چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / اجرای طرح پایش بیماری VHS در ماهیان سردابی خراسان رضوی

اجرای طرح پایش بیماری VHS در ماهیان سردابی خراسان رضوی

کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره دامپزشکی خراسان رضوی گفت: طرح پایش بیماری‌های ویروسی "VHS- IHN-HPN" در سطح مزارع ماهیان سردآبی خراسان رضوی اجرایی شد.

نخستین داروی گیاهی دامپزشکی آبزیان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی مشهد، علیرضا آریان، اظهار کرد: بیماری VHS مهم‌ترین بیماری ماهیان سردآبی است و عامل آن ویروسی بوده که میزبان اصلی آن ماهی قزل‌آلا است.

وی افزود: این بیماری با علائم اگزوفتالمی و بیرون‌زدگی چشم، ملانوز و تیرگی پوست و خونریزی در عضلات و کم‌خونی آب شش با تلفات زیاد بروز می‌کند.

کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره دامپزشکی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان تلفات این بیماری در دمای آب ۴ تا ۱۲ درجه سانتیگراد اتفاق می‌افتد و بیماری عمدتا به صورت افقی از طریق وسایل، ابزار، جابه جایی‌های بین مزارع، پرندگان و غذا منتقل شده، همچنین عامل این بیماری تنها ماهی‌‎ها را آلوده کرده و خطری را متوجه انسان نمی‌سازد.

آریان گفت: جهت اطلاع از وضعیت شیوع بیماری‌های ویروسی درسطح استان در مقاطع زمانی مختلف با انجام نمونه‌گیری، طرح‌های پایشی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در مورد این بیماری نیز این طرح شروع شده و کارشناسان این مجموعه با مراجعه به مزارع پرورشی فعال سردآبی شهرستان‌های استان و نمونه‌گیری از استخرها و تکمیل پرسش‌نامه‌های مربوط، نمونه‌های لازم را اخذ و به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی جهت تشخیص بیماری ارسال می‌نمایند و تشخیص قطعی بیماری بر اساس جداسازی ویروس از کشت سلولی و با استفاده از روش‌های سلولی- ملکولی است.

کارشناس مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: پرورش‌دهندگان آبزیان استان موظف هستند هرگونه تلفات ماهیان پرورشی خود را به شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها اطلاع دهند و همچنین از خرید تخم‌های چشم زده، بچه ماهی، غذا و سایر نهاده‌های غذایی از مراکز غیرمجاز خودداری کنند و نسبت به ارتقای سلامت بهداشتی و اصلاح ساختار بهداشتی مزارع پرورشی خود زیرنظر مراجع ذی‌صلاح دامپزشکی اقدام نمایند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.