صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / تورم تولید بخش برق در زمستان پارسال کاهش یافت
تورم تولید بخش برق در زمستان پارسال کاهش یافت

تورم تولید بخش برق در زمستان پارسال کاهش یافت

شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در زمستان 1396 نسبت به فصل پیش از آن 3.30 درصد کاهش یافت. این میزان برای بخش معدن 11.2 درصد بیشتر شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، گزارش مرکز ملی آمار نشان می دهد شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل زمستان سال ١٣٩۶ به عدد ۱۱۴٫۷۳ رسید که نسبت به شاخص پاییز پارسال ۱٫۵۲ درصد افزایش و نسبت به شاخص فصل مشابه سال ۱۳۹۵، ۱۳٫۹۹ درصد کاهش یافت.
درصد تغییر میانگین شاخص کل بخش برق در چهار فصل منتهی به زمستان ١٣٩۶ نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۵ (نرخ تورم سالیانه)، منفی ۸٫۰۷ درصد بود که نسبت به پاییز سال ١٣٩۶ کاهش نشان داد.
شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعت اوج بار زمستان ١٣٩۶ به عدد ۱۱۷٫۵۷ رسید که نسبت به شاخص فصل پیش ۹٫۴۷ درصد رشد و نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل ۵٫۳۵ درصد افت کرد.
درصد تغییر میانگین شاخص کل بخش برق در ساعت اوج بار در چهار فصل منتهی به فصل زمستان سال ١٣٩۶ نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۵ (نرخ تورم سالیانه)، ۵٫۱۷ درصد کاهش یافت که نسبت به پاییز سال ١٣٩۶ کمتر شد.
شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعت میان ‌بار زمستان پارسال به عدد ۱۰۹٫۶۲ رسید که نسبت به شاخص فصل پیش ۱٫۴ درصد افزایش و نسبت به شاخص فصل مشابه سال پیش ۱۴٫۲۱ درصد کاهش یافت.
درصد تغییر میانگین شاخص کل بخش برق در ساعت میان بار در چهار فصل منتهی به فصل زمستان سال ١٣٩۶ نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۵ (نرخ تورم سالیانه) ۷٫۰۲ درصد کم شد.
شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعت کم ‌بار فصل زمستان پارسال به عدد ۱۲۴٫۴۷ رسید که نسبت به شاخص پاییز ۴٫۲۳ درصد و شاخص فصل مشابه سال ۱۳۹۵، ۱۹٫۸۳ درصد کاهش نشان داد.
درصد تغییر میانگین شاخص کل بخش برق در ساعت کم بار چهار فصل منتهی به فصل زمستان پارسال نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن، ۱۲٫۴۸ درصد کم شد.

** شاخص قیمت تولیدکننده معدن
گزارش شاخص قیمت تولیدکننده معدن در زمستان سال ١٣٩۶ به عدد ٢۵٢,٧ رسید که نسبت به شاخص پاییز ۷٫۷ درصد و در مقایسه با فصل مشابه سال ۱۳۹۵، ۲۴٫۴ درصد افزایش یافت.
درصد تغییر شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل زمستان سال ۱۳۹۶ نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۵ (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش معدن) ۱۷٫۳ درصد بود که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل پاییز پارسال رشد کرد.
در فصل مورد بررسی بخش «استخراج کانه های فلزی» بیشترین تاثیر را بر افزایش ۷٫۷ درصدی شاخص قیمت بخش معدن گذاشت.
شاخص قیمت در بخش «استخراج کانه‌های فلزی» با ۱۰٫۳ درصد افزایش نسبت به پاییز پارسال از عدد ۲۳۱٫۷ به ۲۵۵٫۷ رسید. این افزایش تحت تاثیر رشد ۱۰٫۸ درصدی فعالیت‌ «استخراج سنگ های آهنی» قرار داشت.
شاخص قیمت تولیدکننده در فصل زمستان پارسال در فعالیت «استخراج سنگهای آهنی» به ۳۲۲٫۲ رسید و بنابراین نسبت به فصل پاییز ۱۰٫۸ درصد بیشتر شد؛ در حالی که شاخص قیمت بخش مورد بررسی در فصل پاییز رقم ۲۹۰٫۸ بود و نسبت به تابستان ۵٫۵ درصد افزایش یافته بود.
افزایش شاخص قیمت فعالیت «استخراج سنگ های آهنی» در فصل زمستان ١٣٩۶ به طورعمده ناشی از افزایش قیمت ماده معدنی «کنسانتره آهن» بود.
به گزارش کسب و کار نیوز، شاخص بهای تولیدکننده و تاثیر آن بر اقتصاد، تفسیر متفاوتی از «تورم مصرف کننده» دارد.
تورم مصرف کننده به معنی افزایش سطح عمومی قیمت ها تعبیر می شود اما رشد تورم تولید به معنی خروج واحدهای تولیدی از شرایط رکودی است.
به طور کلی در علم اقتصاد شاخص بهای تولیدکننده* یک شاخص پیش نگرانه به شمار می رود که روند تغییرات قیمت ها را از دیدگاه تولیدکننده و خریدار در بخش های مختلف اقتصادی (کشاورزی، صنعت و خدمات) نشان می دهد.
این شاخص می تواند برای آگاهی زودهنگام از روند تورم به کار برده شود.
………………………………………
* Producer Price Index-PPI

اقتصام*۹۱۳۲*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

درخواست “صدور کارت سوخت” تا اردیبهشت اینترنتی می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی سید هاشمی؛ مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.