صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / لزوم توجه به حقوق کارگران در قراردادهای شهرداری با پیمانکاران

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران تاکید کرد

لزوم توجه به حقوق کارگران در قراردادهای شهرداری با پیمانکاران

رئیس کمیته نظارت شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم حمایت از کارگر و رونق تولید افزود: بی تردید حمایت از کارگر و رونق تولید می‌تواند حمایت از کالای ایرانی را محقق کند.

افشین حبیب زاده عضو شورای شهر پتجم تهران

به گزارش کسب و کار نیوز، افشین حبیب زاده در پنجاه و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: گرامی داشتن روز جهانی کارگر در حقیقت ارزشگذاری بر زحمات خالصانه تلاشگران شریف عرصه کار و تولید کشور است. عزیزانی که در تمامی برهه‌های حساس و سرنوشت ساز کشور و انقلاب دوشادوش دیگر دلسوزان در این مسیر حرکت کردند.

وی با بیان اینکه جامعه کارگری ایران بزرگترین طیف جامعه را تشکیل می‌دهد، افزود: طبقه کارگری طبقه‌ایست که در طول این سال‌ها تاثیرات مستقیم سیاستگذاری‌ها و مدیریت‌های دولتی را با تمام وجود لمس کرده و تنگناها و فشارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را متحمل شده است.

حبیب زاده ادامه داد: شایسته است در سالی که به فرموده رهبر انقلاب به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشیم که این امر محقق نخواهد شد جز با توجه به نیروی انسانی داخلی و حمایت از کار، کارگر، رونق تولید و سرمایه ایرانی.

وی تاکید کرد: عرصه کار با عرصه اقتصادی و کارآفرینی، رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی ارتباط تنگاتنگ و بسیار اثربخشی دارد و برنامه ریزی اشتباه در هر یک از این حوزه‌ها می‌تواند تاثیرات منفی در سایر بخش‌ها و مولفه‌ها داشته باشد. بنابراین همانگونه که اعلامیه سازمان بین‌المللی کار با صراحت می‌گوید که نیروی کار کالا نیست و شما نمی‌توانید آن را به عنوان کالا در نظر بگیرید، بر این نکته تاکید می‌شود که ما با انسان سر و کار داریم. انسانی که صاحب فکر، اندیشه عاطفه و خانواده است. لذا کرامت انسانی او باید همراه با کارآمدی نظام تولید و بهره‌وری مورد توجه جدی قرار گیرد و کسی نباید به بهانه‌هایی از این دست این کرامت را مورد خدشه قرار دهد.

رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تضمین دسترسی موثر به حقوق اجتماعی از جمله حق برخورداری از تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: حق برخورداری از تامین اجتماعی بخش جدایی ناپذیر از چشم انداز توسعه در عصر جهانی بوده و شالوده‌ای مستحکم و ضروری را برای توسعه پایدار و صلح آمیز برای همگان بنیان نهاده است.

وی بر ضرورت توجه به استانداردها و حداقل‌های حمایت اجتماعی تاکید کرد و با اشاره به عدم تطبیق معیشت با مزد گفت: در سال‌های گذشته شاهد بودیم که افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم‌های سرسام آور نبوده است. هر چند در دولت تدبیر و امید تلاش‌هایی در این مسیر صورت گرفته است و میانگین افزایش حقوق کارگران نسبت به نرخ تورم اندکی بهبود یافته اما توجه بیشتر به این مسئله امری اجتناب ناپذیر و ضروری است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این موضوع در کنار نبود امنیت شغلی و عدم پرداخت مطالبات این قشر به ویژه توسط برخی از پیمانکاران شهرداری تهران منجر به ایجاد مشکلات بسیاری برای کارگران این مجموعه شده که ضرورت پیگیری و توجه همکاران ما در شورا از یک سو و از سوی دیگر مدیران شهرداری در توجه به حقوق اجتماعی کارگران در قراردادهای منعقده با پیمانکاران را نمایان می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به رعایت اصول مربوط به آزادی تشکیل شوراهای اسلامی کار و انجمن‌های صنفی کارگری و امکان بهره‌مندی از حق تشکیل و ایجاد سازمان‌های کارگری تاکید کرد و افزود: امور دیگر از این قبیل به عنوان حداقل‌هایی است که در بخش‌های مختلف باید رعایت شود و به هیچ بهانه و مصالحی نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. لذا لازمه این کار به رسمیت شناختن حق تشکل و تجمع صنفی کارگری در مجموعه شهرداری تهران است.

حبیب زاده تقویت گفت‌وگوهای اجتماعی در مجموعه شهرداری تهران از طریق تشکیل و تقویت تشکل‌های حوزه کارگری را دارای اولویت و اهمیت بسیار خواند و افزود: این موضوع یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های کار شایسته است و به عنوان یک ابزار مشارکتی مهم در خصوص نظارت مستمر بر کارآیی مالی و کفایت اجتماعی و همچنین اثربخشی و کارآمدی مدیریت عمل می‌کند. لذا مشارکت فعال همه شرکای اجتماعی از طریق مکانیسم‌های گفت‌وگوی اجتماعی و نظارت موثر سه جانبه از طریق تشکیل و تقویت تشکل‌های مربوطه یکی از ابزارهای مهم تضمین حکمرانی خوب در این مجموعه خواهد بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تعیین قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز به‌ تعویق افتاد

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری گفت: روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.