفت: اعتباربخشی بین المللی دانشگاه ها در برخی نقاط انجام شده و در دانشگاه های دیگر در حال انجام است. همچنین رتبه بندی دانشگاه ها نیز در حال اجرا شدن است.

وی تاکید کرد: مسیر پیش روی معاونت آموزشی این است که  از همه روش‌هایی که می‌توانیم چارچوب طرح تحول را پیش ببریم.

وی افزود: انتظار ما از دانشگاه ها این است که ترجمان برنامه تحول و نوآوری را در آموزش علوم پزشکی جدی بگیرند و در حیطه‌های سرآمدی دانشگاه را مورد توجه قرار دهند و برای آن برنامه ریزی کنند.

لاریجانی تاکید کرد: دانشگاه ها باید حداقل ۳۰ درصد افزایش در سهم پایان نامه های تحصیلات تکمیلی مرتبط با صنعت، فناوری و کار افرینی داشته باشند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت اظهار کرد: استقرار بانک سوالات آزمون های ملی در سطح مناطق آمایشی، مجازی سازی حداقل ۲۵ درصد کاریکلوم‌های آموزشی تحصیلات تکمیلی و در اختیار گذاشتن سهم آموزش از محل درآمدهای اختصاصی از دیگر ضرورت هایی است که دانشگاه های علوم پزشکی باید به آن توجه کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.