صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / کاهش بارندگی ها به ۳۸ درصد رسید
کاهش بارندگی ها به ۳۸ درصد رسید

کاهش بارندگی ها به ۳۸ درصد رسید

96)، 131.8 میلیمتر گزارش شده که نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که معادل 212.9 میلیمتر بود، 38.1 درصد کاهش یافته است.

به گزارش کسب و کار نیوز، با وجود بارش باران در هفته نخست اردیبهشت ماه، میانگین بارندگی سال آبی جاری نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت که ۲۱۷٫۳ میلیمتر بود، ۳۹٫۳ درصد کاهش دارد.
شرکت مدیریت منابع آب ایران، کل حجم بارش های اول مهر تا هشتم اردیبهشت را ۲۱۷ میلیارد و ۲۱ میلیون مترمکعب گزارش کرده است.

** جزئیات کاهش بارندگی ها در حوضه های آبریز اصلی
به طور کلی، ایران دارای ۶ حوضه آبریز اصلی است که این حوضه ها شامل «دریای خزر»، «خلیج فارس و دریای عمان»، «دریاچه ارومیه»، «فلات مرکزی»، «مرزی شرق» و «قره قوم» است.
بارش ها امسال نسبت به سال آبی گذشته، به جز دو حوضه آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر، در همه حوضه ها کاهش یافته و نسبت این کاهش ها از ۳۷٫۹ درصد در حوضه قره قوم تا ۴۹٫۳ درصد در حوضه خلیج فارس و دریای عمان در نوسان است.
بیشترین کاهش بارندگی ها مربوط به حوضه خلیج فارس و دریای عمان است که با ۱۷۷٫۲ میلی متر ارتفاع، نسبت به دوره مشابه پارسال که ۳۴۹٫۸ میلی متر بود، ۴۹٫۳ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت که ۳۴۲٫۸ میلی متر بود، ۴۸٫۳ درصد کاهش داشت.
بعد از حوضه «خلیج فارس و دریای عمان»، حوضه آبریز «فلات مرکزی» با بیشترین افت بارش روبرو شد که با ۷۵٫۷ میلیمتر ارتفاع، نسبت به پارسال که ۱۴۵ میلیمتر بود، ۴۷٫۸ درصد و نسبت به متوسط دراز مدت که ۱۴۶٫۱ میلی متر بود، ۴۸٫۲ درصد کاهش یافت.
«مرزی شرق» نیز از دیگر حوضه هایی است که در سال آبی امسال شاهد بارش های کمتری نسبت به قبل از آن بود؛ از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۶ تا هشتم اردیبهشت ماه، ارتفاع بارش ها در این حوضه آبریز ۳۳ میلی متر گزارش شد که نسبت به سال آبی قبل از آن ۴۲٫۶ درصد و نسبت به میانگین دراز مدت ۶۴٫۵ درصد کاهش یافت.
حوضه آبریز «قره قوم» از نظر کاهش بارندگی ها در رتبه چهارم قرار گرفت؛ از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ارتفاع بارش ها در این حوضه آبریز ۱۰۵٫۴ میلیمتر گزارش شد که نسبت به سال آبی قبل از آن که ۱۶۹٫۸میلی متر بود، ۳۷٫۹ درصد و نسبت به متوسط ۴۹ ساله نیز که ۱۸۷٫۹ میلی متر بود، ۴۳٫۹ درصد افت کرد.
حوضه آبریز «دریای خزر» که تا اواخر فروردین ماه نیز کاهشی بود، در اردیبهشت ماه تقریبا هم تراز پارسال شد؛ به این شکل که ارتفاع بارندگی ها در این حوضه آبریز از ابتدای سال آبی جاری تا هشتم اردیبهشت ماه ۲۴۹٫۴ میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه پارسال که ۲۹۳٫۱ میلی متر بود، چهار دهم درصد افزایش یافته است.
البته، حوضه آبریز دریای خزر کماکان نسبت به متوسط ۴۹ سال گذشته که ۳۱۳٫۴ میلی متر بود، ۶٫۱ درصد کاهش دارد.
در این میان، بارندگی ها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز افزایش یافته است و با ۳۲۴ میلی متر بارندگی، نسبت به سال گذشته که ۲۴۷٫۹ میلی متر گزارش شده، ۳۰٫۷ درصد افزایش یافته است؛ بارندگی ها در این حوضه آبریز نسبت به متوسط ۴۹ سال اخیر نیز که ۲۷۳٫۲ میلی متر بوده نیز ۱۸٫۶ درصد افزایش یافته است.

اقتصام**۹۱۸۹**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

برنامه‌ریزی دولت برای تامین برق پایدار صنایع با مشارکت مردم در تابستان امسال

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی افزود: امید است همانند سال‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.