صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / توسعه راهبردی کلید حل مشکلات افزایش ظرفیت پذیرش دستیار

معاون آموزشی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران عنوان کرد

توسعه راهبردی کلید حل مشکلات افزایش ظرفیت پذیرش دستیار

معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با بیان اینکه افزایش ظرفیت پذیرش دستیار بر اساس نیاز کشور در سند چشم انداز 1404 انجام می‌شود، گفت: این موضوع مشکلاتی را در پی دارد که با توسعه راهبردی می‌توان بر آنها فائق آمد.

دانشجویان پزشکی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر بابک ساعدی معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری چهل و پنجمین دوره آزمون پذیرش دستیار پزشکی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران بزرگترین مرکز آموزش پزشکی کشور در پذیرش دستیار تخصصی و فوق تخصصی است که از گذشته تا حال بیشترین تعداد دستیاران در این دانشگاه پذیرش می‌شوند و با راه‌اندازی رشته‌های جدید تعداد دستیاران نیز افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی تهران تنها دانشگاهی در کشور است که در تمام رشته‌های تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ به جز رشته طب هوا و فضا که ملزومات خاص خود را می‌طلبد، پذیرش دستیار دارد، گفت: در سالهای اخیر دو رشته طب سالمندی و پزشک خانواده نیز اضافه شده است.

معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به تغییرات پذیرش دستیار، ادامه داد: در سالهای اخیر با تحولی که در نظام سلامت ایجاد شد و ارزیابی که وزارتخانه برای نیاز کشور در افق ۱۴۰۴ انجام داده شاهد تغییراتی در پذیرش دستیار بودیم، به نحوی که در برخی رشته ها با افزایش جذب، روبرو شدیم که گاهی اوقات  این افزایش تا دو برابر ظرفیت اعلامی گروه‌ها بود.

دکتر ساعدی گفت: از آنجایی که همزمان با افزایش ظرفیت در برخی رشته‌ها توسعه فضای فیزیکی، سایت های اتاق عمل، تجهیزات و… میسر نبود، نارضایی دستیاران و افت تحصیلی را در پی داشت.

وی با تاکید بر توجه وزارت بهداشت و دانشگاه تهران بر حل مشکلات و موانع و فراهم کردن زیرساخت های لازم اظهار داشت: ما باپیگیری که از وزارت بهداشت داشتیم و سعی داریم تا جایی که امکان دارد این مساله را رفع کنیم، اما در برخی رشته‌ها که کشور نیاز بیشتری به نیروی متخصص بویژه در دو دهه آینده دارد، وزارتخانه پیشنهاد توسعه راهبردی را داد که با همکاری گروه‌ها می توان این ظرفیت را در دانشگاه ایجاد کرد.
 
دکتر ساعدی ادامه داد: اجرای طرح تحول سلامت در چند سال گذشته موجب افزایش مراجعه به بیمارستان‌های دانشگاهی شده که در کنار جذب بیش از ظرفیت دستیار، در برخی رشته ها با کمبود داوطلب جهت تحصیل مواجه هستیم که این مساله بار زیادی را به دوش رزیدنت های آن بخش و گروه تحمیل کرده که در نهایت هم موجب افت تحصیلی شده است.

وی خاطر نشان کرد: ارزش گذاری رشته های پزشکی به خصوص مواردی که نارضایتی همکاران یک رشته تخصصی را در پی داشت روی مخاطبین ما یعنی دستیاران جدید الورود به گروه های تخصصی تاثیر گذاشته است به نحوی که در سالهای قبل داوطلبان به برخی رشته ها اقبال بیشتری نشان می دادند، اما  با مداخله ای که در طرح تحول سلامت صورت گرفته این اشتیاق وجود ندارد.

معاون آموزش تخصصی و فوق تخصصی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با تاکید بر مدیریت پذیرش دستیار گفت: جذب رزیدنت خارج از ظرفیت، بر وضعیت مالی بیمارستان ها و امور رفاهی رزیدنت ها تاثیر گذاشته که این مساله باید دیده شود.

به گزارش روابط عمومی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران،دکتر ساعدی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این چالش های موجود بیشترین رزیدنت ها در رشته های فوق تخصصی و فلوشیپ بهترین دانشجوها در بورد و آزمون ها هستندکه جذب این دانشگاه می‌شوند، امیدواریم بتوانیم یک محیط آموزشی خوب برای آنها فراهم کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.