صفحه اصلی / استان ها / یزد / لزوم معرفی بیشتر مجموعه تاریخی و بی‌نظیر مارکار یزد
لزوم معرفی بیشتر مجموعه تاریخی و بی‌نظیر مارکار یزد

لزوم معرفی بیشتر مجموعه تاریخی و بی‌نظیر مارکار یزد

مدیر داخلی مجموعه تاریخی و فرهنگی مارکار با اشاره به بازدید 6 هزار بازدید ‎‎ کننده از این مجموعه در ایام نوروز امسال، گفت: هر چند این تعداد گردشگر نسبت به آمار گردشگران شهر جهانی یزد رقم زیادی نیست ولی این مجموعه پتانسیل جذب گردشگر بیشتری متناسب با قدمت و معماری آن را دارد.

مجموعه تاریخی مارکار یزد

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه عنوان می‏‏‌کند:  این مجموعه توسط روانشاد «پشوتن جی مارکار» برای ارتقای سطح فرهنگ و علم مردم یزد ایجاد شده و اکنون نیز در این مسیر فعالیت دارد.

وی می‏‏‌گوید: این مجموعه تا سال ۵۷ به عنوان پرورشگاه شبانه‏‏‌روزی فعالیت می‏‏‌کرد و براساس خواسته موسس آن، کودکان و فرزندان بی سرپرست و بی‏‏بضاعت که برای تحصیل به مدرسه می ‎‎ رفتند، در این محل ساکن بودند و مخارج آنها تامین می ‎‎ شد.

وی اضافه می‌‏‏کند: این مجموعه به دنبال وقوع جنگ تحمیلی به عنوان پذیرشگاه جنگ‏‏‌زدگان زرتشتی مورد استفاده قرار گرفت و پس از جنگ نیز مدتی در قالب مسافرخانه استفاده می‏‏‌شد، البته در حاشیه آن نیز فعالیت‏‏های دینی و فرهنگی زرتشتیان در آن انجام می‏‏‌شد.

وی به بازسازی این مجموعه در سال ۸۶ اشاره و عنوان می‏‏‌کند: شادروان برادران زرتشتی، در سال ۸۶ این مجموعه را بازسازی کردند که پس از آن به عنوان «پردیس دانش مارکار» معرفی شد و هم‏‏‌اکنون فعالیت‏‏‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در این مجموعه به صورت مداوم در حال انجام است.

منوچهری در این رابطه خاطرنشان می‏‏کند: مجموعه مارکار در حال حاضر محلی برای برگزاری کلاس‏‏‌های دینی دانش‏‏‌آموزان پسر زرتشتی مقطع متوسطه است و علاوه بر آن نیز به دلیل دارا بودن زمین ورزش چمن طبیعی و پیست اسکیت و سایر ورزش ‎‎ ها مورد استفاده است، ضمن این که برخی از مراسم‌های زرتشتیان نیز در این مکان برگزار می‌شود.

مدیر مجموعه مارکار در مورد کتابخانه این مجموعه نیز بیان ‏‏می ‎‎ کند: مجموعه مارکار دارای کتابخانه ‎‎ ای غنی از کتب تاریخی و قدیمی است که پژوهشگران می ‎ توانند هر روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۱، بدون پرداخت حق عضویت و در همان مکان از کتاب‌هایش استفاده کنند.

منوچهری موزه مارکار را یکی از ۱۴ موزه برتر کشور ‏می‌خواند و تصریح می‏‏‌کند: موزه‏‏ای که در مجموعه مارکار توسط یکی از خیرین زرتشتی(خانواده روانشاد شاه جهان گودرز) ایجاد شده شامل آثاری قدیمی است و در بخش دیگری از این موزه نیز مجموعه‌ای از نمادهای دینی و  آیینی زرتشتی برای بازدید عموم طراحی شده است.

وی اضافه می‏‏‌کند: دبیرستان مارکار در سال تحصیلی ۹۶ به دبیرستان «ماندگار مارکار» تغییر نام پیدا کرده و هم‌اکنون مورد استفاده کلیه دانش‌‏آموزان یزدی است.

این مسئول با اشاره به مرمت مدرسه مارکار و سالن اجتماعات این دبیرستان توسط میراث فرهنگی، از نیاز به ترمیم در و پنجره‏‌های این مجموعه می ‎‎ گوید و اضافه می ‎‎ کند: در و پنجره ‎‎ های قدیمی این مجموعه به دلیل قرارگیری در معرض پدیده‏‏‌های طبیعی به مرور زمان دچار رنگ‏‏‌خوردگی و آسیب شده‏‏ که خواستار مرمت آن از سوی میراث فرهنگی هستیم.

منوچهری در پایان با اشاره به این که مجموعه مارکار به عنوان یکی از جاذبه‏‏های گردشگری استان یزد محسوب می‏‏‌شود، بیان می ‎‎ کند: این مجموعه تاریخی در ایام نوروز سال جاری میزبان حدود شش هزار بازدیدکننده و گردشگر بود که البته نسبت به آمار گردشگران شهر جهانی یزد، رقم زیادی نیست ولی این مجموعه پتانسیل جذب گردشگر بیشتری متناسب با قدمت و تاریخچه آن است و اگر در تورهای گردشگری معرفی شود می‏‏‌تواند گردشگران بیشتری را جذب کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.