صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / سیاست و پول بیشترین تاثیر را در تصمیمات دارند

معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم:

سیاست و پول بیشترین تاثیر را در تصمیمات دارند

معاون مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وضعیت آموزش عالی و آنچه که به دنبال آن است، مشخص نیست. ما سیاستگذاران راه‍رویی هستیم، در راهروها سیاست‌گذاری می‌کنیم. در وزارتخانه کمترین چیزی که به آن پرداخته می‌شود فکر کردن است و سیاست و پول دو قدرتی است که بیشترین تاثیر را در تصمیمات دارد.

وزارت علوم

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا نیستانی امروز(دوشنبه) در هم نشست علمی “آینده دانشگاه، دانشگاه آینده” به مناسبت دهه سرآمدی آموزش شهر اصفهان، اظهار کرد: برای حل مشکلات آینده دانشگاه‌ها با بررسی عواملی چون وضعیت موجود، بررسی بیم‌ها و امیدها و فهم مشکلات کنونی به چگونگی شکل‌گیری دانشگاه‌های آینده بپردازیم.

وی ادامه داد: سه هزار مرکز، موسسه و دانشگاه در حوزه آموزش عالی داریم. آنچه در حوزه آموزش عالی اتفاق می‌افتد، گسترش کمی آموزش عالی است. طبق آمار سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ وزارت علوم تحقیقات و فناوری، ۱۴ درصد دانشگاه دولتی، ۹ درصد دانشگاه پیام نور، ۲۰ درصد دانشگاه جامع علمی-کاربردی، ۶ درصد دانشگاه فنی حرفه‌ای، ۲ درصد دانشگاه فرهنگیان و سایر دستگاه های اجرایی، وزارت بهداشت ۳ درصد و دانشگاه آزاد حدود ۳۷ درصد وجود دارد.

معاونت مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، افزود: در یک سال گذشته، ۱۰۸۰ مرکز علمی کاربردی داشته‌ایم. دانشگاه‌های پیام نور با جمعیت زیر ۱۰۰ دانشجو داریم. دانشگاه‌هایی با متراژهای یک مغازه داریم. این آمارها هویت دانشگاه را زیر سوال می‌برند، این در حالی است که دانشگاه، هویت دارد.

وی ادامه داد: بدون دریافت فهم و درک، دانشگاه فرهنگیان تاسیس کردیم. هر دانشگاهی سه وظیفه آموزش، پژوهش، فناوری و خدمت‌رسانی به جامعه را بر عهده دارد. دانشگاه‌های فرهنگیان تنها یک وظیفه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را بر عهده دارند. متاسفانه دانشگاه فنی حرفه‌ای که مخصوص آموزش معلمان است را به دانشگاه تبدیل کردیم.

نیستانی اظهار کرد: وضعیت آموزش عالی و آنچه که به دنبال آن است، مشخص نیست. ما سیاستگذاران راه‍رویی هستیم، در راهروها سیاستگذاری می‌کنیم. در وزارتخانه کمترین چیزی که به آن پرداخته می‌شود فکر کردن است و سیاست و پول دو قدرتی است که بیشترین تاثیر را در تصمیمات دارد. دانشگاه پیام نور تهران، معاونتی با عنوان “معاونت پارلمانی” وجود دارد که تنها وظیفه لابی زدن با نمایندگان را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی نظام‌مند، روشمند و حساب شده مختص قبل از عمل و اقدام است. در میان این بیم‌ها و امید هنوز سوسوی تحمل چشمک می‌زند. با بررسی بیم‌ها و در باب امیدها و استفاده از نقاط قوت آموزش عالی به حل دغدغه‌ها و نگرانی‌ها می‌پردازیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.