صفحه اصلی / استان ها / یزد / یزد تنها استان دارای شرایط بحران شدید آبی در کشور
یزد تنها استان دارای شرایط بحران شدید آبی در کشور

یزد تنها استان دارای شرایط بحران شدید آبی در کشور

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای یزد اظهار کرد: براساس طبقه‌بندی استان‌های کشور برحسب شاخص پایش منابع آب، استان یزد در وضعیت بحران شدید قرار دارد و تنها استانی در کشور است که در این شرایط قرار گرفته است.

خشکسالی

به گزارش کسب و کار نیوز، «محمدرضا حکیمی» در نشست مشترک کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای یزد با شوراها و دهیاری‌های دهستان زردین برگزار شد، با تشریح وضعیت آب استان، گفت:  تعداد کل منابع آبی استان اعم از چاه، چشمه و قنوات ۶۸۹۰ منبع است که حجم کل برداشت از این  منابع آب  1124.89 میلیون متر مکعب در سال است.

وی افزود: در بخش کشاورزی ۸۲ درصد، در بخش شرب ۱۱ درصد و در بخش صنعت و خدمات هفت درصد از منابع آب زیرزمینی مصرف می‌شود.

حکیمی اعلام کرد: براساس طبقه‌بندی استان‌های کشور برحسب شاخص پایش منابع آب، استان یزد در وضعیت بحران شدید قرار دارد و تنها استانی در کشور است که در این شرایط قرار گرفته و باید با شرایط فعلی و خشکسالی خود را سازگار کند.

وی گفت: تعداد کل دشت‌های استان ۱۹ دشت است که از این تعداد به دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی ۱۲ دشت ممنوعه و چهار دشت نیز ممنوعه بحرانی است.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای افزود: استان یزد فاقد هرگونه آب سطحی بوده و نیاز تمام بخش‌ها  اعم از شرب، صنعت و کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود که آب‌های زیرزمینی برای استان جنبه حیاتی دارد.

حکیمی با توجه به جایگاه دهیاری‌ها و شوراها، گفت: شوراها و دهیاری‌ها می‌توانند در زمینه حفاظت از منابع آب زیرزمینی به خصوص حفر چاه‌های غیرمجاز و تصرف به حریم و بستر رودخانه‌ها با این شرکت همکاری کنند.

وی در پایان سخنانش پیشنهاد کرد: نهادهای مرتبط با بخش‌های واگذاری اراضی حتماً با شرکت آب منطقه‌ای در منطقه هماهنگی داشته و پس از کسب نقطه نظرات این شرکت، توان و پتانسیل منطقه و امکان تامین آب در امر واگذاری زمین تصمیم‌گیری کنند.

«عباس دهقان» مدیر رودخانه‌ها و سواحل شرکت آب منطقه‌ای یزد نیز اعلام کرد: تاکنون تعداد ۴۱ رودخانه در یزد مطالعه شده یا در دست مطالعه است و تعداد ۱۸ رودخانه ( ۲۷۳ کیلومتر )  تاکنون میله کوبی و رپر گذاری شده  و حدود ۲۵۰۰ متر دیوار ساحلی ایجاد شده است.

وی عوامل مؤثر در بروز یا تشدید سیلاب را  اقدامات ناشی از فعالیت‌های بشری (نابودی جنگلها و پوشش گیاهی)، برداشت غیر اصولی مصالح رودخانه ای ، عدم رعایت پهنه بستر و حریم رودخانه ، تخریب سواحل رودخانه و خاک‌ریزها برشمرد.

دهقان در پایان سخنانش  به قوانین مرتبط با تعیین میزان بستر و حریم اشاره کرد.

—«سید علیرضا کربلائی اکرمی» مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای یزد هم حفاظت از بستر  و حریم رودخانه‌ها را امری مهم و ضروری خواند و  اظهار کرد: وضعیت آب در کل کشور وضعیت خوبی نیست و این مسئله در استان یزد بیشتر از سایر نقاط کشور مشهود است.

وی افزود: در گذشته دغدغه ما بیشتر حفاظت از منابع آب زیرزمینی و تلاش برای تأمین و استمرار جریان آب انتقالی برای شرب بود ولی امروزه با تعرضات صورت گرفته، این نگرانی دو چندان شده است .

وی در مورد تعرضات صورت گرفته بر روی خط آب انتقالی به یزد، گفت: در تعرضات صورت گرفته، یزدی‌ها مظلوم واقع شده‌اند و با اطلاعات سوء و نادرست بعضی افراد ماجراجو در استان‌های همجوار، در چندین نوبت باعث تخریب تعدادی از تیرهای برق و حوضچه های مسیر و در نتیجه قطع آب شده‌اند و این به معنای ظلم به مردم استان یزد و ضرر به بیت المال است.

کربلائی اکرمی خاطر نشان کرد: ۹۶ درصد از آب انتقالی به یزد برای شرب و تنها چهار درصد از آن در صنعت استفاده می‌شود و قطره‌ای از آب انتقالی در کشاورزی مصرف نمی‌شود و این کار مقرون به صرفه هم نیست، آبی که با زحمت و هزینه بالا به یزد انتقال داده می‌شود، صرف کشاورزی شود.

مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای یزد خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد از آب استان یزد  با  آب انتقالی و ۵۰‌ درصد از منابع آب داخل استان تأمین می‌شود.

وی تاکید کرد: وضعیت حساسی است و همه ما باید یک رسانه برای استان باشیم، باید در همه بخش‌ها در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم  تا از  این بحران عبور کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.