صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / گزارش واشنگتن پست از تلاش آمریکا برای تحریم ایران به بهانه موشک‌های بالستیک
گزارش واشنگتن پست از تلاش آمریکا برای تحریم ایران به بهانه موشک‌های بالستیک

گزارش واشنگتن پست از تلاش آمریکا برای تحریم ایران به بهانه موشک‌های بالستیک

یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات این کشور گزارش داد که واشنگتن از متحدان خود در سراسر جهان می خواهد تا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران به بهانه برنامه موشکی بالستیک این کشور اعمال کنند.

تحریم

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه واشنگتن پست ، هم‌زمان که مایک پامپئو، وزیرامورخارجه آمریکا روز شنبه در اولین سفر خود به خاورمیانه وارد عربستان سعودی شد، مقامات آمریکایی گفتند که این کشور از متحدان خود در جهان می خواهد تا ایران را به دلیل برنامه موشکی بالستیکش تحریم کنند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در جمع خبرنگاران مدعی شد: برنامه موشکی بالستیک ایران یک تهدید بین‌المللی علیه صلح و امنیت است.

وی درباره مذاکرات پمپئو در ریاض و سپس اردن و اراضی اشغالی اظهار کرد: ما از کشورها در سراسر جهان می خواهیم تا افراد و نهادهایی را که با برنامه موشکی ایران همکاری می کنند، هدف تحریم قرار دهند و این موضوع بخش اعظمی از رایزنی‌های ما با اروپایی‌ها را در بر می‌گیرد.

به گزارش واشنگتن پست، این کمپین برای درخواست از دیگر کشورها برای فشار بر ایران یادآور حداکثر فشاری است که آمریکا بر کره شمالی وارد آورده است تا این کشور را ملزم به مذاکره برای پایان برنامه هسته‌ای‌اش کند.

افزایش تمرکز روی برنامه موشکی ایران به این دلیل است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به مهلت خود برای تصمیم گیری درباره ادامه تعلیق تحریم‌های ایران در روز ۱۲ ماه مه نزدیک می شود، تحریم‌هایی که با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رفع شده‌اند.

آمریکا در حال مذاکره با متحدان اروپایی خود برای یافتن راهی است تا بتواند با همکاری یکدیگر به توافقی تکمیلی دست یابند که ایران را به دلیل مسائلی همچون برنامه موشکی‌اش تحت فشار قرار می‌دهد.

دولت آمریکا مدعی است که برنامه موشکی ایران یک تهدید است که باید مورد رسیدگی قرار گیرد. رایزنی‌ها با اروپایی‌ها نیز شامل موشک‌های بالستیک و کروز به علاوه پرتاب فضاپیماهایی است که مرتبط با موشک‌های بالستیک قاره‌پیما هستند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفت که ایران بزرگ‌ترین زرادخانه موشکی بالستیک منطقه را در اختیار دارد. وی مدعی شد موشک‌های ایران جنگ و درد را در منطقه طولانی‌تر کرده است. آنها امنیت و منافع اقتصادی ما و به ویژه عربستان و اسرائیل را تهدید می‌کنند. در حال حاضر آگاهی بین‌المللی درباره لزوم ایجاد هزینه‌هایی برای برنامه موشکی ایران افزایش یافته است و این کار باید هر چه زودتر انجام شود.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، انتظار می‌رود پامپئو در اولین سفر خود از زمانی که به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا سوگند یاد کرده، تمرکز را روی ایران حفظ کند. در این میان عربستان نیز که اصلی‌ترین رقیب منطقه‌ای ایران حساب می‌شود یک عنصر کلیدی در تلاش‌ها برای مقابله با تهران است.

یک مقام ارشد دیگر وزارت امور خارجه آمریکا گفت که پامپئو همچنین از سعودی‌ها خواهد خواست تا به مناقشه خود با قطر که اکنون از سوی سعودی‌ها و دیگر کشورهای حاشیه خلیج (فارس) محاصره شده است، پایان دهد.

مقامات آمریکایی همچنین گفتند که پامپئو در این سفر درباره تلاش‌های دولت برای مقابله با ایران زمانی که وی قرار است با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و سپس پادشاه اردن دیدار کند، رایزنی خواهد کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.