صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / حکایت ارزان بودن قیمت آب و برق همچنان ادامه دارد
حکایت ارزان بودن قیمت آب و برق همچنان ادامه دارد

افزایش هفت درصدی تعرفه های آب و برق؛

حکایت ارزان بودن قیمت آب و برق همچنان ادامه دارد

هیات وزیران در مصوبه ای تعرفه های آب و برق را هفت درصد افزایش داد؛ تعرفه هایی که همچنان فاصله عمیقی با قیمت های تمام شده دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز، هیات وزیران روز چهارشنبه (پنجم اردیبهشت) در مصوبه ای به وزارت نیرو اجازه داد متوسط تعرفه های آب و برق را از ابتدای اردیبهشت ماه امسال بدون تغییر ساختار تعرفه ها، به میزان هفت درصد افزایش دهد.
این در حالی است که هم اکنون قیمت تمام شده هر مترمکعب آب شهری یک هزار تومان است و به قیمت ۴۰۰ تومان عرضه می شود و قیمت تمام شده هر مترمکعب آب روستایی یک هزار و ٢٠٠ تومان است و به ازای هر مترمکعب، ١٠٠ تا ١٢٠ تومان از مشترکان دریافت می شود.
بنابراین، افزایش هفت درصدی نرخ آب، قیمت هر متر مکعب آب برای مشترکان شهری را فقط ۲۸ تومان و برای مشترکان روستایی هفت تومان افزایش می دهد.
در شرایطی که تابستان امسال، ۳۳۴ شهر با جمعیت ۳۴٫۵ میلیون نفر تحت تنش آبی قرار دارند، اصلاح قیمت ها می تواند تا حدودی منجر به اصلاح بدمصرفی ها شود.
بر اساس مصوبه هیات وزیران، متوسط تعرفه های برق نیز از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۷ بدون تغییر ساختار تعرفه ها به میزان هفت درصد افزایش یافت.
این افزایش تعرفه نیز در مقایسه با قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی برق، چندان قابل توجه نیست و به نظر نمی رسد که بتواند تغییریی در اصلاح الگوهای مصرف ایجاد کند.
قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق اکنون یک هزار و ۱۰۰ ریال است که تا قبل از تصویب هیات وزیران متوسط فروش برق هر کیلووات ساعت۶۶۰ ریال بود که با تصویب هیات وزیران فقط ۴۶ تومان به آن اضافه می شود.
به عبارتی دیگر، با اینکه قیمت آب و برق هفت درصد افزایش یافته است، وزارت نیرو به ازای هر متر مکعب آب شهری ۵۷۲ تومان، به ازای هر متر مکعب آب روستایی یک هزار و ۸۳ تومان و به ازای هر کیلووات ساعت برق ۴۰۰ تومان مابه التفاوت پرداخت می کند.
اقتصام**۹۱۸۹**۶۰۷۵

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.