صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / امکان معامله اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی
امکان معامله اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی

در هفته دوم اردیبهشت‌ماه 97 رقم خورد

امکان معامله اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی

امروز نهم اردیبهشت ماه سه نماد معاملاتی «تملی 611»، «تملی 612» و «تملی 701» در فرابورس ایران گشایش یافت که پیش از آن به منظور ارائه اطلاعات کامل در خصوص سازوکار تسهیلات مسکن بانک ملی و تفاوت آن با اوراق تسه بانک مسکن، نشستی خبری در فرابورس ایران با حضور هادی سالارخیلی رئیس اداره کل سازمان و روش‌های بانک ملی، مسعود خاتونی عضو هیات مدیره بانک ملی، بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران و محمدحسن ابراهیمی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فرابورس ایران، امروز نهم اردیبهشت ماه سه نماد معاملاتی «تملی ۶۱۱»، «تملی ۶۱۲» و «تملی ۷۰۱» در فرابورس ایران گشایش یافت که پیش از آن به منظور ارائه اطلاعات کامل در خصوص سازوکار تسهیلات مسکن بانک ملی و تفاوت آن با اوراق تسه بانک مسکن، نشستی خبری در فرابورس ایران با حضور هادی سالارخیلی رئیس اداره کل سازمان و روش‌های بانک ملی، مسعود خاتونی عضو هیات مدیره بانک ملی، بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران و محمدحسن ابراهیمی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی برگزار شد.
در آغاز این نشست، بهنام محسنی معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران گفت: مصوبه‌ای که کمیته فقهی سازمان بورس در سال ۸۸ بابت ورقه بهادار بودن اوراق تسهیلات مسکن صادر کرد زمینه انجام معاملات ثانویه را برای این اوراق در بازار سرمایه به وجود آورد و از طریق اوراق تسهیلات مسکنی که بانک مسکن منتشر کرد معاملات این اوراق از سال ۸۹ در فرابورس آغاز شد.
به گفته محسنی با برگزاری جلسات متعدد بانک ملی با کارشناسان فرابورس ایران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، زیرساخت‌های فنی و حقوقی و فرایند نهایی انتشار اوراق در بازار فرابورس ایران فراهم شد و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به عنوان اولین اقدام اجرایی در راستای این مصوبه مجوز انتشار اوراق تسهیلات بانک ملی در فرابورس ایران را صادر کرد که در پی آن متعاقبا فرابورس ایران بهمن ماه سال پیش این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی پذیرش کرد.
معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران اشاره کرد؛ از زمانی که معاملات اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در فرابورس آغاز شده تاکنون مبلغ ۳۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان توسط بیش از ۷۴۵ هزار نفر استفاده شده است.
اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی محدودیت زمانی فروش ندارد
محسنی همچنین درباره نحوه معاملات اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در نماد «تملی» در بازار فرابورس، گفت: نحوه معاملاتی این اوراق با همان روند قبلی یعنی اوراق تسه بانک مسکن است و حد ماکزیمم هر سفارش در هر نماد طی هر روز معاملاتی معادل ۲۴۰ ورقه تسهیلات مسکن بانک ملی است و هنوز محدودیتی برای فروش این اوراق اعمال نشده است. به گفته وی در صورتی‌که محدودیتی برای فروش این اوراق همانند اوراق تسه اعمال شود مراتب به اطلاع عموم خواهد رسید.دریافت

اوراق تسهیلات مسکن علاوه بر سود ۱۰ درصدی
رئیس اداره کل سازمان و روش‌های بانک ملی با اشاره به اینکه با مجوز بانک مرکزی مبنی بر اینکه بانک‌ها می‌توانند طرح‌های تولیدی خود را در زمینه تسهیلات مسکن ارائه کنند، بیان داشت: حدود یک سال گذشته در بانک ملی طراحی تسهیلات مسکن بانک ملی در دستور کار قرار گرفت و به نتیجه رسید که با ورود این تسهیلات به فرابورس، امروز با بازگشایی نماد «تملی» این اوراق قابلیت معامله پیدا خواهد کرد.
هادی سالارخیلی در خصوص یکی از مزیت‌های بانک ملی برای تشکیل سپرده کوتاه‌مدت گفت: بر اساس مجوز بانک مرکزی با تشکیل سپرده کوتاه‌مدت در بانک‌ها، حداکثر ۱۰ درصد سود به دارنده حساب تعلق می‌گیرد اما اگر اشخاص همان مبلغ را در بانک ملی سرمایه‌گذاری کنند علاوه بر این ۱۰ درصد سود، بسته به میزان مانده حسابشان به آن‌ها اوراق تسهیلات مسکن تعلق می‌گیرد.
سالارخیلی در همین زمینه افزود: این افراد علاوه بر اینکه می‌توانند از حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن استفاده کنند، در بازار فرابورس نیز امکان فروش این حق به دیگر افراد را پیدا می‌کنند که حدود سه تا چهار درصد سود برای آن‌ها به دنبال دارد.
به گفته وی به این ترتیب دارندگان اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی می‌توانند از این اوراق برای دریافت وام مسکن تا سقف ۶۰ میلیون تومان استفاده کنند و یا در صورت عدم نیاز، از طریق فرابورس آن را به فروش برسانند.
محمدحسن ابراهیمی مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک ملی ایران نیز هدف این بانک از انتشار اوراق «تملی» را متعادل‌سازی قیمت اوراق تسهیلات مسکن عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بازارگردان اوراق تسهیلات مسکن به دو بخش افزایش پیدا کرده قطعا روی بازار تاثیر خواهد گذاشت و در واقع مهم‌ترین مزیت اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی، رقابتی شدن اعطای تسهیلات مسکن است.
وی با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم متقاضیان اوراق تسهیلات مسکن از قیمت آن رضایت داشته باشند، پیش‌بینی کرد که استقبال خوبی از این طرح صورت بگیرد و افزود: با بازگشایی نماد تملی از امروز نیز عموم مردم با این اوراق آشنایی پیدا کرده و قطعا برای افرادی که تمایل به خرید مسکن یا سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند، جذابیت دارد.
در تسهیلات مسکن بانک ملی محدودیت سن بنا نداریم
سالارخیلی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت اوراق تملی با اوراقی که بانک مسکن منتشر می‌کند، گفت: این اوراق در عرضه، نحوه اعطا، تخصیص و تسویه با اوراق بانک مسکن تفاوت‌ دارد. ضمن آنکه افراد با تسهیلاتی که از طریق این اوراق دریافت می‌کنند می‌توانند ملک مد نظرشان را بدون محدودیت سن بنا خریداری کنند منوط به اینکه ارزش‌گذاری قیمت ملک با تسهیلات مورد نظر متناسب باشد.
وی یکی دیگر از تفاوت‌های اوراق بانک مسکن و بانک ملی را اینگونه بیان کرد: اوراق تسه مسکن تا ۴ ماه قابلیت خریدوفروش پیدا نمی‌کند در حالی که اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در زمان دریافت، قابلیت خریدوفروش دارد و همان‌طور که اشاره کردم سود ۳ تا ۴ درصدی را نیز برای دارنده به همراه خواهد داشت.

طراحی مدل‌های جدید اعطای تسهیلات مسکن در فرابورس
در بخش دیگری از این نشست، ندا بشیری مدیر بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس یکی از رسالت‌های فرابورس ایران را ابزارسازی عنوان کرد و گفت: از نظر فرابورس چرخه انتشار تا واگذاری امتیازها در فرابورس نوعی تکنولوژی مالی محسوب می‌شود و به همین دلیل ما در این حوزه به دنبال ایجاد مدل‌های بهینه هستیم.
بشیری با اشاره به اینکه یکی از مدل‌هایی که در فرابورس در حال بررسی است این است که همانند بسیاری از کشورها، مبلغ تسهیلات، تابعی از ارزش ذاتی ملک باشد، اظهار کرد: هنگامی که این مدل تمام شود به شورای پول و اعتبار پیشنهاد می‌کنیم آن را پیشهاد می‌کنیم تا در صورت صلاحدید این شورا، مبلغ تسهیلات اعطایی بر اساس ارزش ملک مشخص شود.
وی همچنین از تلاش برای ایجاد مدلی درخصوص اعطای تسهیلات به املاکی که کاربری غیر مسکونی دارند سخن گفت و افزود: همچنین در ادامه، برنامه‌ داریم وام‌های رهنی (MBS‌ها) مجددا به جریان بیفتد.

همچنین مطالعه کنید:

شرایط عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس

به گزارش کسب و کار نیوز ، سازمان خصوصی سازی  در ۲ اطلاعیه جداگانه قیمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.