صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ۳۰درصد سهمیه هیات علمی دانشگاه‌ها به نخبگان خارج از کشور اختصاص می‌یابد
۳۰درصد سهمیه هیات علمی دانشگاه‌ها به نخبگان خارج از کشور اختصاص می‌یابد

با ارائه پیش‌نویس استفاده از ظرفیت نخبگان ایرانی مقیم خارج، از سوی وزارت علوم؛

۳۰درصد سهمیه هیات علمی دانشگاه‌ها به نخبگان خارج از کشور اختصاص می‌یابد

معاون آموزشی وزارت علوم از ارائه پیش‌نویسی برای استفاده از ظرفیت نخبگان ایرانیان خارج از کشور در دانشگاه‌های داخلی خبر داد و گفت: در صورت تصویب این مصوبه دانشگاه‌ها ملزم خواهند شد که ۳۰ درصد از سهمیه جذب اعضای هیات علمی را به نخبگان ایرانی خارج از کشور اختصاص دهند.

جشن فارغ التحصیلی

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در گفت و گو با ایسنا،‌ ضمن اعلام این مطلب به تدوین شاخص‌های تشویقی برای استفاده از توانمندی نخبگان ایرانی مقیم خارج در دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: وزارت علوم از ورود و خدمت نخبگان ایرانی مقیم خارج، به کشور بسیار استقبال می‌کند و در این زمینه یکی از شاخص‌های تشویقی که برای دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی تعیین کرده، این است که این دانشگاه‌ها باید بتوانند از نخبگان خارج از کشور در داخل استفاده کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: وزارت علوم به منظور استفاده دانشگاه‌ها از نخبگان ایرانی خارج از کشور، مصوبه‌ای را پیشنهاد کرده که در صورت تصویب به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و بر اساس این مصوبه ۳۰ ظرفیت جذب هیات علمی به ایرانیان نخبه خارج از کشور که در ۳۰۰ دانشگاه برتر دنیا مشغول هستند،‌ اختصاص می‌یابد. بنابراین تلاش وزارت علوم برای تصویب این مصوبه یکی از نمادهای توجه آموزش عالی به نخبگان ایرانی خارج از کشور است.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: هنوز در خصوص مصوبه فوق به جمع‌بندی کامل نرسیده‌ایم و در حال بررسی هستیم،‌ اما به طور کلی وزارت علوم از توانمندی‌های نخبگان ایرانی مشغول در خارج از کشور حمایت می‌کند.

دکتر شریعتی در پایان استفاده از توانمندی ایرانیان مقیم خارج از کشور و برقرار تعامل علمی با این افراد را یکی از مهم‌ترین پارامترهای دستیابی به اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها دانست و تاکید کرد: بر اساس یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی، دانشگاه‌های کشور باید بتوانند به تراز جهانی برسند و این موارد به دانشگاه‌های ضعیف نیز ابلاغ شده است. بنابراین یکی از پارامترهای مهم تاثیرگذار برای دستیابی به این رتبه، این است که دانشگاه‌ها بتوانند با ایرانیان خارج از کشور ارتباط بگیرند. البته این ارتباط لزوما به معنای بازگشت کامل آن‌ها به داخل کشور نیست، بلکه منظور این است که دانشگاه‌ها با این نخبگان تعامل علمی برقرار کنند و برای این منظور نیز شاخص‌های تشویقی از سوی وزارت علوم در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.