صفحه اصلی / یادداشت و گفتگو / چارچوب حمایت از تولید داخلی

مهدي صادقي‌شاهداني، اقتصاددان

چارچوب حمایت از تولید داخلی

سرمقاله

تولید ملی و حمایت از آن موضوعی است که نباید مختص به یک سال باشد یا به یک شعار وابسته شود، هرچند تاکید بر حمایت از تولید ملی و تولیدکننده ایرانی مهم است. البته نباید این حمایت‌ها به شعار دادن منتهی شود. حمایت موضوعی است که باید در تولید داخلی مورد توجه قرار بگیرد و فاکتوری است که تولید به آن وابسته است. تولیدکنندگان باید مشمول حمایت‌های متعددی باشند که حمایت‌های مالیاتی یکی از آنهاست و بخش دیگر حمایت‌های پولی و مالی است که به‌صورت کمک‌های بلاعوض به تولیدکننده پرداخت می‌شود. این حمایت از تولیدکننده ایرانی است که انگیزه کافی را برای تولید ملی
برمی انگیزد و تولیدکننده را که امروز به دلیل شرایط نامناسب به واردکننده تبدیل شده است وادار به تولید خواهد کرد. اگر حمایت وجود داشته باشد تولید‌کننده ایرانی بارها ثابت کرده که حاضر است در جریان تولید، ریسک‌ها و مخمصه‌های مربوط به تولید را به جان بخرد. حمایت از تولید ملی موجب تقویت در عرضه این محصولات و قابل رقابت شدن آنها خواهد شد. امروزه تمام اقتصادهای دنیا به دنبال حرکت در مسیر تولید داخلی اند و مسئولان نظام‌های اقتصادی با تمرکز روی تولید داخلی به دنبال توسعه رفاه هستند که همین رفاه عمومی موجب استقلال و پیشرفت اقتصادی خواهد شد. این تولید داخلی است که شرایط را برای پیشرفت و مستقل بودن آماده می‌کند و توسعه اقتصادی باید در این مسیر حرکت کند تا بتواند موفق باشد. بنابراین اگر حمایت صورت نگیرد کیفیت هم تغییری نخواهد کرد و مردم را هم نمی‌توان به زور وادار به خرید کالای ایرانی کرد؛ از این رو کالای داخلی باید قابل رقابت باشد و این یعنی کالا باکیفیت باشد تا مزیت رقابتی شامل حال آن شود. همین قابل رقابت بودن تولید ملی از جهت کیفیت و قیمت و سایر ویژگی‌های کالایی برای مصرف‌کننده ‌انگیزه ایجاد می‌کند تا به‌جای اینکه کالاهای وارداتی را مصرف کند، کالاهای داخلی را مصرف کند. فرهنگ‌سازی نیز رکن مهم دیگری در افزایش استقبال از خرید کالای ایرانی است. در تمام دنیا مشاهده کرده‌ایم که خریدار و مصرف‌کننده را مجبور به خرید کالای ملی نمی‌کنند اما فرهنگ‌سازی را دنبال کرده‌اند. این بدان معناست که نظام فرهنگی کشورها طوری عمل می‌کند که به جای اینکه کالاهای کشور دیگری مصرف شود، کالای کشور خودشان را مورد استفاده قرار می‌دهند. 

همچنین مطالعه کنید:

چرا استارت آپ ها مهاجرت می کنند؟

سرمقاله کسب و کار نیوز –  نخبگان دیگر نمی توانند در ایران وقت بگذارند. در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *