صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / ارائه نسخه دیجیتال المسالک و الممالک همزمان با روز ملی خلیج فارس
ارائه نسخه دیجیتال المسالک و الممالک همزمان با روز ملی خلیج فارس

ارائه نسخه دیجیتال المسالک و الممالک همزمان با روز ملی خلیج فارس

نسخه دیجیتال کتاب المسالک و الممالک ( راه ها و ایالت ها) در توصیف جهان اسلام، همزمان با روز ملی خلیج فارس روی سایت موزه ملی در دسترس همگان قرار گرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز، نسخه دیجیتال کتاب «المسالک و الممالک» از ظهر امروز (دوشنبه) در صفحه نخست وبگاه موزه ملی ایران به آدرس irannationalmuseum.ir قرار گرفت.
به گزارش کسب و کار نیوز،در دوازدهمین اجلاس شورای مشورتی بین‌المللی برنامه حافظه جهانی که از چهام تا ششم اکتبر ۲۰۱۵ (۱۴-۱۲ مهرماه سال ۹۴) در شهر ابوظبی امارات متحده عربی برگزار شد، دو اثر جدید از ایران شامل کلیات سعدی و المسالک و الممالک اصطخری در فهرست جهانی میراث مستند به ثبت رسید.
نشست شورای مشورتی بین‌المللی (IAC) به منظور بررسی و ارزیابی پیشرفت کلی برنامه و بررسی آثار پیشنهادی برای ثبت جهانی در فهرست میراث مستند برنامه حافظه جهانی برگزار شد. در نشست این شورا ۸۷ اثر از ۶۱ کشور برای ثبت جهانی پیشنهاد شده بودند که سرانجام ۲ اثر پیشنهادی کشورمان به ثبت رسیدند.
المسالک و الممالک اصطخری به طور مشترک از سوی ایران و آلمان در برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
أبو إسحاق إبراهیم بن محمد الفارسی معروف به اصطخری (متوفی: ۳۳۶ خورشیدی) از جغرافی دانان و نقشه‌کشان برجستهٔ ایرانی در سدهٔ ۴ هجری قمری و ۱۰ میلادی است. نام «اصطخری» برگرفته از نام شهر مشهور اصطخر در استان فارس طی دوره فرمانروایی ساسانیان بر ایران است.
المسالک و الممالک به معنای «راه‌ها و ایالت‌ها» است.اصطخری یکی از پایه گذاران دانش جغرافیا در جهان اسلام است. او در کتاب خود به توصیف جهان اسلام پرداخته است.
اهمیت این اثر در این است که او در طول حیات خود بسیار سفر کرده، ماوراء النهر (فرارود، آسیای مرکزی )، شام و مصر را دیده است. از این رو اصطخری توضیحاتی را که در کتاب خود راجع به مناطق و سرزمین هایی که دیده می دهد، بسیار با ارزش و با اهمیت است.
اصطخری افزون بر آن مطالب، آگاهی هایی از مرزها، شهرها، مسافت ها و راههای ارتباطی، همچنین درباره اقوام هر ناحیه ،دین و مذهب آنان به دست می دهد.
به عنوان نمونه اطلاعات او راجع به صقلابیان (اسلاوها) هر چند اندک و پراکنده، اما بسیار ارزنده است. اصطخری از محصولات کشاورزی هر ناحیه، تجارت، صناعت و پیشه مردم آن مطالب سودمندی ارائه کرده است که امروزه از نظر جغرافیای تاریخی، انسانی، سیاسی، مردم شناسی و اقتصاد از مآخذهای بسیار با ارزش به شمار می آید.
نسخه ثبت شده این کتاب دهها سال در کتابخانۀ شیخ صفی (در اردبیل) نگهداری می شد، مدتی در کتابخانه معارف و سپس به موزه ایران باستان ( موزه ملی ایران) انتقال داده شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، روز ۱۰ اردیبهشت در ایران روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس است.
فراهنگ**۳۰۷۹** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.